به گزارش پارس ، فارس به نقل از روزنامه مصری الشروق، « محمد حسنین هیکل» ، نویسنده و روزنامه نگار برجسته مصری در گفت وگو با برنامه مصری « اینجا پایتخت است» که از شبکه ماهواره ای « سی بی سی» پخش می شد، به بررسی آخرین تحولات جاری در مصر به خصوص رابطه با ایران پرداخت.

هیکل درباره سردی روابط بین تهران و قاهره گفت که بر این باور است، این سردی و قطع روابط به استقبال « انور سادات» ، رئیس جمهوری اسبق مصر از شاه ایران در سال ۱۹۷۹ و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بازمی گردد.

این نویسنده و روزنامه نگار برجسته مصری در ادامه گفت که غرور و خود بزرگ بینی سادات و ترجیح آن بر منافع استراتژیک مصر، سادات را واداشت تا شاه ایران را در مصر بپذیرد.

وی افزود: حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر بارها به محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ایران درباره از سرگیری روابط بین تهران و قاهره وعده داده بود، اما این امر به دلیل « وتو» بین المللی محقق نشد و مهمترین کشورهایی که مخالف برقراری این رابطه بودند، باید از آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی نام برد.

هیکل در ادامه از عقب نشینی « محمد مرسی» ، رئیس جمهوری مصر و حکومتش به خاطر گام هایی که برای نزدیکی به تهران در قالب سفر گردشگران ایرانی به مصر برداشته و با مخالف جریان سلفی مصر مواجه شده بود، ابراز ناخرسندی کرد.

وی در پایان سخنانش گفت که بر این باور است که حکومت اخوانی ها در مصر نمی تواند، موفق باشد، چون تازه کار و بی تجربه اند و حوادث جاری در این کشور بسیار بزرگتر و مهمتر از آن هستند که اخوانی ها بتوانند آنها را اداره کنند و هم اکنون همه از ناتوانی اخوانی ها در ادامه درست امور کشور احساس ناامیدی می کنند.