به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، وزنه برداری ایران پس از اینکه در المپیک روزهای موفقی را سپری کرد و توانست از لحاظ مدالی بهترین و تاریخی ترین نتیجه المپیکی خود را به دست بیاورد، پس از این رقابت ها به دلایل مختلف به حاشیه رفت و کار تا جایی پیش رفته است که یکی از پرمدال ترین ورزش های ایران با دعوایی که بین ملی پوشان با مربی شان به وجود آمده است، روزهای سیاهی را سپری می کند.

وزنه برداران پس از المپیک از فرصت استفاده کرده و به بهانه های مختلف حسابی به کوروش باقری تاختند و از بی اخلاقی های این مربی در اردوها یاد کرده و خواستار تغییر وضعیت حاکم بر اردوی تیم ملی وزنه برداری شدند و حتی کار تا جایی پیش رفت که بهداد سلیمی، قهرمان فوق سنگین المپیک در برنامه زنده تلویزیونی به بهانه همین بی اخلاقی به باقری تاخته و در جمله ای عجیب و با لحنی نامناسب به وی یادآور شد که من ضرر نمی کنم و حالا ببینیم پس از من چه کسی برایت مدال می گیرد؟ !

نکته قابل توجه در این میان آنجایی بود که تا زمانی که بهداد سلیمی علیه کوروش باقری مصاحبه نکرده بود، سایر ملی پوشان المپیکی به هیچ وجه حاضر نبودند علیه سرمربی تیم ملی موضع گرفته و علیه وی انتقاداتی را مطرح کنند، اما همین که سلیمی انتقاداتش را آغاز کرد، سایرین هم دست به کار شدند و همنوا با بهداد تیغ تیز انتقادات خود را علیه کوروش باقری روانه کردند.

*قصه از کجا شروع شد

با پایان رقابت های وزنه برداری قهرمانی کشور که به مدت ۳ روز به میزبانی ایلام برگزار شد، از سوی کوروش باقری سرمربی تیم های ملی وزنه برداری کشورمان ۱۲ وزنه برداری به اردوی تیم ملی دعوت شدند.

نکته قابل توجه در این لیست غیبت ۵ وزنه بردار المپیکی کشورمان بود و بر همین اساس از اسامی کیانوش رستمی و سهراب مرادی در دسته ۸۵ کیلوگرم، نواب نصیر شلال در دسته ۱۰۵ کیلوگرم و بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی در فوق سنگین که ۴ نفر از این تعداد از مدال آوران وزنه برداری المپیک ۲۰۱۲ لندن محسوب می شوند، در لیست جدید کوروش باقری خبری نبود تا به این ترتیب همانطور که قابل پیش بینی بود تیم ملی وزنه برداری برای رقابت های آینده ای که پیش رو دارد، پوست انداخته و به قول سرمربی تیم ملی با ترکیبی جدید، بدن های جدید و برنامه جدید کار را آغاز کند.

*انتقاد باقری از المپیکی ها و واکنش سلیمی و دوستان

پس از اینکه این تعداد به تیم ملی وزنه برداری دعوت نشدند، کوروش باقری با ذکر این نکته که تیم ملی همانطور که از اسمش پیداست به شخص خاصی تعلق نداشته و متعلق به یک مملکت است و هر زمان وزنه بردارانی که بیرون از گود مانده و به تیم ملی دعوت نشده اند، آماده شوند و بتوانند رکوردهای قابل قبولی را از خود به ثبت برسانند در خدمت شان هستیم در گفت و گویی که با فارس داشت، ادامه داد: امیدوارم وزنه برداران المپیکی که به تیم ملی دعوت نشده اند، بتوانند در هر مکانی حتی در خانه هایشان به شرایط مطلوب و آمادگی ایده آل دست پیدا کنند که در این صورت حتی در فاصله یک هفته مانده به هر رقابتی در خدمتشان هستیم. البته فکر نمی کنم برای وزنه برداران المپیکی که به تیم ملی دعوت نشده اند، رسیدن به شرایط ایده آل و زدن ۴ وزنه در یک رقابت سالم بین سایر هم دسته هایشان در مسابقات، کار سختی باشد.

سرمربی تیم ملی وزنه برداری با تأکید بر اینکه قدم المپیکی ها روی چشمم و در صورتی که آمادگی شان را اعلام کرده و رکوردهای خوبی بزنند به تیم ملی دعوت خواهند شد، افزود: اتفاقاً خوشحال هم می شوم اگر آنها در هر جایی بیرون از اردو خود را آماده کرده و پس از آمادگی به تیم ملی بیایند! این تعداد پس از کسب مدال المپیک دیگر حرفه ای شده و از همه چیز سر در می آورند.

انتقادهای باقری به همین جا ختم نشد و وی زمانی که عزم راسخ شاگردانش برای مقابله با رفتارش را دید (البته هنوز این انتقادات از سوی وزنه برداران رسانه ای نشده بود) در گفت و گویی دیگر با خبرگزاری با فارس که با نگرانی و بیشتر دلسردی همراه بود تأکید کرد: شاید یک زمانی به خاطر آماده یا ناآماده بودن آنها از دستشان دلخور بودم اما فکر کنم اشتباه کردم که آنها را تحت فشار قرار دادم که موفق شوند. آدم ها خودشان باید تصمیم بگیرند که می خواهند چه کاری انجام دهند. من نسبت به فرد خاصی، موضع نداریم و از هر فردی که آماده باشد در تیم ملی استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: کسی که باید کار من را به شکل قانونی و سیستماتیک تأیید کند، حسین رضازاده است که در این زمینه مشکلی با هم نداریم و من کارم را انجام می دهم، ضمن اینکه گذشت دورانی که ورزشکار بخواهد برای مربی تعیین تکلیف کند. افرادی که این مباحث را مطرح می کنند قصد ضربه زدن به وزنه برداری را دارند اما وزنه برداری مسیر خودش را می رود و تا زمانی که من سرمربی هستم هیچ شخص یا ورزشکاری نمی تواند این آرامش را از اردوهای تیم ملی بگیرد. افرادی که این خط ها را می دهند به دنبال ایجاد تنش هستند که به هیچ وجه نمی توانند این کار را انجام دهند.

همین صحبت ها و انتقادات در نهایت واکنش وزنه برداران المپیکی را به همراه داشت و آنها در مصاحبه هایی که با رسانه های مختلف داشتند، اخلاق بد باقری را بهانه کرده و حسابی علیه وی موضع گرفتند.

*رضازاده پشت باقری درآمد

پس از اینکه این زخم سرباز کرد نوبت به رئیس فدراسیون رسید تا در این مورد نظراتش را عنوان کرده و تصمیم گیری کند، البته قابل پیش بینی بود که حسین رضازاده هم در همان ابتدا از سرمربی موفق تیم ملی حمایت کرده و باقری را به المپیکی ها ترجیح دهد تا بعدا در نشستی با حضور دو طرف در این خصوص تصمیم گیری لازم را به عمل بیاورد.

بر همین اساس رضازاده  در پاسخ به این سؤال که وزنه برداران المپیکی این روزها به انتقادات کوروش باقری، واکنش نشان داده و صحبت هایی را مطرح کرده اند، گفت: نمی دانم چرا چنین حرف هایی از سوی ملی پوشان المپیکی وزنه برداری مبنی بر بی احترامی کوروش باقری مطرح شده است. البته جای نگرانی نیست. معتقدم برخی افراد هستند که این نفرات را تحریک می کنند تا چنین صحبت هایی را مطرح کنند. هر سخت گیری که باقری می کند به خاطر خود ورزشکاران است. همین سخت گیری، نظم، انضباط و دیسیپلین اردوها و شخص باقری باعث شد تا این نفرات مدال بگیرند. چرا آنها قبل از کوروش باقری، نمی توانستند مدال بگیرند؟ بنابراین هر سخت گیری که کوروش می کند و هر شرایطی که به وجود می آورد به خاطر خود آنها است.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که با این حال استارت انتقادات را بهداد سلیمی زد و سپس سایرین راه را ادامه دادند، گفت: ببخشید مگر خود بهداد عقل ندارد که بخواهد این مسائل را آغاز کند. البته در نهایت هم خودش ضرر می کند. چرا بهداد سلیمی قبل از مدال المپیکش این حرف ها را نمی زد؟ با زحمات فدراسیون، باقری و البته خود ورزشکار، این مدال های ارزشمند به دست آمد. چرا قبل از اینکه مدال بگیرند این صحبت ها را مطرح نمی کردند. همین کوروش باقری اگر در اردوها آنها را به حال خود رها می کرد و نظم و دیسیپلین را رعایت نمی کرد، مثل چهار پنج سال گذشته باز هم از مدال خبری نبود. چرا پس از حضور ایوانف و قبل از مربیگری کوروش در تیم ملی، از مدال آوری در تیم ملی خبری نبود؟ حدود پنج سال در میادین جهانی مدال کسب نکردیم چون نظم و دیسیپلین و برنامه نداشتیم.

*بهداد مقابل پدرش هم ایستاد!

پس از اینکه بهداد سلیمی پس از تحمل مشکلات فراوان و مصدومیت هایی که داشت در المپیک توانست مدال طلای فوق سنگین را از آن خود کند، پدر سلیمی در گفت و گویی از علاقه اش مبنی بر خداحافظی پسرش از ورزش حرفه ای سخن گفت، چون دیگر طاقت دیدن رنج و سختی بهداد را نداشت، اما همین صحبت از سوی پدر سلیمی کافی بود تا بهداد خشمگین شده و علیه پدرش جبهه گیری کند.

بهداد معتقد بود که آسیب دیدگی همواره با ورزش حرفه ای همراه است و نباید چنین اظهارات احساسی باعث شود تا او را از ادامه کار در ورزش حرفه ای دلسرد کند که در نهایت این واکنش بهداد باعث عقب نشینی پدر سلیمی شده و کار تا جایی پیش رفت که او اظهاراتش را تکذیب کرد!

*مقصر مسئولان هستند!

یکی از کارشناسان و مدال آوران وزنه برداری ایران در این خصوص اظهار داشت: به نظرم در ماجراهای اخیر بهداد سلیمی مقصر است. البته وی پسر خوب و مودبی است و حرمت ها را نگه می دارد و بچه خوب و افتاده ای است اما این حرکت وی اشتباه بود. کوروش باقری هر حرفی در تمرینات زده باشد، سلیمی حق ندارد در برنامه زنده تلویزیونی این گونه حرف بزند. این حرف که می گوید اگر من نباشم چه کسی می خواهد برایت مدال بگیرد، اوج تکبر وی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: سیاست گذاری مسئولان و وقتی فقط مدال را می بینند، باعث می شود ورزشکار به چنین جایی برسد که علیه مربی اش این چنین صحبت کند. وقت از وزارت ورزش گرفته تا فدراسیون همه فقط دنبال مدال هستند کار به جایی می رسد که ورزشکار به قدری غره می شود که جلوی دوربین چنین حرف هایی را می زند.

این کارشناس تأکید کرد: اصلا مدال نگیریم، چه اتفاقی می افتد؟ سلیمی باید متوجه این صحبت ها باشد، البته باقری هم احتمالا برخوردهایی داشته که کارد را به استخوان ملی پوشان رسانده که این حرف ها را زده اند اما در هر حال حرکت آنها اشتباه بود و نباید چنین موضعگیری می کردند.

*از پروین و قلعه نویی تا باقری

در این چند روز همگان به خوبی از اتفاقات اردوی تیم ملی سر در آورده و فهمیده اند گه چه خبر بوده است و شاید اگر باقری هم با رعایت اخلاق و منش کار را به سرانجام می رساند بسیار بهتر بود و چه بسا هیچ زمان کار به چنین جایی نمی رسد، اما در مقایسه وزنه برداری با فوتبال و نتیجه گرفتن تیم های ملی، استقلال و پرسپولیس در دو دهه اخیر با همین روش توسط علی پروین و امیر قلعه نویی شاید بتوان به نتیجه رسید که این هم یک نوع روش مربیگری است که حتی می تواند موفقیت را هم به دنبال داشته باشد، اما اینکه چرا با وجود اینکه همه می دانند در رختکن پرسپولیس و تیم ملی در زمان پروین و رختکن استقلال در زمان قلعه نویی چه گذشته است، هیچ فوتبالیستی تا به امروز پیدا نشده تا در این خصوص علیه مربیانش از پشت پرده ها سخن گفته و به آنها انتقاد کند سؤالی است که فقط اذهان عمومی می تواند به آنها پاسخگو باشد

*بهداد می ماند و حوضش!

زمانی که حسین رضازاده در آستانه رقابت های المپیک ۲۰۰۸ پکن مجبور به خداحافظی از وزنه برداری شد، بسیاری از کارشناسان این رشته معتقد بودند که شاید تا یک قرن دیگر چنین وزنه بردار دیگری در قامت رضازاده پیدا نشود؛ پیش بینی که با ظهور سلیمی اشتباه از آب درآمد و بهداد خیلی زود پا جا پای رضازاده گذاشت تا پرچم فوق سنگین وزنه برداری جهان همچنان در اختیار وزنه برداران ایرانی باشد.

بنابراین گفتن این جمله که می روم تا ببینم چه کسی برایت مدال می گیرد، شاید اوج غرور و تکبر سلیمی را برساند، آن هم زمانی که رشید شریفی پس از سپری کردن دوران محرومیت با کوهی از انگیزه به اردوی تیم ملی بازگشته و بهادر مولایی هم پس از درخشش در لیگ برتر وزنه برداری، از شکستن رکورد جهان سخن می گوید، ضمن اینکه سجاد انوشیروانی هم به نظر پشیمان می رسد تا دست باقری برای رقابت های پیش رو در فوق سنگین همچنان پر باشد.

در هر حال با این وضعیت پیش بینی روزهای آینده با توجه به شناخت از اخلاقیات و روحیات دو طرف شاید خیلی سخت نباشد. سلیمی رو در روی مربی خود در برنامه ای زنده حرمت ها را شکسته و به وی تاخته است. به همین دلیل به نظر می رسد تا زمانی که کوروش باقری در تیم ملی باشد دیگر اثری از حضور سلیمی در این تیم نخواهد بود و نکته قابل توجه اینکه پل هایی که پشت سر وزنه برداران المپیکی خراب شده به غیر از بهداد برای سایرین قابل بازسازی باشد، چراکه انوشیروانی در گفت و گویی به نشانه ندامت صحبت هایش را تکذیب کرد، کیانوش رستمی همشهری باقری است، نواب نصیر شلال خیلی دوست ندارد این داستان را ادامه داده و محمدپور هم تنها کسی بود که به تیم ملی دعوت شد، ضمن اینکه سهراب مرادی هم در این بین هیچ اظهار نظری نکرده است، هرچند که کار این عده به خصوص محمدپور که با وجود دعوت به تیم ملی از سرمربی اش انتقاد کرد برای بازگشت بسیار سخت شده است.

بنابراین شاید پیش بینی روزهای آینده خیلی سخت نباشد و شاید یک روز تمام این ۵ نفر به اردو بازگشته و فقط بهداد بماند و حوضش!

*جلسه سرنوشت ساز

پس از به وجود آمدن مشکلات بین وزنه برداران المپیکی با کوروش باقری، سرمربی تیم های ملی وزنه برداری، امروز حسین رضازاده در جلسه ای مشترک با ملی پوشان وزنه برداری ایران حاضر در المپیک ۲۰۱۲ لندن از نزدیک صحبت های آنها را خواهد شنید.

این در حالی است که به نظر می رسد با توجه به تنش های موجود در روزهای اخیر بین برخی وزنه برداران از جمله بهداد سلیمی با کوروش باقری به خصوص درگیری لفظی پیش آمده بین این دو در برنامه زنده تلویزیونی، احتمال حضور باقری در این جلسه بسیار کم خواهد بود.