به گزارش پارس به نقل از شبکه ایران، داریوش قنبری نماینده ایلام در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون اقلیت مجلس (اصلاح طلبان) بود.

وی دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران و رتبه یک دکترای امور بین الملل و استاد علوم سیاسی دانشگاه الزهرا است. قبل از نمایندگی مجلس در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت داشت. او اهل ایوان غرب واقع در استان ایلام در غرب ایران است و اولین کسی است که از حوزه ایلام دوبار به مجلس راه می یابد. ورود او به مجلس هشتم با نا آرامی هایی در حوزه انتخابیه اش همراه بود که طی آن سه نفر کشته و بیش از پنجاه نفر زخمی شدند.

وی در مصاحبه ای با روزنامه شهروند درخصوص فضای انتخاباتی آینده ریاست جمهوری معتقد است که با باز شدن فضا و اجماع بر روی شخص واحد و اثرگذار طیف اصلاح طلب برنده حتمی انتخابات خواهد بود، و دولت هم تفکر خاص دیگری را در این انتخابات اتخاذ خواهد کرد. متن کامل این گفت وگو را در زیر می خوانید:

آقای قنبری اصلاح طلبان در دوره بعدی ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد یا نه؟


به نظر من قطعا می آیند، چیزی که ما در حال حاضر می بینیم این است که اشخاصی به صورت فردی اعلام آمادگی کردند که در عرصه انتخابات حضور داشته باشند اما به شکل تشکیلاتی فعلا تحرکاتی مشاهده نمی شود و البته این امر هم به این دلیل است که تا حدودی تنگناهایی بوده و این تنگناها باعث شده فعالیت ها محدود شود و این محدود شدن ها تاثیرگذار بوده به این ترتیب که اصلاح طلبان به لحاظ تشکیلاتی دچار ضعف شدند و مستحکم نیستند، هر چند که بسیار پایگاه مردمی قوی دارند و در این بحث ضعیف نیستند. اصلاح طلبان می توانند این ضعف تشکیلاتی خودشان را حول محور شخصیت های مطرح و بزرگ خودشان پوشش دهند و با این اوصاف به خاطر پایگاه وسیع اجتماعی نگرانی چندانی وجود ندارد و با وحدت حول شخصیت اول و مطرح حتما کارها پیش خواهد رفت.

آقای قنبری به نظر شما تمایل گروه اصلاح طلب به حضور قطعی است؟ یعنی به شکلی نیست که نخواهند بیایند و میدان را برای رقابت گروه های دیگر باز بگذارند؟


ببینید به هر حال جریان اصلاح طلبی به عنوان یک جریان سیاسی خواهان حضور در عرصه است و نمی خواهد که نباشد، اگر شرایط مناسب شود و محدودیت ها کمتر با توجه به احساس مسئولیتی که می بینند به سمت انزوا پیش نمی روند یعنی در واقع شرایط فعلی و فضا به صورتی نیست که کسی سکوت کند و در صورتی که امکان فعالیت باشد حتما باید حضور داشت.

آقای دکتر شما در طول صحبت های خود خیلی از شرایط مناسب و فضای مطلوب گفتید، می شود کمی بیشتر در این مورد توضیح دهید؟


برای این امر باید یک مقدار فضا بازتر شود، مسئولان امر باید سعه صدر بیشتری داشته باشند و تحمل حضور رقبا را در صحنه داشته و بپذیرند همان طور که در کشورهای دموکراتیک فضا برای رقابت بین گروه ها وجود دارد مسئولان ما هم باید این فضا و شرایط را برای حضور گروه های مختلف فراهم کنند.

آقای قنبری شما از اجماع اصلاح طلبان بر روی شخص خاص و تاثیر گذار صحبت کردید و در صحبت هایی که با این طیف شده اکثریت این اشخاص بر روی کاندیدا شدن آقای خاتمی اتفاق نظر دارند و از ایشان به عنوان کاندیدای طلائی نام می برند نظر شما در این مورد چیست؟


من هم معتقدم که آقای خاتمی کاندیدای طلائی هستند، ببینید همه کاندیداها وزن یکسانی را برای حضور ندارند و اصلاح طلبان زمانی می توانند موفق شوند که با کاندیداهای درجه یک بیایند و در شرایط فعلی بنده کسی را که وزن آقای خاتمی را داشته باشد نمی بینم و حتی به جرات این را می گویم که هم وزن آقای خاتمی در بین اصول گرایان هم وجود ندارد. به هر حال نباید با گزینه ای آمد که پیروزی با او نباشد و بر اساس همان صحبتی که در آغاز گفت وگو ذکر کردم چون اصلاح طلبان در حال حاضر ضعف تشکیلاتی دارند حتما باید با چهره های تاثیر گذار بیایند.

یعنی آقای خاتمی اعلام نهائی برای حضور در انتخابات کردند؟


دوستان باید حتما ایشان را قانع کنند.

آقای قنبری این چهره های تاثیرگذار اشخاص دیگری هم می توانند باشند مثلا آقای هاشمی، نظر شما در مورد ایشان چیست؟


به نظر بنده با ورود آقای خاتمی به عرصه انتخابات بقیه گزینه های اصلاح طلبی به کنار می روند و دیگر کسی از میان اصلاح طلبان به رقابت با ایشان نمی پردازد و بهتر هم این است.

خوب به طیف دیگری از انتخابات بپردازیم، جریان اصول گرایی و کاندیداهای آنان، نظر شما در این مورد چیست؟
ببینید در جریان اصول گرایی طیف های زیادی می خواهند وارد عرصه رقابت بشوند و دارند در این مورد کار هم می کنند، مثل ۲+۱ که مدل خاصی را برای خودشان تعریف کردند و بر اساس مقبولیت و مشروعیت و کارآمدی مشغول به فعالیت و کار هستند و با کار و برنامه به این مدل رسیدند و یا جبهه پایداری که مستقلا کار می کنند و یا جبهه متحد اصول گراها که آنها هم فعالیت خاص خودشان را دارند و یا جریان های دیگر اصول گرا که کار خود را به پیش می برند و اگر به این امر کاندیداهای منفرد را هم اضافه کنید شاید حدود هفت یا هشت کاندیدا در این طیف باشند و با توجه به وضعیت موجود و مصمم بودن این دوستان برای ماندن در صحنه تلاش برای ایجاد وحدت در بین آنها و منصرف کردن کاندیداها شاید خیلی نتیجه ندهد و در نهایت سه و یا چهار کاندیدای اصول گرا به رقابت خواهند پرداخت.

شما شانس جریان اصول گرایی را در بردن کرسی انتخابات ریاست جمهوری چقدر می دانید؟


شاید موفقیت این گروه هم در گرو فرد خاصی باشد که می آید که در این صورت آن فرد باید مقبولیت خاصی داشته باشد و چیزی که الان مطرح است این است که اقبال عمومی با اصلاح طلبان است، مردم به نوعی از سیاست های اصول گرایان خسته شده اند.

اما در حال حاضر با توجه به اختلافات زیادی که در بین دولت و سایر اصول گراها وجود دارد طیف اصول گرایی به دنبال کاندیداهای دیگری به جز کاندیدای آقای احمدی نژاد هستند و دولت هم در این بین ترجیح می دهد که مستقل باشد و با کاندیدای مستقل وارد این پروسه شود چون به نظر آنها اصول گرایی دیگر این ظرفیت را ندارد و دولت هم دیگر تمایلی به اصول گرایی ندارد و به نظر من به دنبال ارائه تفکر جدیدتری است.