به گزارش پ ارس به نقل از فارس، محسن رضایی دقایقی پیش در جمع دانشجویان مشهد در محل دانشگاه پیام نور این شهر اظهار کرد: در حوزه سیاست و اقتصاد، مسائل مهمی را پیش رو داریم.

وی افزود: در حوزه سیاست دو بخش داخلی و خارجی قابل بررسی است، در حوزه سیاست داخلی امروز شاهد نبود انسجام، منازعات سیاسی و تفرقه ها بوده و همچنین در حوزه سیاست خارجی با فشارها و تحریم ها مواجه هستیم.

رضایی با بیان اینکه مشکلات حوزه اقتصاد سبب فشارهای سخت در مردم شده، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد بروز و ظهور موج سخت اقتصادی هستیم و بیکاری و گرانی بی ترمز دو دستاورد منفی و مهم این مسئله است.

* راه مبارزه با شاخصه فلاکت، رفع بیکاری و گرانی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بیکاری و گرانی سبب به وجود آمدن شاخصه فلاکت در جامعه می شود، گفت: باید تلاش ها در مسیر اقتصاد سبب رفع بیکاری و گرانی شود چرا که این دو مسئله تبعات منفی بسیاری را در حوزه اقتصاد و دیگر حوزه ها خواهد داشت؛ ۴۵ هزار تومان امروز برابر با ۱۵ هزار تومان فروردین ماه سال ۹۱ است.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد، نیازمند شیوه جدید حکم رانی هستیم؛ شیوه جدیدی باید ارائه دهیم که مبتنی بر نظارت بر توانایی بزرگ در اداره کشور باشد.

رضایی با برشمردن عوامل موثر در اداره کشور، اذعان داشت: کار جمعی و پرهیز از تک روی مهمترین عامل موفقیت و توفیق در اداره کشور است.

وی با ابراز نارضایتی از عناوینی چون ائتلاف و وحدت، گفت: نباید در عناوین و اصطلاحات تکیه کنیم، برخی از ائتلاف نام می برند اما سرآغاز اختلاف جدیدی برای آنها است.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم یادآور شد: با شعار دولت فراگیر، جامعه امید در صحنه حاضر شده ام و معتقد بر تکیه بر توانایی ها برای حرکت بزرگ هستم و فرشتگان نجات نخبگان و دانشگاهیان که قشر عظیمی از آنان، جوانان هستند را تشکیل می دهد.

* برای رفع معضلات اقتصادی باید رئیس جمهور اقتصاددان روی کار بیاید

رضایی تاکید کرد: در دولت های گذشته یکی از ضعف ها این بود که اداره کشور به دست شخصیت های فرهنگی سپرده شد و متاسفانه رئیس جمهور اقتصاددان و کارآمد در حوزه اقتصاد نداشته ایم.

وی افزود: اگر امروز حرف از بیکاری و گرانی می زنیم باید در قالب برنامه اقتصادی درست و قابل اجرا در مسیر عملی ساختن آن بکوشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی باید حماسه ساز در تمام حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دینی باشیم و پیشگامان تحقق این حماسه جوانان دانشگاهی هستند.

* ضعف دولت نهم و دهم غفلت از نخبگان بود.

رضایی با تاکید بر اینکه ضعف دولت نهم و دهم، غفلت از نخبگان بود، اذعان داشت: در هشت سال دفاع مقدس، حماسه ها از لوله تفنگ ها لبریز شد و امروز حماسه ایران از نوک قلم تراوش می کند، باید از تصمیمات عجولانه و بی توجهی به قشر جوان و نخبه در اداره کشور پرهیزکرد.

وی با برشمردن محاسن دولت نهم و دهم، تاکید کرد: احمدی نژاد در برابر نقاط ضعف نقاط قوتی نیز داشته که مهمترین آن آغاز و اجرای چندین طرح نظیر هدفمندی یارانه ها، مسکن مهر و سهام عدالت است.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم افزود: این طرح ها مطلوب و مفید بوده اما نیازمند اصلاحات جدی در آنها هستیم؛ یارانه های فعلی تورم زا است و باید یارانه در مسیر رفع تورم و ثبات اقتصاد باشد.

رضایی ادامه داد: هاشمی رفسنجانی در دولت سازندگی نیز به کارهای زیربنایی تاکید داشته و خاتمی به دنبال نشاط سیاسی بود.

* اگر اعتراض موسوی و کروبی قانونمند بود، فتنه رخ نمی داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه اعتراض قانونی نظیر مشارکت قانونی است، گفت: مگر اعتراض کردن جزء مردم سالاری دینی نیست؟

وی تصریح کرد: اعتراض روی دوم سکه مردم سالاری است اما این اعتراض باید قانونی و در مسیر تقویت نظام باشد.

رضایی گفت: در انتخابات دوره قبل، به طور قانونمند اعتراض کرده و در نهایت براساس نظر شورای نگهبان تمکین کرده و در مراسم تنفیذ هم شرکت کردم، اگر آقایان موسوی و کروبی همچون من قانونمند اعتراض می کردند فتنه ۸۸ رخ نمی داد.

* سال ۸۸ هاشمی تمایلی به کاندیدا شدن من نداشت.

رضایی با اشاره به حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، تاکید کرد: در سال ۸۸ هاشمی تمایلی به کاندیدا شدن من در انتخابات نداشت اما امروز به صراحت اعلام می کنم هاشمی هیچ دخالتی در کار من نداشته و من به طور کاملاً مستقل در این عرصه وارد شده ام؛ هر کاندیدای دیگری نیز در عرصه انتخابات وارد شود من به طور مستقل کار خود را انجام می دهم.

*در سیاست خارجی، بهانه دست دمشن ندهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از راه های تعامل منطقی برای حل مشکلات سیاست خارجی یاد کرد و اذعان داشت: روابط خارجی باید اصلاح شود، نه گفت وگوی تمدن ها و نه انفعال و فرار جواب داد.

وی افزود: باید با حفظ ارزش ها و منافع ملی گفت وگو را آغاز و در مسیر کاملاً تعاملی و به نفع نظام، سیاست خارجی را حفظ کنیم، یکی از مشکلات سیاست خارجی بهانه به دست دشمن دادن است و باید از این مسئله پرهیز کنیم.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: سال ۸۴ شرایط خاصی بود و در آن سال به این نتیجه رسیدم که فرصت ریاست جمهوری را به دیگران دهم، در سال ۸۸ نیز حضور داشتم اما انتخابات ۹۲ ریاست جمهوری را بسیار حساس می دانم و حضور جدی ای تا پایان خواهم داشت.

*پایان دادن به میتینگ های کشورهای خارجی علیه ایران

رضایی با تاکید بر تحول سیاست خارجی در مسیر تعامل منطقی و حفظ ارزش ها و منافع ملی تاکید کرد: ایران همواره در برابر دشمنان خود و ایادی آنها که قصد سوء استفاده از این دشمنی را دارند محکم ایستاده و از نقطه ضعف ظاهر نشده است.

وی یادآور شد: اگر اداره کشور به دست من باشد به صراحت اعلام می کنم ۶۰ تا ۷۰ درصد از میتینگ های برگزار شده علیه ایران و کشورهای خارجی را به پایان می رسانم.

* مبنای فلسفه فکری ام شهید مطهری است

رضایی از تبعات منفی سیاست زدگی در معقوله های غیر سیاسی چون فرهنگ و اقتصاد یاد کرد و اذعان داشت: باید پای سیاست زدگی را از حوزه های غیرسیاسی چون فرهنگ و اقتصاد قطع کنیم.

وی تصریح کرد: مبنای فکری ام شهید مطهری است و به دنبال اسلام اجتماعی در کنار اسلام سیاسی و فرضی هستم.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: باید میزهای گفت وگو همراه با مصونیت برای به اشتراک درآوردن آرا و سلایق مختلف ایجاد کرد.

رضایی اظهارداشت: از آن حیث شعار انتخاباتی ام را دولت فراگیر دانسته چرا که به عقیده من باید همه اقوام و اقلیت ها در مسیر اداره کشور گردهم آمده و مبتنی بر اساس و اصول نظام حرکت کنند.

* معتقد به اقتصاد اسلامی هستم نه اقتصاد پوپولیستی نه سوسیالیستی و نه لیبرال.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ادامه داد: در عرصه اقتصاد برنامه ریزی های جدی ای دارم؛ باید بنگاه های دولتی با عنوان بنگاه های اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرد که در عین حال هم تولید ثروت و هم انفاق کنند و این مسئله سبب فقر زدایی و ریشه کن سازی فقر در جامعه می شود.

رضایی افزود: فرهنگ مبنای اصلاح اقتصاد و سیاست است و باید نگاه ویژه ای به فرهنگ داشته باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در برنامه اداره کشور، نگاه جدی بر قطع کردن پای سیاست از فرهنگ دارم، گفت: مسائل فرهنگی را باید به خود فرهنگیان واگذار کرد و باید در مسیر قطع سیاست زدگی از فرهنگ تلاش کنیم تا فرهنگ ناب و اصیل ایران دچار سیاست زدگی نشود.

وی اذعان داشت: دانشگاه ها را باید به شدت درگیر اداره کشور کرده و به نوعی که دانشجویان به طور کامل در تعامل با زندگی مردم باشند.

دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام، امر به معروف و نهی از منکر را دو روی سکه مردم سالاری توصیف کرد و اظهارداشت: امیر به معروف و نهی از منکر در جامعه مردم سالار سبب تقویت نظام می شود.