به گزارش پارس به نقل از فارس، « عسکر مامین» رئیس سازمان راه آهن قزاقستان امروز ضمن تائید این خبر تصریح کرد که بخش قزاقستانی و ترکمنستانی از خط آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران ماه آینده میلادی در منطقه « اوزن» واقع در مرز ۲ کشور با حضور سران کشورهای قزاقستان و ترکمنستان رسما افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: پس از افتتاحی قسمت مذکور از خط آهن بین‏ المللی جابه جایی کالا میان کشورهای قزاقستان و ترکمنستان آغاز خواهد شد.

این گزارش حاکیست که با راه ‏ اندازی فاز اول این خط آهن قرار است سالانه ۳ الی ۵ میلیون تن کالا و در فازهای بعدی نیز این میزان به سالانه ۱۰ الی ۱۲ میلیون تن محموله برسد.

طول خط راه آهن ایران– ترکمنستان– قزاقستان، حدود ۹۱۰ کیلومتر است و کارشناسان بخش حمل و نقل بین المللی معتقدند که با راه اندازی این خط، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین المللی کشورهای همسود تا خلیج فارس و اروپا کاسته می شود.

از سوی دیگر با احداث۸۲ کیلومتر راه آهن، شبکه ریلی کشورمان از مرز اینچه برون (ناحیه اترک در شمال گرگان) به راه آهن ترکمنستان و سپس قزاقستان متصل می‏ شود.

موافقت نامه اولیه احداث این خط راه آهن، در اردیبهشت ۱۳۸۶ در شهر ترکمنباشی بین روسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید.