به گزارش پارس به نقل از فارس، فوتبال بانوان در سال ۹۱، رقابت های مختلفی در رده های سنی داشته و می توان گفت در فوتبال پایه یکی از بهترین نتایج را کسب کرده است. عنوان نایب قهرمانی زیر ۱۴ سال آسیا و کسب بهترین نتایج در رده سنی زیر ۱۹ سال را می توان از موفقیت های بانوان در سال ۹۱ نام برد.

در رده سنی بزرگسالان نیز ملی پوشان کشورمان مسابقه رسمی خاصی را پیش رو نداشتند و مهمترین رقابت آنها قهرمانی آسیا و مقدماتی جام جهانی است که اردیبهشت سال آینده در بنگلادش برگزار می شود. در فوتسال نیز تیم ملی ایران در جام جهانی کوچک در جایگاه هفتم قرار گرفت.

در زیر نگاهی به عملکرد بانوان می اندازیم:

* کاستا ایران را به کانادا می برد؟

در رده سنی بزرگسالان ملی پوشان فوتبالیست ایرانی در سال ۹۱ رقابت رسمی نداشتند، اما تمرینات شان را آغاز کرده اند تا در اردیبهشت سال آینده در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کنند.

شاید مهمترین اتفاق سال ۹۱ در فوتبال بزرگسالان حضور هلنا کاستای پرتغالی بود که سرانجام پس از بارها امروز و فردا شدن و کش و قوس های فراوان در خصوص امضای قرارداد، در نهایت با تخفیف قرارداد که گفته شد به درخواست فدراسیون و با پذیرفتن سرمربی پرتغالی همراه بوده، هدایت بانوان را برعهده گرفت. اردوها برگزار شد و چند دیدار دوستانه برای آمادگی بیشتر در مسابقات قهرمانی آسیا در دستور کار قرار گرفت.

این سرمربی پرتغالی از همان ابتدای ورودش به ایران این دلخوشی را برای همه ایجاد کرد که شاید بانوان ایرانی برای اولین بار بتوانند جام جهانی کانادا را تجربه کنند. البته کاستا هم به این مسئله اعتقاد دارد و می گوید اگر به این امر ایمان نداشت هزاران کیلومتر را برای حضور در ایران طی نمی کرد.

* حضور بزرگسالان در تورنمنت جوانان روسیه

برگزاری دیدارهای دوستانه و حضور در تورنمنت بین المللی روسیه از جمله برنامه های کاستا برای ملی پوشان بزرگسال بود. در ابتدا دو دیدار دوستانه در تهران با اردن برگزار شد و ایران در هر دو دیدار به برتری رسید.

در تورنمنت روسیه هم ایران با برتری مقابل مولداوی، نماینده روسیه، کره شمالی و ترکیه و شکست مقابل آمریکا و رومانی به عنوان چهارمی این مسابقات بسنده کرد. اگرچه این رقابت در رده سنی جوانان بود، اما کاستا اعتقاد داشت این تورنمنت محک جدی برای بانوان است.

نکته قابل تامل در این تورنمنت سطح کیفی مسابقات بود و گفته می شد حتی روسیه که میزبانی را برعهده داشت فقط تیم های باشگاهی اش را شرکت داده است. تیم آمریکا نیز در رده های مختلف سنی در چند مسابقه شرکت دارد و معلوم نیست چه تیمی را راهی روسیه کرده است. به هر حال با همه حرف هایی که شنیده می شود، ایران در این تورنمنت چهارم شد.

* کسب نتایج خوب در جوانان و نوجوانانبه نظر می رسد تیم های پایه در ایران پیشرفت خوبی داشته اند که می توان به نایب قهرمانی دختران زیر ۱۴ سال در مسابقات قهرمانی آسیا اشاره کرد.

در رده سنی جوانان و زیر ۱۹ سال هم دختران ایرانی با هدایت مریم ایراندوست، اگرچه نتوانستند به دور دوم مسابقات قهرمانی آسیا صعود کنند، اما با ارائه بازی خوب و بدون شکست در گروه خود دوم شدند. در این رقابت ها تیم ملی ایران با دو تساوی مقابل ازبکستان و تایلند و یک پیروزی مقابل اردن ۵ امتیازی شد و در جایگاه دوم گروه خود قرار گرفت. تساوی ایران مقابل تایلند این انتظار را ایجاد کرده است که بانوان بزرگسال هم بتوانند در قهرمانی آسیا مقابل تایلند نتیجه خوبی کسب کنند. کسب چنین نتایجی در رده های پایه این امیدواری را به وجود آورده که در آینده با سرمایه گذاری و برنامه ریزی مناسب بتوان در رده سنی بزرگسالان نتایج خوبی گرفت.

* عنوان هفتمی در اولین جام جهانی کوچک برای فوتسال

فوتسالیست های ایرانی در این مدت بازی های خوبی را به نمایش گذاشته و نتایج قابل قبولی را کسب کرده اند. مهمترین رقابت آنها در سال ۹۱ جام جهانی کوچک بود که در پرتغال برگزار شد. ملی پوشان ایرانی در مرحله گروهی با برزیل (قهرمان جهان) ، پرتغال (نایب قهرمان جهان) ، ژاپن و ونزوئلا همگروه بودند و تنها پیروزی آنها مقابل ونزوئلا به دست آمد. در ادامه مسابقات هم فوتسالیست ها با برتری مقابل کاستاریکا به عنوان هفتمی رسیدند.

تیم ملی فوتسال بانوان ایران سال آینده هم رقابت مهمی چون بازی های داخل سالن کره جنوبی را پیش رو دارد که کسب عنوان قهرمانی از اهداف بزرگ آنها است. شاگردان مظفر حضور در تورنمنت بین المللی روسیه و دیدار با تایلند و ازبکستان را در برنامه دارند که باید دید کدام یک محقق خواهد شد.

* تکرار قهرمانی برای بم در لیگ برترلیگ برتر فوتبال بانوان بم برای دومین سال متوالی توانست با درخشش مریم رحیمی، عنوان قهرمانی را کسب کند. ۱۰ تیم در این مسابقات حضور داشتند و در این بین می توان به نتایج خوب تیم هایی اشاره کرد که اولین سال حضورشان را در لیگ برتر تجربه می کردند. آینده سازان و استقلال با توجه به اینکه اولین حضورشان در لیگ برتر بود، به ترتیب سوم و چهارم شدند.

لیگ برتر فوتسال هم هنوز به پایان نرسیده و ملی حفاری، پرسپولیس و صنعت نفت اول تا سوم هستند. عنوان خانم گلی هم همچون سال گذشته به مریم رحیمی رسید.

به گزارش فارس، بانوان فوتبالیست و فوتسالیست عملکرد خوبی در سال ۹۱ داشتند و رقابت های مهمی هم در سال ۹۲ پیش رو دارند. به نظر می رسد فوتبال و فوتسال بانوان کم کم جایگاه خود را در آسیا پیدا کرده و نیازمند توجه و حمایت ویژه از سوی مسئولان است تا بتواند به موفقیت های بیشتری دست پیدا کند.

بانوان فوتسالیست در آسیا جایگاه خوبی دارند و می توان امیدوار بود در آینده به قدرت های برتر جهان تبدیل شوند.