به گزارش پارس ، بروکلی از خانواده کلم است و به گل کلم شباهت بسیار دارد. قدمت مصرف آن به دوره رومیان باستان در ایتالیا باز می گردد که به مرور زمان در سبد غذایی مردم سایر کشورها به ویژه خاور نزدیک نیز قرار گرفت. به دلیل مواد غذایی موجود در بروکلی، مصرف این گیاه در عصر کنونی که آلودگی های زیست محیطی، سلامت بشر را به طور جدی تهدید می کند، بسیار مفید است. در طی سال های متمادی، بیش از سیصد پژوهش روی این گیاه شفابخش صورت گرفته است که تمامی آنها بدون استثنا، خاصیت « ضد سرطانی» بروکلی را تایید می کنند. جالب است که بدانید که سه مشکل و ضعف متابولیسمی بدن شامل التهاب مزمن، استرس اکسیداتیو (غلبه رادیکال های آزاد بر آنتی اکسیدان ها) و عدم توانایی بدن در پاکسازی کافی سموم، علت پیدایش سرطان شناخته شده است که با مصرف صحیح بروکلی کاملاً قبلاً پیشگیری می باشد.

مصرف بروکلی بخارپز، راهکاری مناسب برای کاهش کلسترول خون به شمار می آید. تنها در نوع بخارپز بروکلی است که مواد فیبردار آن در دستگاه گوارش به بهترین شیوه با اسیدهای صفراوی ترکیب می گردد که انجام چنین ترکیبی موجب دفع آسان تر اسیدهای صفراوی مترشحه از کبد می شود و در پی آن سطح کلسترول خون کاهش می یابد. لازم به ذکر است که مصرف بروکلی خام در کاهش کلسترول خون نیز موثر است؛ اما تاثیر آن بسیار کمتر از نوع بخارپز شده می باشد.

یکی دیگر از فواید بروکلی، تاثیر قوی و مثبت آن روی سیستم سم زدایی بدن است. افزون بر این، به تازگی پژوهشگران به یکی از دلایل مهم سم زدایی این گیاه پی برده اند و آن، وجود سه ماده فعال است که تمام مراحل سم زدایی بدن شامل فعال سازی، خنثی سازی و دفع مواد سمی را تقویت می کند. بروکلی کمبود ویتامین D بدن را جبران می کند. در صورت استفاده از دوزهای بالای ویتامین D، وجود میزان کافی ویتامین های Aو K به منظور متعادل ساختن متابولیسم ویتامین D در بدن ضروری است. جالب آنجاست که بروکلی ترکیبی بسیار قوی از این دو ویتامین را دربر دارد. از این رو به اشخاصی که جهت بازسازی ذخیره ویتامین D خود مجبور به مصرف مکمل های ویتامین D هستند، گنجاندن این گیاه در برنامه غذایی آنها توصیه می شود. بروکلی منبع غنی آهن و اسید فولیک به شمار می آید. بروکلی هایی که جوانه های بنفش و ساقه سبز دارد، منبع غنی اسیدفولیک به شمار می آید و مصرف آن به خانم های باردار توصیه می شود.

برای پیشگیری از سرطان چه میزان بروکلی بخوریم؟

مطالعات نشان داده است که مصرف بروکلی موجب می شود انواع آنتی اکسیدان ها به ویژه کاروتن و لوتئین در یک سطح مطلوب در خون افزایش یابد (سطح مطلوب آنتی اکسیدان ها در خون از بروز استرس اکسیداتیو در سلول های سالم پیشگیری می کند) . به این منظور مصرف روزانه سه فنجان بروکلی (حدود ۴۵۰ گرم) توصیه می شود. در اینجا باید متذکر شویم که مصرف زیاد بروکلی می تواند جذب ید را کاهش دهد؛ از این رو مصرف مواد یددار در کنار بروکلی توصیه می شود.

روش صحیح پخت: جهت حفظ ارزش غذایی به ویژه ویتامین C موجود در بروکلی از روش بخارپز استفاده شود، آن هم در مدت زمانی کوتاه و فقط در حدی که بروکلی کمی نرم شود و رنگ آن تغییر نکند. زمان لازم جهت بخارپز کردن این ماده غذایی، پنج تا هفت دقیقه است. در این بخش برای ترویج فرهنگ مصرف این گیاهان غنی در برنامه غذایی، نوعی خوراک بروکلی آموزش داده می شود.

ß خوراک آسیایی بروکلی برای ۲ نفر

مواد لازم:

بروکلی ۴۵۰ گرم، هویج متوسط ۲ عدد، پنیر سویا ۲۰۰ گرم، روغن کنجد ۳ قاشق سوپ خوری، آبلیموی تازه ۲ قاشق سوپ خوری، پودر سیر یک قاشق مرباخوری، زنجبیل رنده شده ۲ قاشق سوپ خوری.

طرز تهیه:

۱. بروکلی را به قطعاتی متوسط خرد می کنیم. هویج را پوست کنده و به شکل حلقه هایی کاملاً باریک می بریم؛ سپس پنیر سویا را نیز خرد می کنیم. در صورتی که پنیر سویا در دسترس نباشد، می توان از سایر پنیرها استفاده کرد.

۲. بروکلی را پنج تا هفت دقیقه بخارپز می کنیم و در مرحله بعد هویج و پنیر سویا را در کمی روغن تفت می دهیم. در صورت استفاده از سایر پنیرها، نیازی به سرخ کردن نیست.

۳. پودر سیر، زنجبیل، آبلیموی تازه، نمک و فلفل را با هم مخلوط کرده و روی ترکیب سبزیجات و سویا می ریزیم.

منبع: راز

کیانوش بختیاری