به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، خبرنگار العالم از قاهره گزارش داد: رژیم آل سعود الجیزاوی را به اتهام همراه داشتن مواد مخدر به ۵ سال زندان و تحمل ۳۰۰ ضربه شلاق محکوم کرده است. مردم مصر و تظاهر کنندگان، اتهام وارد شده به الجیزاوی را افترا و حکم صادره در حق وی را سیاسی می دانند.

همسر الجیزاوی در گفت وگو با خبرنگار العالم اظهار داشت: همسرم در عربستان به طور عادلانه محاکمه نشده است، در واقع محاکمه او نمایشی طنز بیش نبود و قاضی اصرار داشت همه ادله و اسنادی که حاکی از برائت همسرم بود، را نادیده بگیرد. وزارت امورخارجه و ریاست جمهوری مصر باید در این زمینه اقدام کنند.

شماری از معترضان، از جنبش های انقلابی گرفته تا احزاب سیاسی مقابل سفارت عربستان در قاهره گرد آمدند و محمد مرسی رئیس جمهور مصر را در قبال آزادی همه بازداشت شدگان مصری در عربستان مسئول دانستند؛ به ویژه شماری از آنان که در معرض وحشتناک ترین شکنجه ها به سر می برند.

" حسین محمود" عضو جنبش ۶ آوریل به شبکه العالم گفت: الجیزاوی را تنها نخواهیم گذاشت. تا وقتی الجیزاوی به خانه خود برنگردد، ما هم به خانه بر نمی گردیم. از دولت مصر می خواهیم هر اقدامی که می تواند برای آزادی الجیزاوی انجام دهد، این در حالی است که با گذشت یک سال از این موضوع، دولت مصر هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

" محمود بدر" عضو جنبش کفایه نیز در گفت وگو با شبکه العالم درباره بازداشت الجیزاوی توسط نیروهای آل سعود اظهار داشت: یک شهروند مصری برای ادای فریضه عمره که از فرایض دینی است، به عربستان می رود، اما آل سعود او را بازداشت کردند و پرونده ساختگی با موضوع همراه داشتن مواد مخدر برای او می سازند. این مساله بسیار تاسف آور است، دولت مصر باید اقدامی در این خصوص انجام دهد و از شهروندان مصری حمایت کند.

موضوع بازداشت شدگان مصری در عربستان، به گواهی سازمان های حقوق بشری، مغایر با همه عرف ها و معاهدات بین المللی به شمار می رود.

دادگاه عمومی شهر جده احمد الجیزاوی را به پنج سال زندان و ۳۰۰ ضربه شلاق و دوستش اسلام بکر را به شش سال زندان و ۴۰۰ ضربه شلاق به اتهام وارد کردن قرص های مواد مخدر به عربستان محکوم کرده است.

احمد الجیزاوی در هفدم ماه آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی هنگام ورود به شهر جده برای انجام مناسک حج به همراه خانواده اش، در فرودگاه بازداشت شد و این بازداشت باعث بروز موجی از اعتراضات مصری ها جلوی سفارت عربستان در قاهره و سفر مقامات عربستان به ریاض شد.

مسئولان سعودی اتهام حمل قرص های مخدر را به الجیزاوی وارد کرده اند اما فعالان سیاسی و حقوقی مصر تاکید می کنند که وی به خاطر انتقاد از شاه سعودی و شکایت از او بازداشت و محاکمه شده است.

فعالان سیاسی وحقوقی مصر گفته اند: حکم زندان الجیزاوی فقط به خاطر بیان عبارت هایی که مسئولان سعودی آن را اهانت به شاه خود دانسته اند، نبوده بلکه به این خاطر بوده است که الجیزاوی علیه عبدالله بن عبدالعزیز شاه سعودی شکایت کرده و در آن از او خواسته است که بازداشت شدگان مصری زندانی بدون احکام قضایی در عربستان را آزاد کند.