به گزارش پارس به نقل از مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در ماده ۴ مقرر کردند در تبصره یک ماده ۷۳ آیین نامه داخلی مجلس قبل از کلمه" معاونین" ، عبارت" بعضی از اعضای هیات رئیسه، " اضافه شود.

به گزارش مهر، در تبصره یک ماده ۷۳، آمده است: رئیس مجلس می تواند بخشی از وظایف و اختیارات خود را به معاونین قوانین، نظارت و اجرایی یا مسئولان ذیربط تفیض نماید.

از این پس" بعضی از اعضای هیات رئیسه" به این موارد اضافه شد.

نمایندگان مجلس با ۱۴۶رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از ۲۰۵ نماینده حاضر با این ماده موافقت کردند.

این در حالیست که قبل از تعطیلات مجلس برای ایام نوروز، طرح مذکور در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و موادی از آن به دلیل آنکه اصل، پیشنهاد حذف و اصلاح عبارتی به تصویب نرسید به کمیسیون آیین نامه ارجاع شد و مقرر شد کمیسیون اصلاحاتی در این مواد انجام داده و مجددا به صحن مجلس ارائه کند. اما ماده ۴ از موادی بود که مجددا عینا در گزارش کمیسیون آیین نامه گنجانده شد و کمیسیون اصلاحی نسبت به آن صورت نداد. یعنی این ماده همان ماده ای است که نمایندگان در آخرین جلسه مجلس در سال ۹۱ به آن رای نداده بودند. حذف آن را هم تصویب نکردند و مجددا در جلسه امروز به اصل این ماده رای دادند. این موضوع موجب انتقاد برخی از نمایندگان از جمله مهدی دواتگری نماینده مراغه شد.

وی به محمد حسن ابوترابی که ریاست جلسه را در جلسه امروز مجلس تذکر و اخطار قانون اساسی داد که نباید برای این ماده رای گیری شود چون نمایندگان قبل از عید به این ماده رای نداده اند و کمیسیون هیچ اصلاحی روی آن انجام نداده و همان ماده را عینا تکرار کرده اما ابوترابی این تذکر را وارد ندانست.

در ادامه طرح مذکور در ماده ۱۲، مجددا بحث های جنجالی تکرار شد.

ماده ۱۲ تصریح دارد که تبصره ای به ماده ۲۰۸ آیین نامه داخلی الحاق شود. ماده ۲۰۸ درباره تذکرات کتبی به مسئولان اجرایی کشور است اما این تبصره نحوه بیان تذکرات شفاهی را مشخص می کند. هم اکنون بدون آنکه قانونی وجود داشته باشد طبق عرف تذکرات شفاهی در مجلس بیان می شود.

در طرح اولیه تبصره ای که به ماده ۲۰۸ الحاق شده به این شرح است: قبل از پایان هر جلسه علنی حداکثر ۵ نفر از نمایندگان می توانند هر کدام به مدت ۲ دقیقه تذکر شفاهی دهند و در صورتیکه متقاضیان بیش از ۵ نفر باشند به قید قرعه تعیین می شوند. نمایندگان نمی توانند در مدت یک ماه بیش از یک بار تذکر شفاهی دو دقیقه ای خود را بدهند و حق واگذاری به دیگر نماینده را ندارند.

این ماده در آخرین جلسه مجلس قبل از عید نوروز به تصویب مجلس نرسید و اصلاحات عبارتی هم به تصویب نرسید و به کمیسیون آیین نامه ارجاع شد، قرار شد کمیسیون اصلاح اساسی روی آن انجام دهد اما کمیسیون در بررسی های خود ترجیح داد این ماده را حذف کند بنابراین در گزارش امروز کمیسیون ماده ۱۲ حذف شد.

بااین حال نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه پیشنهاد برگشت طرح اولیه را داد و مجددا ماده ای که در آخرین جلسه مجلس قبل از عید به تصویب نرسیده بود و حتی پیشنهاد حذف و اصلاحات عبارتی هم مورد تایید نمایندگان قرار نگرفت در جلسه امروز مجلس با ۱۵۲ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از ۱۹۶ نماینده حاضر به تصویب رسید این موضوع اعتراض دواتگری را برانگیخت که مجلس چه می کند.