به گزارش پارس به نقل از فارس، حاشیه های تلخ در حالی در روزهای پس از المپیک وزنه برداری ایران را در چنگال خود اسیر کرده است که طی چند سال اخیر همواره این رشته ورزشی با مثلث مدیریت، کادرفنی و ملی پوشان، موفقیت های بی نظیری را به دست آورده است.

حال یک رأس این مثلث که همان ملی پوشان هستند، خود را تافته جدا بافته می بیند و هیچکس دیگر را در موفقیتی که برایشان به دست آمده سهیم نمی بینند.

انتقادات اخیر کوروش باقری و واکنش تعدادی از ملی پوشان المپیکی به این صحبت ها، روزهای پرحاشیه ای را برای پولادمردان به وجود آورده است. به همین دلیل به سراغ حسین رضازاده، رئیس فدراسیون رفتیم تا صحبت هایش فصل الخطاب اتفاقات روزهای اخیر باشد.

متن گفت و گوی مشروح خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس با حسین رضازاده به شرح زیر است:

فارس: چه ارزیابی از سطح برگزاری مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان در ازبکستان دارید؟

حدود ۴۴۶ وزنه بردار مرد و زن از ۵۴ کشور جهان در این رقابت ها که انتخابی المپیک نوجوانان هم محسوب می شود، شرکت کرده اند. تا به حال هم دو وزنه بردار ایرانی در سبک وزن روی تخته رقابت ها رفته اند. بیشتر کشورها برای کسب سهمیه المپیک با تیمی کامل در این مسابقات شرکت کرده اند تا با کسب امتیاز لازم، دو سهمیه المپیک نوجوان را به دست بیاورند.

فارس: به نظرتان تیم ملی ایران هم توانایی کسب سهمیه های لازم را دارد؟

امیدوار هستیم. اگر روی یکی از سکوها هم برویم، می تواند نتیجه خوبی برای مان محسوب شود.

فارس: فکر می کنید چه نتیجه ای برای ایران در این مسابقات در نهایت حاصل شود؟ نتایج دو روز اول که خیلی چنگی به دل نزد.

این دو نفر که روی تخته رفتند، بیشتر برای کسب تجربه و با درخواست من عازم ازبکستان شدند. البته در سبک وزن، کشورهای آسیای شرقی بیشتر مطرح هستند و وزنه برداران ما هم برای نخستین بار در چنین میادینی شرکت می کنند.

در مجموع امیدوار به کسب سهمیه های کامل هستیم و یکی از اهداف مان هم رفتن روی سکوی جهانی است.

فارس: اتفاق دیگری که در روزهای اخیر در وزنه برداری رخ داد، نامزدی شما برای نایب رئیسی فدراسیون جهانی بود.

در اجلاس مختلفی که حضور داشتم، نمایندگان کشورهای مختلف حمایت خود را از من اعلام کرده بودند، در حال حاضر هم برای نایب رئیسی ۲۳ نفر نامزد هستند. البته به غیر از خودم، حکمت پور و باقری را برای کمیته مربیان معرفی کردم که کوروش باقری به دلیل مشغله زیاد از حضور در انتخابات فدراسیون جهانی، انصراف داد.

فارس: چطور شد که تصمیم گرفتید در این انتخابات نامزد شوید؟

با ارتباطی که با رؤسای فدراسیون ها در مسابقات مختلف داشتم، به من اعلام می کردند که چون عنوان دار هستم و در بحث مدیریتی هم توانسته ام موفق عمل کنم، در صورت نامزدی نایب رئیسی از من حمایت می کنند. در حال رایزنی با کشورهای دیگر هم هستیم تا در نهایت بتوانیم این کرسی بین المللی را به ایران اختصاص دهیم.

فارس: تا چه اندازه به انتخاب به این عنوان امیدوار هستید؟

مشخص نیست و نمی توان از حالا پیش بینی کرد. البته من سعی و تلاشم را می کنم و با توکل به خدا به حضور در انتخابات خوشبین هستم، ضمن اینکه حضور در انتخابات، بستگی به شانس هم دارد.

فارس: اگر رأی بیاورید به عنوان نایب رئیس آسیایی فدراسیون جهانی انتخاب می شوید؟

درست است. بنده در بخش ناب رئیسی قاره ها نامزد شده ام.

فارس: نبردن بهداد سلیمی به ازبکستان برای دریافت جایزه بهترین ورزشکار جهان هم خیلی سر و صدا کرد.

درخواست حضور سلیمی در این مراسم با تعطیلات عید همزمان شد، ضمن اینکه بهداد هم از همان ابتدا کپی پاسپورتش را به روابط بین الملل فدراسیون نداده بود.

فارس: شنیده می شود نام بهداد را برای حضور در رقابت های کشورهای اسلامی هم اعلام کرده بودید و گویا بهداد برای عدم حضور در این رقابت ها، پاسپورتش را به فدراسیون نداده است.

برای کشورهای اسلامی هم اسم وی را اعلام کردیم که بهداد حتی کپی پاسپورتش را هم برای تحویل به کمیته ملی المپیک به ما نداد. البته با بهداد صحبت کردم و مشکلاتی که تعطیلات به وجود آورده بود را به وی گوشزد کردم. در هر حال معتقدم که خیلی هم این موضوع بزرگ نیست که به آن پرداخته می شود.

فارس: شاید مسأله کوچکی باشد، اما خود بهداد از این موضوع خیلی ناراحت بود.

شاید دوست داشت خودش جایزه اش را تحویل می گرفت، اما خیلی هم ناراحتی ندارد. همیشه به بهترین وزنه بردار جهان یک کاپ می دادند که امسال به جای آن، تابلو دادند و این مراسم یک دقیقه هم طول نکشید. حتی یادم هست که من هم برای دریافت جوایز این چنینی نمی رفتم و علی مرادی، رئیس فدراسیون وقت این جایزه را تحویل می گرفت.

فکر نمی کنم بهداد هم به خاطر یک تابلو ناراحت باشد، او باید خوشحال هم باشد که با اینکه ایلین توانسته بود رکورد جهان و المپیک را جابجا کند؛ خودش توانست به عنوان بهترین وزنه بردار جهان انتخاب شود.

فارس: وزنه برداران المپیکی این روزها به انتقادات کوروش باقری، واکنش نشان داده و صحبت هایی را مطرح کرده اند. در این خصوص چه نظری دارید؟

نمی دانم چرا چنین حرف هایی از سوی ملی پوشان المپیکی وزنه برداری مبنی بر بی احترامی کوروش باقری مطرح شده است. البته جای نگرانی نیست. معتقدم برخی افراد هستند که این نفرات را تحریک می کنند تا چنین صحبت هایی را مطرح کنند.

هر سخت گیری که باقری می کند به خاطر خود ورزشکاران است. همین سخت گیری، نظم، انضباط و دیسیپلین اردوها و شخص باقری باعث شد تا این نفرات مدال بگیرند. چرا آنها قبل از کوروش باقری، نمی توانستند مدال بگیرند؟ بنابراین هر سخت گیری که کوروش می کند و هر شرایطی که به وجود می آورد به خاطر خود آنها است.

فارس: هیچکدام هم به اردو دعوت نشدند.

با رکوردهای ۱۰۰ یا ۱۵۰ کیلوگرم نمی توان به اردو آمد، ضمن اینکه کوروش اعلام کرده درهای تیم ملی باز است و هر زمان المپیکی ها ۸۰ درصد آماده شدند، می توانند به اردو برگردند. برای دارنده مدال المپیک و جهان هم بد است که در کنار جوانان تمرین کرده و از آنها بیست تا سی کیلو کمتر وزنه بزنند. ورزشکار باید اخلاق داشته باشد و به مربی اش احترام بگذارد. آنها نباید این طور مصاحبه می کردند و باید پیش خود من می آمدند و این انتقادات را مطرح می کردند.

فارس: بهداد گفته بود که ادبیات برخی دیگر قابل تحمل نیست.

به طور مثال اگر سلیمی در تمرینات ندود، باقری می گوید « بدو» و نباید خیلی سخت گرفت. خود من زمانی که رکورددار یکضرب جهان بودم و فقط یک ساعت دیرتر در اردوها حاضر شدم، ایوانف من را از اردو بیرون کرد. بنابراین اگر چنین شرایط سختی نباشد، ورزشکار حرفه ای هیچگاه نمی تواند موفق شود. باقری اگر حتی سر بهداد داد هم زده باشد، مربی اش است.

به واقع معنای این مصاحبه ها را نمی فهمم. خود سجاد انوشیروانی که انتقاد کرده است با باقری هماهنگ کرده است که سه ماه دیگر به اردو برود. اینها راه را اشتباه می روند و اشتباه می کنند.

فارس: برخی انتقاد کرده بودند که چرا مسئولان فدراسیون پس از مدال آوری در المپیک، احوالی از ما نمی پرسند؟

مگر بیکار هستیم؟ آیا درست که کوروش باقری تماس گرفته و حال آنها را بپرسد؟ مگر کوروش بیکار است که زنگ بزند؟

آنها برای کشورشان افتخار کسب کرده اند و مردم ایران این مسائل را قبول ندارند. برای مردم ایران اول اخلاق و سپس مدال مهم است، بنابراین این حرف ها که چرا کسی حالمان را نمی پرسد، زشت است.

فارس: برخی هم گفته اند که شخصیت ملی پوشان المپیکی را خرد کرده اند؟

چه کسی خرد کرده است؟ متأسفانه بچه های ما هنوز بچه هستند. دوباره هم تأکید می کنم که یکسری هم از بیرون راه های نادرست را نشان آنها می دهند که در نهایت خود ورزشکار ضرر می کند.

فارس: با این حال استارت انتقادات را بهداد سلیمی زد و سپس سایرین راه را ادامه دادند.

ببخشید مگر خود بهداد عقل ندارد که بخواهد این مسائل را آغاز کند. البته در نهایت هم خودش ضرر می کند. چرا بهداد سلیمی قبل از مدال المپیکش این حرف ها را نمی زد؟ با زحمات فدراسیون، باقری و البته خود ورزشکار، این مدال های ارزشمند به دست آمد. چرا قبل از اینکه مدال بگیرند این صحبت ها را مطرح نمی کردند.

فارس: بهداد گفته بود که قبل از المپیک هم این مسائل وجود داشته و چون می خواستم به مدال طلای المپیک برسم، به این موضوع اهمیت نمی دادم، اما دیگر نمی توان این ادبیات را تحمل کرد.

همین کوروش باقری اگر در اردوها آنها را به حال خود رها می کرد و نظم و دیسیپلین را رعایت نمی کرد، مثل چهار پنج سال گذشته باز هم از مدال خبری نبود.

چرا پس از حضور ایوانف و قبل از مربیگری کوروش در تیم ملی، از مدال آوری در تیم ملی خبری نبود؟ حدود پنج سال در میادین جهانی مدال کسب نکردیم چون نظم و دیسیپلین و برنامه نداشتیم.

فارس: خود شما ۱۵ سال در شرایط سخت اردوها قرار داشته اید و فضای اردوهای باقری را هم دیده اید. نظر شما در مورد این تمرینات چیست؟ آیا به واقع تمرینات کوروش باعث شده تا آنها مصدوم شوند؟

ورزش حرفه ای همواره با مصدومیت همراه است. اگر وزنه برداران مصدوم شدند، در نهایت مدال المپیک هم گرفتند. در سایر رشته ها مانند تکواندو، کشتی و دوومیدانی که مدالی هم به آن صورت به دست نیامد، مصدومیت هایی را شاهد بودیم.

ورزش حرفه ای چون مصدومیت دارد باید به صورت علمی و فشرده همراه باشد که این شرایط در تمرینات تیم ملی بود.

در مجموع شرایط سخت باعث می شود، ورزشکار حرفه ای، پخته تر و برای حضور در میادین کاملا آماده باشد. در این شرایط به جای این نفرات، هر کس دیگر هم بود می توانست قهرمان المپیک شود.

خود ما هم در اردوهای گذشته روزی سه جلسه تمرین می کردیم.

فارس: این مسائل نگرانی هایی را برای علاقمندان به ورزش به وجود آورده است.

هیچ جای نگرانی نیست. فدراسیون وزنه برداری با این برنامه ها موفق شده و نتیجه گرفته است. ۴ مدال المپیک و قهرمانی ها و مدال های طلای زیادی را در میادین مختلف کسب کرده ایم. همین نفرات مثل سلیمی، محمدپور و سایرین در زمان بچگی، روی آنها کار شده و پول ملی برای آنها هزینه شده است. روزی ۱۰۰ هزار تومان برای آنها هزینه شده که توانسته اند مدال بگیرند.

در حال حاضر هم در حال کار با تیم های نوجوانان و جوانان هستیم، البته برای موفقیت یک مقدار زمان می برد. با همین برنامه پیش می رویم و به هیچ وجه جای نگرانی ندارد.

فارس: چه پیش بینی از آینده دارید؟

اجازه نمی دهم اتفاق خاصی بیفتد. همواره باید در نزد بزرگ ترها حرمت ها را حفظ کرد. اینها صحبت ها از زبان آنها خوب نیست و باید به مربی احترام گذاشت.

اگر هم باقری حرفی زده است به خاطر موفقیت آنها بوده و هدفش مدال آوری آنها بوده است. اگر وی کار را شل می گرفت و بی خیال بود و هر روز اردوها را تعطیل می کرد تا بچه ها به تفریح بروند، آیا باز هم مدال المپیک به دست می آمد؟

کسانی که این حرف ها و انتقادات را مطرح کرده اند کاش ۵ دقیقه پیش خودشان در مورد این صحبت ها فکر کنند. به این فکر کنند که تمام ورزشکاران دوره ای دارند و یک روز دوره شان تمام می شود.

فارس: امروز دیگر مردم از وزنه برداری توقع دارند در هر میدانی روی سکو رفته و چندین مدال کسب کند.

وزنه برداری از ابتدا هم مدال آور بوده و توقع مردم هم به این دلیل زیاد است. با برنامه ریزی که کرده ایم و با حمایت همین مردم و مسئولان امیدوارم بتوانیم در تمام رده های سنی نتایج خوبی را کسب کنیم.

فارس: پس همچنان درهای اردو به روی آنها باز است.

همین طور است. باز هم تأکید می کنم که این صحبت ها از روی بچگی زده شده و شاید هم آنها را تحریک کرده اند. البته اردوی تیم ملی جای آماده هاست و باید حداقل به ۸۰ درصد آمادگی برسند و سپس دوباره به تیم ملی بپیوندند. در حال حاضر هم نفرات اول قهرمانی کشور به اردوی تیم ملی دعوت شده اند.

فارس: صحبت پایانی؟

هیچ جای نگرانی نیست و نیت ما در فدراسیون موفقیت وزنه برداران است و امیدواریم آنها دیگر راه را اشتباه نروند.