به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، رقابتهای جودوی قهرمانی آسیا از سال ۱۹۸۱ و در ۵ وزن به میزبانی جاکارتای اندونزی آغاز به کار کرد که ژاپنی ها با کسب تمامی مدالهای طلا زنگ قهرمانی را به صدا درآوردند.

مسابقات جودو قهرمانی آسیا هر سال (به غیر از سالهای بازیهای آسیایی) برگزار می شود. تیم ملی ایران برای اولین بار به دومین دوره این مسابقات در سال ۱۹۸۴ (۱۳۶۳) و به میزبانی کویت اعزام شد که دو مدال برنز توسط مهران ویسه و رمضانعلی خانبابایی حاصل تلاش نمایندگان ایران در وزن ۸۶ و وزن آزاد بود.

در مسابقات ۱۹۸۵ (۱۳۶۹) توکیو رقابتها فقط در بخش بانوان برگزار شد. از بیست دوره برگزاری این مسابقات تاکنون تیم ایران در رقابتهای ۱۹۸۸ سوریه و ۱۹۹۷ فیلیپین حضور نداشته است.

در پنجمین دوره این مسابقات علیرضا دهقانی و مجید زارعیان در مسابقات ۱۹۹۱ اوزاکا دو مدال نقره برای ایران کسب کردند تا تیم ایران در مجموع رده بندی جایگاه ششم را کسب کند.

در رقابتهای ۱۹۹۳ (۱۳۷۲) در ماکائو خسرو دلیر یک و محمود میران دو مدال برنز کسب کردند و تیم ایران به همراه هنگ کنگ در مکان دهم ایستاد.

در رقابتهای ۱۹۹۵ دهلی نو که حکم انتخابی المپیک داشت تمامی نمایندگان کشورمان حذف شدند.

جودو ایران که آهسته آهسته نشانه های پیشرفت را به نمایش می گذاشت و در جمع بزرگان قاره برای خود جایی باز می کرد چهار سال بعد در هشتمین دوره این مسابقات مزد تلاش خود را گرفت و سکوی سوم را بعد از چین و کره جنوبی کسب کرد. در رقابتهای ۱۹۹۶ (۱۳۷۵) ویتنام" زین العابدین حقانی" در وزن ۶۵ کیلوگرم اولین مدال طلای ایران را در مسابقات قهرمانی آسیا کسب کرد. محمود میران هم که در اوج جوانی قرار داشت یک نقره در وزن آزاد و یک برنزدروزن ۹۵+ کیلوگرم کسب کرد. کاظم ساریخانی و علیرضا دلیر هم دو مدال برنز کسب کردند.

در رقابتهای ۱۹۹۹ (۱۳۷۸) در چین آرش میراسماعیلی یک مدال طلا کسب کرد تا شروعی برای مدال آوری این اسطوره جودوی ایران در میادین بین المللی باشد. کاظم ساریخانی و خسرو دلیر دو مدال نقره گرفتند. محمود رضا میران و مسعود حاجی آخوندزاده دو مدال برنز برای تیم ملی ایران کسب کردند. البته میران یک برنز هم در وزن آزاد بدست آورد تا در رده بندی کلی عنوان پنجم نصیب تیم اعزامی ایران شد.

در مسابقات ۲۰۰۰ (۱۳۷۹) در اوزاکای ژاپن کاظم ساریخانی همه رقبا را مقهور فن ابتکاری و معروف خود" گهواره" کرد و قهرمان شد. محمود میران دو مدال نقره و برنز کسب کرد تا تیم ایران در جایگاه چهارم بعد از ژاپن، کره و چین قرار گیرد.

در رقابتهای ۲۰۰۱ (۱۳۸۰) مغولستان، مسعود حاجی آخوندزاده و آرش میراسماعیلی دو مدال طلا گرفتند، محمد مهدی ذاکری و عباس فلاح (در دو وزن) سه مدال برنز کسب کردند و تیم ایران به جایگاه سوم خود بازگشت.

در مسابقات ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) جه جو کره جنوبی که سیزدهمین دوره این مسابقات بود جودوی ایران با افت فاحش و تنها سه مدال برنز چاه خندق، میران و یوسف کریمیان تا مکان هشتم سقوط کرد.

چهاردهمین دوره این رقابتها سال ۲۰۰۴ در آلماتی قزاقستان برگزار شد که رضا چاه خندق نقره گرفت و عباس فلاح هم دو مدال برنز در اوزان ۱۰۰ و آزاد کسب کرد تا همان مکان هشتم دوره سیزدهم تکرار شود.

تاشکند ازبکستان در سال ۲۰۰۵ میزبان پانزدهمین دوره این مسابقات بود که تیم ایران با تک مدال طلای محمدرضا رودکی، نقره آرش میراسماعیلی و برنز محمود میران در جایگاه چهارم قرارگرفت.

شانزدهمین دوره مسابقات سال ۲۰۰۷ در کویت برگزار شد که مسعود حاجی آخوندزاده به مدال طلا دست یافت. محمود میران و محمدرضا رودکی نقره گرفتند و آرش میراسماعیلی هم در جای سوم ایستاد و ایران نیز در رده بندی کلی جایگاه چهارمی خود را حفظ کرد.

اوج هنرنمایی جودوکاران ایران

هفدهمین دوره مسابقات سال ۲۰۰۸ درجه جو کره جنوبی بود. جایی که تیم ایران چند ماه قبل از بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن به ثبت بهترین نتیجه برای کسب سهمیه المپیک در اکثر اوزان نیاز داشت. این در حالی بود که محمد درخشان بعد از نزدیک به ۱۲ سال، سکان هدایت فدراسیون را به سید عبدالجلیل رضوی سپرده بود و قبل از اعزام هم تیم در داخل اردو حواشی فراوانی داشت. حضور شش عضو تیم ایران در فینال اوزان هشتگانه باعث تعجب کارشناسان جودو شد. دو مدال طلا توسط میراسماعیلی و علی معلومات، چهار مدال نقره آخوندزاده، ملک محمدی، رودکی و میران و تک برنز حسین قمی باعث شد تیم ایران در بخش مردان قهرمان آسیا شده و در هفت وزن جواز حضور در المپیک را کسب کند.

هجدهمین دوره رقابتها سال ۲۰۰۹ در چین تایپه و بعد از آن قهرمانی تیم ایران در بخش مردان دوباره جودوی ایران افت کرد و با تک مدال برنز احسان رجبی در تا مکان نهم سقوط کرد. تیمی که با هدایت محمود میران، غیبت نامدارانی چون آخوندزاده، میراسماعیلی، رودکی، ملک محمدی، سرلک و حضور چند جوان جویایی نام راهی تایوان شده بود.

نوزدهمین دوره رقابتهای جودو قهرمانی آسیا در اولین ماه سال ۹۰ به میزبانی امارات در ابوظبی برگزار شد که تیم ایران با دو برنز علی معلومات و امیر قاسمی نژاد در جای پنجم ایستاد.

تیم ملی ایران هشتم اردیبهشت ماه ۹۱ راهی بیستمین دوره این مسابقات در ازبکستان شد و با تک مدال طلای محمد رضا رودکی، نقره جواد محجوب و برنز امیرقاسمی نژاد بعد از کره و ژاپن روی سکوی سوم ایستاد.

میراسماعیلی پرافتخارترین جودوکار ایران در مسابقات آسیایی

در مجموع جودوکاران ایران تاکنون از مسابقات قهرمانی آسیا ۱۱ مدال طلا، ۱۴ مدال نقره و ۲۷ مدال برنز کسب کرده اند که سید محمود میران با ۱۲ سال حضور در اردوی تیم ملی و مبارزه در دو وزن با یک مدال طلا، سه نقره و هفت برنز به تنهایی ۱۱ مدال را کسب کرده و عنوان پرمدال ترین جودوکار را یدک می کشد.

آرش میراسماعیلی هم با سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز به لحاظ کیفیت پرافتخارترین جودوکار ایران در مسابقات قهرمانی آسیاست.

محمدرضا رودکی با دو طلا و دو نقره و مسعود حاجی آخوندزاده با دو طلا، یک نقره و یک برنز عملکرد خوبی در رقابتهای قهرمانی آسیا داشته اند.

تیم ملی راهی بانکوک شد

اعضای تیم ملی جودو برای حضور در رقابتهای جودو قهرمانی آسیا شامگاه شب گذشته (سه شنبه ۲۷ فروردین) تهران را به مقصد بانکوک ترک کردند.

تیم ملی جودو ایران با ترکیب بهزاد وحدانی، احسان بهرامیان، قاسم نوری زاده، سعید ملایی، الیاس علی اکبری، امیر قاسمی نژاد، سعید مرادی، محمد جمالی، جواد محجوب و جعفر پهلوانی راهی مسابقات شد. مسعود حاجی آخوندزاده و مسعود خسروی نژاد به عنوان مربی، علی محمد عزیزی به عنوان داور، آرش میراسماعیلی به عنوان مدیر فنی تیم ملی و محمدعلی رستگار رئیس فدراسیون به عنوان سرپرست تیم اعزامی را همراهی می کنند.

براساس برنامه اعلام شده قرعه کشی این مسابقات عصر پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه انجام خواهد شد. پس از پایان مراسم قرعه کشی جودوکاران اوزان سبک وزنکشی کرده و مبارزات خود را از روز جمعه آغاز می کنند. جودوکاران اوزان سنگین هم عصر جمعه ۳۰ فروردین ماه وزنکشی کرده و شنبه ۳۱ فروردین مبارزات خود را انجام می دهند. رقابتهای بخش تیمی نیز روز یکشنبه اول اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

ملی پوشان قبل اعزام چه گفتند؟

قاسمی نژاد: بهترین مدال را می خواهم

امیر قاسمی نژاد جودوکار وزن ۸۱- کیلوگرم تیم ملی گفت: قرعه سخت و آسان برایم مهم نیست و تلاش می کنم در بانکوک مدال بهتری نسبت به دوره گذشته بگیرم. با تمام تلاشی که کرد م سال گذشته نتوانستم در المپیک لندن حضور داشته باشم، اما برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا به اندازه حضور در المپیک تلاش کرده ام و می خواهم بهترین نتیجه را کسب کنم.

جودوکار وزن ۸۱-کیلوگرم گفت: تقریبا شناخت خوبی از حریفانم دارم. حریف ازبکستانی من در آخرین رقابت ها که مدتی پیش برگزار شده بود مدال طلای مسابقات را کسب کرده است. حریفان ژاپنی، مغولی، کره جنوبی و قزاقستانی نیز از بهترین های جودو هستند که امیدوارم بتوانم مقابل آنها بهترین نمایش را از خود نشان دهم.

محجوب: هر مبارزه ام حکم فینال دارد

جواد محجوب جودوکار وزن ۱۰۰- کیلوگرم تیم ملی گفت: تمام مبارزاتم در مسابقات قهرمانی آسیا حکم یک فینال را برای من خواهد داشت. برای کسب مدال در جودو به هیچ عنوان نمی توان پیش بینی کرد و من نیز از امروز به همه حریفانم فکر می کنم. تمام فکر و ذکرم شکست حریفانم است و در واقع هر بازی برای من حکم یک فینال را دارد.

جمالی: فقط کسب مدال راضی ام می کند

محمد جمالی ملی پوش وزن ۸۱ کیلوگرم گفت: با آمادگی خوبی راهی مسابقات قهرمانی آسیا می شوم و فقط کسب مدال در این مسابقات است که برایم راضی کننده است. سال گذشته با کسب مدال تنها ۲۰ ثانیه فاصله داشتم و بی تجربگی باعث شد تا حضور در دیدار پایانی و حداقل مدال برنز را از دست بدهم. شاید هم اشتباه داوری بود که امتیازم را ندادند ولی در این دوره به چیزی جز کسب مدال فکر نمی کنم.

این عضو تیم ملی در خصوص رقبای خود گفت: جودوکاران ژاپن، کره جنوبی، مغولستان، قزاقستان و ازبکستان رقبای اصلی من در این میدان هستند، اکثر این حریفان را می شناسم و با شیوه مبارزه آنها آشنایی دارم، ولی من هم آمادگی خوبی دارم و مطمئن باشید رقیبی جدی برای آنها خواهم بود. من فقط در این دوره به مدال فکر می کنم و هر چه در توان دارم برای رسیدن به این هدف بکار خواهم گرفت.

علی اکبری: اهداف بزرگی دارم

الیاس علی اکبری جودوکار دوم تیم ملی در وزن ۷۳ کیلوگرم گفت: برای آینده ورزشی خود برنامه های زیادی دارم که رقابتهای قهرمانی آسیا می تواند سرآغاز یک شروع خوبی برای تحقق این اهداف باشد.

ملایی: برای کسب بهترین مدال به بانکوک می روم

سعید ملایی جودوکار وزن ۷۳ کیلوگرم تیم ملی جودو گفت: چندماه سخت مشغول تمرین هستیم و به امید خدا برای کسب بهترین مدال راهی مسابقات قهرانی آسیا خواهیم شد.

وی در خصوص رقبای خود در این دوره از مسابقات گفت: برخی از بهترین ها دنیا در این وزن از کشورهای آسیا هستند، جودوکاران مغولستان، کره جنوبی و ژاپن حریفان اصلی من هستند و هر چند نباید از نمایندگان قزاقستان و ازبکستان هم غافل بود. البته من تا حدود زیادی با نحوه کار آنها آشنا هستم و تلاش می کنم مبارزات خوبی را به نمایش بگذارم.