به گزارش پارس به نقل از همشهری جوان، یکی از خاطرات مشترک و اغلب کلیشه ای اکثر فوتبالیست ها، به فرارهای آنها از مدرسه و فوتبال بازی کردنشان در زمین خاکی های اطراف محله برمی گردد. خیلی هایشان حتی دکتر و مهندس نشدنشان را گردن فوتبال می اندازند و فرارهایشان از مدرسه را مهمترین علت دور ماندن از ادامه تحصیل می دانند.

البته تا چند سال پیش توقع زیادی بابت تحصیل کرده بودن فوتبالیست ها وجود نداشت و کسی بابت درس نخواندن آنها پاپیچشان نمی شد تا اینکه حدود دو سال پیش احمدی، یکی از مسوولان سازمان لیگ در یک اعتراف تلخ آمار فوتبالیست های تحصیلکرده را تنها یک درصد و تعداد زیر دیپلم ها را ۶۴ درصد اعلام کرد. از همان زمان بود که حساسیت روی درسخوان بودن فوتبالیست ها هم زیاد شد و فوتبالیست های تحصیلکرده بیشتر از قبل سر زبان ها افتادند.

البته در سال های اخیر فعالیت های فرهنگی مثل کتاب خواندن، فیلم دیدن و گوش کردن به موسیقی های خوب هم در بین فوتبالیست ها زیاد شده و حالا ادعای فرهنگی – ورزشی بودن باشگاه های ایرانی خیلی بیشتر از قبل باورکردنی شده. گزارش زیر شما را تا حد زیادی با پا به توپ های تحصیلکرده، فرهنگی و با کمالات آشنا می کند!

شاهینی های باسواد

یکی از اتفاقات جالب در تاریخ فوتبال ایران، جا ماندن فوتبالیست های دهه های هشتاد و نود از پیشکسوت های دهه پنجاه و شصت از نظر سواد است. دکتر عباس اکرامی جزو اولین مدیران با سواد فوتبال ایران است. او که سابقه تدریس در دبیرستان های البرز و فیروز بهرام را داشته، در سال ۱۳۲۱ باشگاه فرهنگی – ورزشی شاهین را تاسیس کرد.

او حتی بعد از تاسیس باشگاه شاهین شعار « اول اخلاق، دوم درس، سوم ورزش» را به شعار رسمی باشگاه خود تبدیل کرد. حتی نام باشگاه شاهین هم با تفال زدن به دیوان حافظ و باز کردن شعر « در هوا معلق زنی و جلوه کنی / ای کبوتر نگران باش که شاهین آمد» انتخاب شده.

بعد از افتتاح شاهین توسط دکتر اکرامی، بسیاری از دانش آموختگان دبیرستان های البرز و فیروز بهرام در این مجموعه بازی کردند. دکتر حسن فاخری، دکتر امیر مسعود برومند، مهندس ایرج بهشتی و حمید شیرزادگان (فوق لیسانس) از جمله فوتبالیست های شاهین بودند. مهندس کلانی حتی ماکت مهندسی یک ورزشگاه را هم ساخت و در یک کنفرانس مطبوعاتی رونمایی کرد اما هرگز این مجموعه ساخته نشد! جالب اینکه هادی طاووسی، دروازه بان این تیم بعدها مدیر سازمان برنامه و بودجه هم شد!

همایون بهزادی هم که با گلزنی های ممتد و پرتعداد خودش شناخته می شد، لیسانس ادبیاتش را در اواسط دهه ۵۰ از دانشگاه تهران دریافت کرد. علاوه بر این، خود او هم در زمینه شعر و ادب فعال بود.

پیشکسوتان دانشگاهی سرخابی

از بین پیشکسوتان دو تیم استقلال و پرسپولیس؛ علی دایی، مرحوم ناصر حجازی، محمد زادمهر، بیژن ذوالفقارنسب، محمد دادکان، محمد مایلی کهن و… از معروفترین چهره های تحصیلکرده سرخابی ها هستند.

دکتر زادمهر دکترای دندانپزشکی خود را در سال ۱۳۵۹ از دانشگاه شهید بهشتی – دانشگاه ملی سابق – دریافت کرده. جالب اینکه زادمهر در سال ۱۳۵۹، مقام نخست مهارت های فنی را هم در تهران به دست آورده. هم اکنون هم مطب داندنپزشکی زادمهر، پاتوق خیلی از اهالی فوتبال است.

مرحوم ناصر حجازی هم لیسانس مترجمی زبان انگلیسی خود را از دانشسرای عالی ورزش در تهران گرفت. او با همسرش در دانشگاه آشنا شد و ازدواج کرد! محمد دادکان مدافع راست اسبق پرسپولیس و تیم ملی، دکترای تربیت بدنی خود با گرایش فیزیولوژی ورزشی در سال ۱۳۷۵ از دانشگاه تهران دریافت کرده. دادکان حتی با ارائه یک مقاله علمی به فیفا، موفق به کسب جایزه ویژه هاوه لانژ از مقر فدراسیون بین المللی فوتبال شد.

سپهر حیدری شاگرد اول فیلم باز

عشق فیلم بودن دردسر اصلی حیدری برای ماندن در پرسپولیس بود. او که گل قهرمانی قرمزها را زده بود، خیلی زود بین هواداران تیم محبوب شد اما اتفاقاتی که در زمان مربیگری دایی و کرانچار افتاد سپهر را از چشم بازیکنان انداخت. این انتقادات در زمان مربیگری کرانچار به فیلم باز بودن سپهر مربوط بود. کاپیتان قرمزها در آن دوره فیلم هایش را برای سرمربی تیم می برد و به همین دلیل هم متهم شده بود که برای سرمربی خودشیرینی می کند. مدافع قرمزها اینگونه محبوبیتش را بین بازیکنان قرمز از دست داد.

او هر چند راحت در ترکیب اصلی بازی می کرد اما این شایعه دهان به دهان بین بازیکنان می چرخید که سپهر بازی می کند چون فیلم برای سرمربی می آورد. اتفاقی که خیلی هم حقیقت نداشت. مدافع فعلی ذوب آهن از آن درس خوانده های درجه یک هم هست. سپهر حیدری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک است. او در زمان حضورش در پرسپولیس دانشجوی دانشگاه آزاد نجف آباد بود و برای حاضر شدن سر کلاس های دانشگاه دردسرهای زیادی داشت. هر هفته به اصفهان می رفت و به همین علت پای ثابت جاده تهران – اصفهان بود.

مهندس فابیو جان واریو!

پیگیری های عجیب و غریب جان واریو برای گرفتن طلبش در استقلال همه را متعجب کرده بود. او قبل از اینکه مصدوم شود به برزیل رفت و اعلام کرد تا طلبش را نگیرد به تهران نمی آید. این اصرار او سبب شد پولش را دریافت کند و به تهران برگردد. شاید باورتان نشود اما دلیل اصلی هافبک استقلال برای پیگیری مطالباتش پروژه ای بود که در برزیل داشت.

مرد برزیلی پروژه ساختمانی در برزیل دارد که برای جلو بردن قسمتی از کارش به این پول احتیاج داشته. فابیو جان واریو هافبک سابق استقلال که با وجود جدایی اش از این تیم همچنان در صفحه اجتماعی اش از آبی ها حمایت می کند، مهندس عمران است. او در حال حاضر مسئولیت یک پروژه بزرگ عمرانی را در برزیل برعهده دارد.

اردوهای فرهنگی تیم ملی

هر چند فوتبالیست های ایرانی زیاد اهل کتاب خواندن نیستند اما طولانی بودن اردوهای تیم ملی به خصوص در ماه های اخیر باعث شده تا ملی پوشان برای پر کردن وقتشان در هتل بیشتر از قبل کتاب بخوانند. مجتبی جباری که بعد از پشت سر گذاشتن دوران مصدومیت، دوباره به اردوهای تیم ملی راه پیدا کرده، یکی از کتابخوانترین فوتبالیست های فعلی ایران است.

او حتی به هم تیمی هایش در تیم ملی و استقلال هم کتاب هایی پیشنهاد می دهد و کتاب های خودش را برای دیگران می آورد. اگر یادتان باشد حتی علاقه مجتبی جباری به شعر و شاعری موضوع یک مصاحبه بود که همشهری جوان انجام داد. شماره ۸ استقلال البته اخلاق منحصر به فردی دارد که بین فوتبالیست ها زیاد پیدا نمی شود. بازیکنان دیگر اما ترجیح می دهند سراغ کتاب خواندن نروند. ترجیح آنها این است که فیلم نگاه کنند و به این شکل وقتشان را بگذرانند. با این حساب ترکیب عجیب فیلم بازی در تیم ملی جالب است. خط دروازه و دو مدافع ثابت تیم ملی فیلم باز هستند. پژمان منتظری و جلال حسینی که یکی شان در استقلال است و آن یکی در پرسپولیس پای ثابت فیلم دیدن و فیلم گرفتن از همدیگر هستند. البته مدافع قرمزها دروازه بان استقلال را هم مبتلا کرده. حسینی که بیشتر وقت ها هم اتاقی مهدی رحمتی است، خیلی وقت ها او را هم به زور پای لپ تاپش می نشاند و با اصرار از رحمتی می خواهد تا او را در فیلم دیدن همراهی کند!

موزیسین های فوتبالیست!

حسن رودباریان و آرش برهانی دو دوست و همبازی در تیم پاس، جزو موزیسین های فوتبال ایران هستند. حسن رودباریان که یکی از فوتبالیست های کتابخوان فوتبال ایران هم هست، در نوازندگی گیتار تبحر دارد. او در بین فوتبالیست ها به کم حرف بودن شهرت دارد. خیلی از هم تیمی های او درباره اش می گویند: « رودباریان قبل از اردوها یک چمدان کتاب با خودش می آورد و همه آنها را در طول اردو می خواند! » آرش برهانی مهاجم فعلی استقلال هم تار و سه تار را به صورت حرفه ای می نوازد.

این فوتبالیست کرمانی حتی کارهای مشترکی هم با مرحوم ایرج بسطامی هنرمند کرمانی داشته. به غایر از این دو نفر، رضا عنایتی هم دستی در موسیقی دارد و حتی یک آلبوم هم منتشر کرده. او البته اعتماد به نفس بالایی داردو همیشه با افتخار در مورد خواندنش حرف می زند؛ هر چندکه خودش هم اعتراف می کندصدایش خیلی زیبا نیست. سیاوش اکبرپور هم از طریق همسرش دستی در موسیقی دارد و در انتشار آلبوم به عنایتی کمک کرده. قبل تر از این هم مهرداد میناوند علاقه خودش را به موسیقی نشان داده بود. شیث رضایی هم صدایش بد نیست. چند سال پیش یک فیلم از اردوی تیم ملی نوجوانان منتشر شد که قابلیت های مدافع حذف شده پرسپولیس را نشان می داد. او برای خودش داد می زد و آواز می خواند و مورد تشویق بازیکنان دیگر هم قرار می گرفت. اگر این فیلم را دیده باشید خودتان تصدیق می کنید که صدای شیث بد نیست.

دانشگاه پرسپولیس قرار است چه کار کند؟

مدرک سرخ

قرمزها یک راه مستقیم زده اند به سمت فرهنگی شدن. تا حالا همه ادعای فرهنگی ورزشی داشتند و حالا پرسپولیس یک دانشگاه هم زده که از ادعاها بزند جلو. رویانیان در این مدت از این جلوزنی ها زیاد کرده. او یک عالمه پروژه ورزشی و اقتصادی راه انداخته. لابد این را هم گذاشته روی همه این کارها که عاقبت به خیر شود.

دانشکده علمی کاربردی پرسپولیس اسم پروژه فرهنگی قرمزهاست. دانشگاهی که قرار بود از اول همین ماهی که تمام شد، شروع به کار کند اما کمی کارهایش طول کشید.

سوال اول همه بعد از شنیدن نام دانشکده پرسپولیس حتما این است که: « خب چه می خواهند درس بدهند؟ » آموزش پاس و سانتر و گل زدن که در مدرسه های فوتبال هم انجام می شود، پس سطح های بالاترش می رسد به دانشکده پرسپولیس. اینطور که می گویند رشته های این دانشکده الگوبرداری شده از دانشگاه های معتبر فوتبال دنیاست. مثل دانشگاه زاگرب یا دانشگاه بیرمنگام و… که در آن رشته های مرتبط با فوتبال تدریس می شود. با این حساب بشته هایی که در این دانشکده تدریس می شود، شبیه همان هاست. لیست رشته ها البته سری نیست و مسوولان تعدادی از آنها را رونمایی کرده اند.

مربیگری فوتبال، مربیگری فوتسال و مربیگری آمادگی جسمانی رشته هایی هستند که در این دانشکده تدریس می شود. البته فعلا مدرکی که این دانشگاه می دهد کاردانی است اما آنها امیدوارند که از سال آینده رشته های دیگری تا مقطع لیسانس به آن اضافه شود. مهدی مهدوی کیا و یحیی گل محمدی هم اولین دانشجویانی هستند که در این دانشگاه ثبت نام کرده اند.

مجوز تاسیس این دانشکده البته از وزارت علوم گرفته شده و قرمزها امیدوارند اعتبار مدرک دانشگاهشان را هر روز بیشتر و بیشتر کنند. برنامه های پرسپولیس همبرای این دانشکده مثل نقل و انتقالاتشان پرسروصداست، تا این حد که طرح هایی دارند برای تقسیم کردن سهام دانشگاه با دانشگاه های معتبر و اضافه کردن استادان آن دانشگاه ها به فهرست اساتید خودشان.

اینطور که مسوولان پرسپولیس مدعی هستند، می خواهند برای این دانشگاه هم ستاره از آن ور آب بیاورند. البته تا دو سال آزمون ورودی برای دانشکده وجود ندارد و هر کسی که تمایل داشته باشد، می توانددر آن درس بخواند اما بعد از آن آزمون های ورودی هم برگزار می شود. محسن بنگر هم از دانشجویان این دانشگاه است. جالب اینکه پرسپولیسی ها به خاطر دانشجو شدن بنگر حسابی او را دست انداخته اند و مدام به او می گویند: « خدا پدر و مادر رویانیان را بیامرزد که این دانشگاه را راه انداخت و تو دانشجو شدی! »