به گزارش پارس به نقل از فارس، مسئولان تیم فوتبال الهلال پس از دیدار مقابل استقلال علیه فوتبال ایران جوسازی هایی را آغاز کردند. عربستانی ها با ارسال نامه به برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس خواستار این شدند که با ایجاد یک اتحاد علیه فوتبال ایران به دلیل عدم میزبانی مناسب، بازی های نمایندگان کشورمان در سرزمینی بی طرف برگزار شود!

این ادعا در حالی مطرح شده است که ایران همواره میزبانی بسیار خوبی از حریفان خود داشته و حتی چند روز پیش مسئولان الشباب وقتی پس از دیدار مقابل تراکتورسازی ایران را ترک کردند لب به تمجید از میزبانی مردم آذربایجان و تبریزی ها گشودند.

شاید یکی از دلایل اصلی اینکه امروز چنین ادعاهای کذبی علیه فوتبال ایران مطرح می شود بی توجهی مسئولان فوتبال به اتفاقات نامناسبی بوده که در بسیاری از مواقع برای نمایندگان فوتبال ایران در عربستان رخ داده است.

برای نمونه به چند مورد از این کارشکنی ها اشاره می کنیم. در تاریخ ۸/۱۲/۸۹ کاروان پرسپولیس برای دیدار مقابل الاتحاد وارد فرودگاه جده شد. کاروان سرخپوشان با معطلی ۸ ساعته و پس از انگشت نگاری و چشم نگاری توانستند از فرودگاه خارج شوند.

در تاریخ ۱/۳/۹۱ پرسپولیس در تک بازی حذفی مرحله یک هشتم نهایی باید به عربستان سفر می کرد تا با تیم الاتحاد روبه رو شود در این سفر نیز حدود ۳ ساعت نماینده ایران را در فرودگاه معطل کردند.

ذوب آهن، سپاهان، مس کرمان، صبای قم و فولاد نیز بارها با کارشکنی مسئولان عربستانی روبه رو شدند که اشاره به تمامی این اتفاقات از حوصله این گزارش خارج است.

امیر رضا واعظ آشتیانی در این ارتباط معتقد است عدم آشنایی با دیپلماسی ورزشی باعث به وجود آمدن برخی حواشی و مسائل شده است. او گفت: نباید با رفتارمان به رقیبان بهانه دهیم. یکی از مهمترین دلایل بروز این مشکلات عدم آشنایی با دیپلماسی ورزش است. قبل از بازی باید افرادی را برای هماهنگی به کشورهایی که در آن بازی داریم اعزام کنیم.

رئیس سابق سازمان لیگ نیز نظری مشابه دارد. عزیز محمدی در این ارتباط عنوان کرد: باید هماهنگی ها قبل از سفر صورت بگیرد و مدیر رسانه ای و مسئول امور بین المللی باشگاه ها در وظایف خود با قدرت بیشتری عمل کنند.

در این بین عزیز محمدی اعتقاد دارد بسیاری از مشکلات به وجود آمده از دامنه اختیارات باشگاه ها به دور است و این مسائل مربوط به قوانین داخلی کشورهاست که AFC نیز به هیچ وجه به این مسائل ورود نمی کند.

محمود خوردبین سال ها به عنوان سرپرست در باشگاه پرسپولیس فعالیت داشته است. او نگاه دیگری به این موضوع دارد و معتقد است سهل انگاری مسئولان فوتبال ایران باعث بروز چنین رفتارهایی است. خوردبین به خبرنگار فارس گفت: در اغلب سفرهای مان با پرسپولیس به کشورهای عربی مخصوصا عربستان بارها با مشکل روبه رو می شدیم. بعضی اوقات تا ۱۰ ساعت در فرودگاه ما را معطل می کردند. اگر همان زمان با آن ها مقابله به مثل می کردیم و در سفر عربستانی ها به ایران کاروان آن ها را معطل می کردیم دیگر چنین اتفاقاتی به وجود نمی آمد. آن ها خیال می کنند برتر از همه هستند و هرکاری دوست دارند انجام می دهند.

مشکلاتی که رقبای عربستانی برای فوتبال ایران به وجود آوردند بسیار زیاد بوده است در این بین می توان به اتفاقاتی اشاره کرد که در اردیبهشت سال ۹۰ و بعد از دیدار الهلال و سپاهان به وجود آمد. پس از تساوی دو تیم در آن مسابقه سامی الجابر مدیرفنی باشگاه الهلال عربستان دست به اقدامی بسیار عجیب زد.

آن ها ادعا کردند آبی که سپاهانی ها در هتل به الهلالی ها دادند مسموم بوده است. مدیرفنی الهلال نمونه ای از این آب ها را با خود به عربستان برد تا آن را مورد آزمایش قرار دهند که پس از منفی اعلام شدن تمامی آزمایشات معلوم شد که عربستانی ها تنها قصد داشتند که یک بازی رسانه ای به راه بیندازند.

این قبیل اتفاقات کم نبوده است. متاسفانه امروز در معرض اتهام مسئولان فوتبال کشوری قرار گرفته ایم که خودشان بارها با کارشکنی و عدم رعایت اصول جوانمردانه برای فوتبال ایران مشکلات زیادی ایجاد کرده اند.

حال در این میان مسئولان ایران باید چه کاری انجام دهند که دیگر چنین مشکلاتی به وجود نیاید؟ چطور می توان مقابل این کارشکنی ها ایستاد؟

عزیز محمدی در این ارتباط، اظهارداشت: هرساله AFC چندین جلسه با حضور نمایندگان فوتبال و باشگاه ها برگزار می کند. در این جلسات باید این موضوعات و مشکلاتی که ایجاد می شود را بیان کنیم. باشگاه ها باید ارتباط بهتری با مسئولان AFC داشته باشند. این موضوع می تواند باعث شود تا بسیاری از مسائل حل شود.

واعظ آشتیانی در این ارتباط گفت: اینکه بخواهیم رفتار اشتباه را تکرار کنیم و به گونه ای تلافی کرده باشیم درست نیست بلکه باید مستند سازی کنیم و اتفاقاتی را که در کشور میزبان رخ می دهد با مستندات لازم به AFC و یا فیفا ارسال کنیم و درخواست رسیدگی به آنها را داشته باشیم نه اینکه بخواهیم همان اقدامات باشگاه متخلف را انجام دهیم. در دیپلماسی ورزشی چنین جایگاهی به هیچ عنوان دیده نشده است. ما همیشه یاد گرفته ایم تحکمی و مقابله به مثل داشته باشیم. باید به این مسائل توجه داشته باشیم زیرا ورزش جدای از بحث اصلی خود مقوله ای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

محمود خوردبین اما برخورد مستقیم را بهترین شیوه برای حل این مشکل می داند، او در این زمینه می گوید: باید همان کار را در ایران با آن ها تکرار کنیم. اگر ۲ بار این تیم ها ۱۰ ساعت در فرودگاه بمانند دیگر برای ما مشکل ایجاد نمی کنند. واقعا عربستانی ها با ما همیشه رفتار بسیار بدی داشتند و همیشه با حس برتری با ما رفتار کرده اند.

به گزارش فارس، فوتبال ایران بارها از این رفتارها و آسیب هایی که روی روح و روان بازیکنان نمایندگان مان گذاشته شده است متضرر شده است. درحالی که امروز فوتبال ایران باید به این موضوعات معترض می شد می بینیم که حریفان عربستانی دست پیش را گرفته اند و برای فوتبال ایران حاشیه سازی کردند. باید مسئولان فوتبال کشور با اتحاد و همدلی این مشکل را حل کنند. متاسفانه حواشی فراوان و مشکلات بیش از حد فوتبال ایران اجازه تصمیم گیری در این موارد را از ما گرفته است و همیشه پس از گذشت مدت کوتاهی از بروز چنین اتفاقاتی، آن را به دست فراموشی سپرده ایم.

*ادعای واهی رئیس سعودی؛ ادعای مدیری که توان کنترل یک کاروان ۸۰ نفره را هم ندارد

فرافکنی مسئولان فوتبال عربستان علیه ایران و هواداران کشورمان از مدت ها قبل است که کلید خورده و همچنان هم ادامه دارد. این فرافکنی ها یا به قول علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ایران، این مظلوم نمایی ها در در دیدار تیم های الهلال و استقلال به اوج خود رسید و مقامات سعودی در صدد تشکیل ائتلافی علیه فوتبال ایران هستند.

نواف بن فیصل، رئیس کمیته وزرای ورزش جوانان عربستان پس از دیدار الهلال مقابل استقلال به نکات جالبی از میزبانی ایران اشاره کرده که بند بند گفته های این مدیر سعودی جای تامل و البته تعجب دارد!

بن فیصل برخلاف قوانین بین المللی فیفا و AFC می خواهد ائتلافی را با برخی از فدراسیون های عربی تشکیل دهد تا نمایندگان ایران را حضور یا میزانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا محروم شوند.

او در مصاحبه تلویزیونی خود به صراحت به شعار مذهبی برخی هواداران ایرانی در ورزشگاه انتقاد کرده و این رفتار اخلاقی هواداران را به شعارهای طایفه ای و نژادپرستانه تعبیر کرده است.

رئیس کمیته وزرای ورزش جوانان عربستان با وجود برتری یک بر الهلال مقابل استقلال مدعی شده که ۱۱ بازیکن این تیم عربستانی قبل از مسابقه دچار مسمومیت شدند و باید مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا به این مسئله رسیدگی کنند.

این ادعاها در روزهای اخیر برای فرافکنی و برای آنکه مسئولان دیگر کشورها و AFC را تحت تاثیر بگذارند از سوی سعودی ها تمامی نداشته، اما سوال یا سوال های اصلی اینجا بی جواب مانده اند و بیش از ۷۵ میلیون ایرانی بی صبرانه منتظرند که ببینند چه کسی به این فرافکنی ها و بعضا تهمت ها پاسخ خواهد داد.

چطور بن فیصل شعارهای « یا زهرا» ، « یا حسین» را شعارهای نژاد پرستانه می نامد، در حالی که در هر مسابقه فوتبالی که در ورزشگاه های عربستان برگزار می شود، به جای تماشای تصاویر بازیکنان و ستاره های تیم ها، باید شاهد تصاویر اشخاصی سیاسی و حاکمان دولت سعودی بود. آیا فریاد زدن نام چهره های سیاسی در ورزشگاه ها آزاد هست و به زبان آوردن نام ائمه ممنوع؟ !

بن فیصل و دوستانش مدعی شده اند که شب قبل از بازی با استقلال ۱۱ بازیکن این تیم مسموم شدند، پس چطور با این تعداد بازیکن مسموم آنها توانستند در آزادی مقابل نماینده ایران به برتری برسند؟ !

مقامات سعودی در ارسال نامه شان به AFC مدعی شده اند که ایران شرایط خوبی برای میزبانی از تیم های آسیایی ندارد، بنابراین باید نمایندگان ایران را از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشت، اما سوال اساسی اینجاست چطور کشوری با وجود توافق اولیه که آمار تعداد مسافران تیم میهمان را دارد، اما در فرودگاه ریاض یا جده به خاطر یک کاروان ۸۰ نفره ۱۰ ساعت یک تیم را معطل می کند. مدیریتی که توان اداره ورود و خروج یک کاروان ۸۰ نفره را در فرودگاه بین المللی ندارد پس چرا از دیگران انتقاد می کند و خواهان خلع میزبانی یک کشور است؟ !

نماینده های اماراتی، قطری، کره ای، ژاپنی ها، ازبکستانی ها و… بارها در لیگ قهرمانان آسیا و برای رویارویی با تیم های ایرانی به ایران سفر کرده اند و همگان از نحوه میزبانی ایران به نیکی یاد کرده اند، اما سعودی ها که سیستم مدیریت ورزش این کشور تحت سیطره حاکمان سیاسی اش قرار گرفته دوست دارند با فرافکنی و ادعاهای واهی به میزبانی ایران در میادین ورزش با اظهارات دروغین لطمه وارد کنند.

به نظر می رسد مسئولان فدراسیون فوتبال ایران و مدیران ورزشی کشور با ارائه مستندات کافی و با تهیه بدرفتاری ها و کج روی ها سعودی در میزبانی از تیم های ایرانی به مسئولان AFC و فیفا می توانند قضاوت را به آنها بسپارند و کاری کنند که مقامات بین المللی راحت تر تصمیم گیری کنند. حال که این نقل و قول ها از سوی مقامات عربستانی ها بیان شده و نامه ای هم به AFC نوشته شده، می تواند گواهی بدهد که آیا رفتار سعودی ها در حوزه فوتبال آیا ورزشی است یا سیاسی؟