به گزارش پارس به نقل از مهر، فردا پس از دست کم دوهفته موج سازی رسانه ای، جشن پرسروصدای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در حالی در استادیوم یکصدهزارنفری آزادی برگزار خواهد شد که مسئولان برگزاری آن می گویند برای تقدیر از اعضا و خادمان سفرهای نوروزی ۹۲ برگزار می شود. تقدیری که یک بار و در ۱۷ فروردین امسال در ۳۱ استان کشور برگزار شده بود و حالا قرار است دوباره این تقدیر با جزئیاتی بسیار بیشتر و در استادیوم انجام شود.

چه کسانی به جشن می آیند؟

 

مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، حاضران این جشن را این طور معرفی کرده است: « سخنران اصلی این برنامه محمود احمدی نژاد رئیس جمهور خواهد بود و بعد از ایشان سایر مسئولان ارشد طرح نوروزی به ارائه آمار می پردازند. در این مراسم برخی از مقامات سیاسی هم حضور خواهند داشت اما اینکه دقیقا چه کسانی به جشن می آیند را نمی دانم. »

 

 

 

هم کارکنان ۲۰ نهاد همراه با خانواده هایشان از جمله دعوت شدگان به این جشن هستند. این نهادها عبارتند از: وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، وزارت دادگستری، سازمان تعزیرات حکومتی کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش، شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و دریانوردی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سازمان حفاظت محیط زیست، مرکز مدیریت فوریت های پزشکی و سازمان هواشناسی کشور.

 

سایت « رجا نیوز» سهمیه بندی مدعوین به مراسم را این طور دانسته است: « هلال احمر: ۳۰ هزار نفر، سازمان میراث فرهنگی: ۲۰ هزار نفر، سازمان حمل و نقل و راهداری: ۱۰ هزار نفر، وزارت کشور (فرمانداران، بخشداران، شهرداران و… ) : ۱۰ هزار نفر، آموزش و پرورش (دانش آموزان و کادر استانهای تهران، البرز، قزوین، قم و… ) : ۱۰ هزار نفر، بخش خصوصی و گردشگری: ۱۰ هزار نفر. پرسنل سازمان میراث فرهنگی هم برای حضور در مراسم به همراه خانواده های خود (حداکثر تا ۱۰ نفر) در جشن حضور خواهند داشت. »

 

قرار است کارکنان ادارات کل میراث فرهنگی در استانها، از صبح روز ۲۹ در ورزشگاه آزادی مستقر شوند و برای کارکنان هر یک از بخشها و موزه های سازمان میراث فرهنگی در تهران نیز اتوبوسهایی به مقصد ورزشگاه آزادی از ساختمان ارگ آزادی و ساختمان های دیگر سازمان تدارک دیده شده است.

 

گروههای موسیقی اقوام ایرانی از سراسر کشور به همراه تمامی کارکنان معاونت های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در ادارات کل میراث فرهنگی استانها نیز از مدعوین دیگر این برنامه هستند. همچنین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و شرکت رایتل حامیان مالی این برنامه شده اند.

 

 

 

در جشن چه خبر است؟

 

مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی جزئیات این جشن را هم این طور بیان کرده است: « برنامه های برگزار شده در این جشن موسیقی محلی و آئین خطبه خوانی امام رضا (ع) است و ادعاهای مربوط به حضور خواننده لس آنجلسی که هم اکنون در ایران حضور دارد، کذب است؛

 

سایت « رجانیوز» ارگان جبهه پایداری هم درباره جزئیات برگزاری این جشن این طور نوشته: « گفته می شود در پی هماهنگی با وزیر ارتباطات مقرر شده است که شرکت رایتل وابسته به سازمان تامین اجتماعی، مسئولیت پذیرایی (بسته های پذیرایی و ناهار روز مراسم) را به سبک هواپیمایی و توسط کترینگ هواپیمایی ماهان تهیه و آماده و در میان مدعوین توزیع کند که برای این کار هزینه هر نفر ۴۰ هزار تومان برآورد شده است. »

 

تا کنون حدود ۲۵۰ هزار قطعه کارت دعوت چاپ و آماده توزیع شده است که پیش بینی می شود مدعوین بیش از ۱۲۰ هزار نفر باشند. .

 

 

 

هزینه ها از کجا آمده؟

 

سایت رجا نیوز درباره برخی هزینه های این جشن، این طور نوشته است: « کلیه هزینه های مربوط به ساخت جایگاه، نور، صدا، تصویر برداری، دعوت از هنرمندان، موسیقی، مجری، قاری، تبلیغات محیطی، چاپ کارت های دعوت و هزینه های مرتبط از محل یکی از مراکز وابسته به سازمان میراث تامین شده که حدود بیش از ۸۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. سازمان میراث فرهنگی مبالغی را هم تحت عنوان هزینه های سفر نوروزی به استانها به منظور هزینه حمل و نقل و پذیرایی بین راهی مدعوین اختصاص داده است که جمعاً حدود ۶ میلیارد تومان تخمین زده می شود. »

 

بنا به شنیده های خبرگزاری « فارس» : « هر استانی موظف به تأمین سه هزار نیرو برای برگزاری این همایش شده که چنانچه هزینه های رفت وآمد، اسکان، تغذیه، هدایا، تبلیغات و… را به ازای هر نفر۵۰۰ هزار تومان پیش بینی نماییم بیش از ۵۰ میلیارد هزینه همایشی خواهد شد. همایشی که دولتی ها اصرار دارند انتخاباتی نیست. »

 

 

 

مخالفان چه کسانی هستند؟

 

طیف مخالفان و منتقدان این جشن اما از خانه ملت تا بیوت مراجع تقلید هم متنوع است.

 

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع معظم تقلید، جشن دولتی استادیوم آزادی را شائبه دار دانسته است. آیت الله مکارم شیرازی در مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با انتقاد شدید از اقدامات انتخاباتی دستگاه اجرایی در شرایط  موجود اقتصادی کشور گفت: مراسمی که از تمام نقاط کشور، دانشجویان و کارمندان را جمع می کنند تا در یک میتینگ انتخاباتی شرکت کنند چه دردی از مردم دوا می کند.

 

وی با بیان اینکه این گونه اقدامات که بالغ بر صدها میلیون تومان از بیت المال باید برای آن هزینه می شود، یک خیانت است، تصریح کرد: چرا به مردم دروغ می گویید، آشکارا بگویید این یک میتینگ انتخاباتی است و مسائل را برای مردم روشن کنید. »

 

در مجلس شورای اسلامی، چند نماینده انتقادهای تندی به این جشن وارد دانسته اند. « علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته: « با توجه به اینکه از امکانات دولتی در مراسم مذکور استفاده می شود، این امر مغایرت قانونی دارد و یک تخلف آشکار به شمار می رود و با توجه به اینکه زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی آغاز نشده، این تخلف قانونی برای رد صلاحیت کسانی که در این عرصه گام می گذارند، کافی است و ارگان های نظارتی بخصوص شورای نگهبان باید نسبت به این مسئله دقت لازم را داشته باشند. »

 

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفته: « اگر جلوی برگزاری برنامه استادیوم آزادی گرفته نشود، هزینه های زیادی صرف جنبه های انتخاباتی به نفع کسی که از دولت حمایت می شود، خواهد شد. متاسفانه درشرایطی که انجام پروژه های دولت معطل مانده  شاهد برگزای مراسم های سرسام آور و پر هزینه مثل نشستهایی در جزیره کیش و جشن استقبال از بهار و تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات سفر در سطح گسترده هستیم. من فکر می کنم دولت افراد را وادار می کند برابر خواسته های خود گام بردارند. اگر این برنامه ها در شرایط عادی  برگزار می شد شاید قابل تحمل بود اما در این زمان برنامه های گردشگری با اهداف سیاسی دنبال می شود. »

 

رضا آشتیانی عراقی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم از برگزاری این جشن و اهداف سیاسی آن انتقاد کرده و گفته: « برخی از افراد مورد نظر در دولت در معرض عموم و سخنرانی قرار می گیرند تا دیده شوند. اگر کاندیدای دیگر نیز چنین کارهایی انجام دهند، مردم نسبت به این موضوع اعتراض کرده و عنوان می کنند که از پول بیت المال استفاده شده است. بنابراین باید دولت از انجام این کار خودداری کند. چون استفاده از امکانات دولتی و بیت المال برای اهداف انتخاباتی و معرفی یک نفر به عنوان کاندیدا خلاف قانون است. »

 

اما جشن استادیوم آزادی واکنش سخنگوی شورای نگهبان را هم درپی داشته است. « عباسعلی کدخدایی» در واکنش به درخواست برخی نمایندگان مجلس و جریانات سیاسی و گروه های مردمی برای رسیدگی شورای نگهبان به مراسم ۱۰۰ هزار نفری دولت در استادیوم آزادی به فارس، گفت که ماده ۶۸ قانون انتخابات بر ممنوعیت استفاده از امکانات دولتی به مفهوم عام آن تصریح دارد.

 

کدخدایی گفته: « بر اساس قانون استفاده انتخاباتی از امکانات دولتی به هر شیوه و با هر وجهی ممنوع است و در این خصوص تفاوتی به کسانی در نهادها و سازمان های اجرایی و دولتی به امکانات دسترسی دارند و کسانی که فاقد این دسترسی هستند، وجود ندارد. »

 

فرمانده نیروی انتظامی هم چندروز قبل از برگزاری مراسم با آن مخلفت کرده بود. سردار اسماعیل احمی مقدم گفته بود: « برگزاری این مراسم در استادیوم یکصدهزار نفری بهانه های مختلفی را به دست گروههای رقیب در انتخابات داده تا مدعی شوند که انتخابات ما ناسالم است. این موضوع می تواند اعتماد عمومی را خدشه دار کند. این موضوع پیامدهای سیاسی بسیاری داشته و می تواند اغازگر مشکلاتی در فضای سیاسی و انتخابات باشد. »

 

به گفته رئیس پلیس کشور برگزاری این مراسم با توجه به محدودیت های خدماتی و رفاهی ورزشگاه مشکلاتی را برای حاضران به وجود می آورد.

 

 

 

دامنه انتقاد از جشن استادیوم آزادی البته فراتر از این ها بود. علاوه بر انتقاد حجت الاسلام حمید رسایی از این اقدام دولت، لحن « غلامعلی حداد عادل» همبا « لشگرگشی» دانستن این جشن گفته: « بنده صریحا مخالف این موضوع هستم و آن را خلاف شعارهای صرفه جویانه دولت می دانم. اگر این صدهزار نفر حداقل ۵۰۰ هزار تومان هزینه بر دوش ملت به دلیل آمدن به تهران و اقامت در آن بگذارد، رقم بسیار بالایی می شود که نیازی نیست برای تشکر از دست اندرکاران سفرهای نوروزی اینچنین لشکرکشی شود. »

 

از سوی دیگر رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم نسبت به برگزاری این جشن تذکر داده. حجت الاسلام « مصطفی پورمحمدی» گفته: « با وجود اینکه من در این روزها در مرخصی به سر می برم، همکارانم در سازمان بازرسی سوالاتی را به میراث فرهنگی ارسال کرده اند. در این نامه درباره عوامل و هزینه های این همایش سوال شده و همچنین چند مورد قانونی نیز تذکر داده شده است. لذا اگر در برگزاری این همایش از منابع دولتی برای فعالیت های انتخاباتی هزینه شده باشد خلاف قانون است؛ همچنین اگر خبرنگاران بخواهند می توانیم نامه سازمان بازرسی را در اختیار رسانه ها قرار دهیم. »

 

 

 

دولتی ها چه می گویند؟

 

اما واکنش دولتی ها به شائبه سیاسی بودن این جشن هم در نوع خودش جالب است. مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، ۲۵ فروردین دراین باره گفته: « رئیس سازمان میراث فرهنگی بارها اعلام کرده است که ما در مسائل سیاسی وارد نمی شویم بنابراین این جشن سیاسی نیست. »

 

از سوی دیگر معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور هم در واکنش به خبر منتشر شده توسط برخی رسانه ها مبنی بر این که در مراسم تقدیر از دست اندرکاران سفرهای نوروزی قرار است اسفندیار رحیم مشایی کاندیداتوری خود را اعلام کند و از شعار زنده باد بهار رونمایی شود، گفته: « اینگونه خبرسازی ها هیچ گونه پایه و اساسی ندارد و باید آن را در ادامه حاشیه سازی های کاذب علیه دولت دانست. »

 

استاندار تهران هم ۲۷ فروردین در واکنش به سخنان فرمانده نیروی انتظامی گفته: « برخی از چهره ها و صاحب نظران اظهار نظرهایی کرده اند که محترم است ولی می خواهم بگویم که این جشن صرفاً برای تجلیل از عزیزانی است که در بخشهای مختلف در ستاد تسهیلات نوروزی فعالیت کرده اند. سال گذشته این جشن در هر استان برگزار می شد ولی امسال به دلیل پایان سال دولت دهم به صورت یکجا در استادیوم آزادی برگزار می شود. همچنین بر اساس وظیفه ذاتی استانداری تامین امنیت این مراسم بر عهده ماست. »