به گزارش پارس به نقل از مشرق _ این روزها، خبرهای ضد و نقیضی از اردوگاه اصلاح طلبان درباره کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی به گوش می رسد.

عده ای معتقدند او همچنان می تواند بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند؛ گروهی نیز فکر می کنند که خاتمی توان رقابت در عرصه انتخابات را ندارد و باید چهره ای معتدل پا به این عرصه بگذارد و برخی دیگر نیز تکرار پروژه « موج سازی» از سوی خاتمی و تحویل دادن آن به کاندیدای مورد نظر را پیشنهاد می دهند.

تجربه شکست هاشمی برای خاتمی

اما آنچه به وضوح دیده می شود، این است که خاتمی از تکرار یک تجربه تلخ دیگر نظیر انتخابات سال ۸۸ هراس داشته و دوست دارد کماکان با مارک رئیس جمهور سابق در جامعه شناخته شود.

او تجربه شکست هاشمی رفسنجانی را که برای سومین بار پا به عرصه رقابت های انتخاباتی گذاشت را در ذهن دارد و چنین سرنوشتی را برای خود پسند نمی کند.

موسوی خوئینی ها یکی از چهره های مطرح اصلاحات است که معتقد به پروژه موج سازی از سوی خاتمی است، او در جلسه اخیر خود مطرح کرده است که" طرح پیشنهادی من برای انتخابات، ایجاد موج است. ما باید برای نشان دادن وزن و به رخ کشیدن اقتدار خود به نظام موج ایجاد کنیم. حتی با استفاده از خاتمی که نمی آید اما با طرح کاندیداتوری وی باید موج ایجاد کنیم. "

شکست پروژه" موج سازی" در انتخابات ۸۸

خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ نیز با اجرای پروژه موج سازی و تحویل آن به میرحسین موسوی یک بار طعم تلخ شکست را تجربه کرده است.

تجربه ای که بنا بر اخبار و مستندات گذشته بر محمد خاتمی تحمیل شده بود و او بدلایلی از همان ابتدا نسبت به رهبری این موج ابراز تردید می کرد، زیرا از یک طرف اغلب برآوردها حاکی از پیروزی قاطع « احمدی نژاد» در انتخابات بود و او نمی خواست تبدیل به یک مهره سوخته در سطح جامعه شود و همچنین از عواقب سوار شدن کاندیدای نهایی (موسوی) بر موج ساخته شده توسط خود اظهار نگرانی می کرد.

اما خاتمی در سال ۸۸ تسلیم پروژه موج سازی شد و خود را خرج کاندیدای دیگری کرد، موجی که سرانجام آن شکاف اردوگاه اصلاح طلبان به دو جریان (معتدل _ تندرو) و یا (درون نظام - اپوزیسیون) تقسیم کرد.

خاتمی که به گفته خود در خصوص این شکاف مکررا هشدار داده بود در یکی از جلسات خود با اصلاح طلبان گفته است" من شنبه پس از انتخابات به دیدن میر حسین موسوی رفتم و به او گفتم ممکن است تخلفی در انتخابات صورت گرفته باشد اما تقلبی که رای تو را عوض کرده باشد اتفاق نیفتاده است. من مطمئنم که شما رای نیاورده ای. "

خاتمی همچنین در این جلسه تاکید کرده بود « من نباید پاسخگوی عملکرد موسوی و کروبی باشم» و این اظهارات نشان از عدم تمایل خاتمی بر تکرار پروژه ای شکست خورده دارد. پروژه ای که خاتمی کماکان با آن دست و پنجه نرم می کند و بعد از گذشت ۴ سال علنا برائتی از عملکرد جریان فتنه اتخاذ نکرده است.

آیا خاتمی پروژه شکست خورده" موج سواری" را تکرار خواهد کرد؟

حال باید دید آیا خاتمی با تجربه شکست پروژه موج سازی در انتخابات ۸۸ و اعلام برائت نکردن از عملکرد جریان فتنه پس از گذشت ۴ سال، کماکان حاضر به خرج کردن خود در انتخابات ۹۲ است یا خیر؟

جدا از بحث های مطرح شده، خاتمی خوب می داند که دیگر توان ایجاد این موج را ندارد و همچنین حمایت او از کاندیدای دیگر، موجی از سختی ها را بر او تحمیل خواهد کرد و او ریسک وارد شدن به یک بازی" آن سر نامعلوم" را دوباره تکرار نخواهد کرد.