به گزارش پارس به نقل از (ایسنا) ، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، تصویر حقوق بشر در بسیاری از کشورها در سال گذشته از دید وزارت امور خارجه آمریکا با" مشکلاتی" همراه بوده و « عمیقا نگران کننده» است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد، برخی از کشورهای خاورمیانه با" واقعیت های خشن انتقال ناقص و مورد بحث قدرت" مواجه هستند و روسیه به سرکوب فعالان می پردازد و بسیاری از دولت ها به شدت رسانه های سنتی و جدید را سرکوب می کنند.

جان کری، وزیر امور خارجه در زمان اعلام گزارش سالیانه این وزارتخانه در جمع خبرنگاران گفت: برای کشورهایی که دستخوش تحولات دردناک در خاورمیانه یا هر جای دیگری هستند، راهی که در پیش است بسیار تاریکتر نسبت به قبل است.

طبق این گزارش، سال گذشته سال دشواری برای سازمان های غیردولتی، روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان، از جمله شهروندان عادی برای استفاده از رسانه های اجتماعی بوده است. در این گزارش گفته شده است سال ۲۰۱۲ مرگبارترین سال برای روزنامه نگاران از سال ۱۹۹۷ بود و تعداد روزنامه نگاران در زندان نسبت به سال ۲۰۱۱ بیش از چهار برابر افزایش داشته است.

اما در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا همچنین نقاط روشنی دیده می شود: میانمار، گرجستان و تونس.

با توجه به این گزارش برخی از بزرگترین چالش های حقوق بشر در کشورهایی که جنبش بهار عربی در آنها دیده شده، به وجود آمده است.

جان کری در جمع خبرنگاران گفت: در سوریه، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به شدت به قدرت چسبیده است و در پاسخ به فریاد آزادی مردم با ضرب وشتم عمل می کند.

طبق این گزارش، تعداد مرگ و میر در اواخر ماه ژوئیه گذشته در سوریه به بیش از ۵۰۰۰ تن در هر ماه افزایش یافته که این میزان در اواسط سال ۲۰۱۱ حدود ۱۰۰۰ تن بود.

در این گزارش با انتقاد شدید از دولت اسد ادعا شده، وی با استفاده از تدابیری به ارعاب مردم سوریه ادامه می دهد.

اما مصر به عنوان متحد ایالات متحده توانست رقابت و انتخابات معتبری را برای اولین بار در طول یک دهه برگزار کند، با این حال سرکوب سازمان های غیر دولتی، شکست نیروهای امنیتی برای محافظت از اقلیت های مسیحی از خشونت و خشونت جنسی به طور فزاینده ای علیه زنان همچنان وجود دارد.

به نظر می رسد این گزارش برای ترکیه به عنوان یکی دیگر از متحدان مهم آمریکا بحرانی تر از در سال های گذشته باشد چرا که در اینجا نام ترکیه به عنوان کشوری با بیشترین تعداد خبرنگاران زندانی شناسایی شده است. در حالی که اصلاحات سیستم قضایی ترکیه به آزادی هزاران تن از مردم از زندان منجر شده است، اما طبق این گزارش مقامات ترکیه به دستگیری های خودسرانه مخالفان ادامه می دهند.

یکی دیگر از هدف های مکرر در گزارش های سالانه آمریکا، چین است که دوباره به شدت از آن انتقاد شده است.

از سوی دیگر معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار، وضعیت در روسیه را" عمیقا نگران کننده" خواند و گفت که این وضعیت رو به وخامت است خصوصا در زمینه های محدودیت در آزادی های مدنی، محدودیت فعالیت سازمان های غیر دولتی، مطبوعات و آزادی اینترنت.

این مقام در پاسخ به پرسشی در مورد رفتار با بازداشت شدگان در ایالات متحده و رفتار با زندانیان در خلیج گوانتانامو کوبا مدعی شد: ما خودمان را با همان استانداردهایی که دیگران را ارزیابی می کنیم، می سنجیم.