به گزارش پارس به نقل از (ایسنا) ، اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در مصاحبه با روزنامه تودی زمان گفت: وضعیت کنونی سازمان به گونه ای است که با داشتن ۵۷ کشور عضو پس از سازمان ملل یکی از بزرگترین سازمان های بین المللی در جهان محسوب می شود.

احسان اوغلو که پس از ۹ سال دبیرکلی قرار است در پایان سال جاری میلادی از سمت خود کناره گیری کند برای اولین بار این مساله را مطرح کرد که چرا چنین سازمان بزرگی با داشتن چنین اعضایی نباید یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل باشد و به عنوان نماینده جهان اسلام در این سازمان فعالیت کند.

احسان اوغلو در ادامه افزود: یکی از موارد بسیار مهم در خصوص جهان اسلام این است که کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با یکدیگر در خصوص مسائل مهم بین المللی به بحث و گفت وگو می نشینند به همین دلیل این سازمان به یک بازیگر جهانی در سطح بین الملل تبدیل شده است. ملاقات با اشخاص مهمی چون بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، شاهزاده چارلز و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و همچنین کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا از جمله شاخص های مهم در افزایش اهمیت سازمان همکاری اسلامی محسوب می شود.

احسان اوغلو همچنین اعلام کرد که به دنبال جایگاهی برای این سازمان در سازمان ملل است چرا که این روند به سازمان همکاری اسلامی اجازه می دهد تا از جانب کشورهای عضو و همچنین مردم مسلمان جهان در سازمان ملل به گفت وگو بنشینند و عقاید آنها را بیان کنند چرا که اتحادیه اروپا با داشتن جایگاهی در سازمان ملل چنین اقدامی انجام می دهد و ما به دنبال به دست آوردن چنین جایگاهی هستیم.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با ابراز امیدواری در خصوص آینده کشورهای مسلمان در جهان اعلام کرد: این یک دلیل محکم و قاطع برای این مساله است که ما بتوانیم در آینده ای نزدیک یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل شویم.