ه گزارش پارس به نقل از مهر، نشست مناظره انتخاباتی میان صادق زیباکلام، عبدالرضا داوری و عباس سلیمی نمین با عنوان خواست های مردم از رئیس جمهور آینده امروز دوشنبه در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

صادق زیباکلام در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم انتخاباتی پیچیده خواهد بود، چون در بین حاکمیت شکاف ایجاد شده است، گفت: این مساله در سال های گذشته وجود نداشته و اکنون اصولگرایان به دو جناح دولت و سنتی تقسیم شده اند.

وی با اشاره به اینکه این شکاف هر روز بیشتر هم می شود، اظهار داشت: امروز محل مناظره اصلی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان نیست بلکه در عرصه اصلی رقابت تا به امروز دو رقابت جدی است.

زیباکلام با بیان این که دولت نمی داند که می تواند فرد مورد نظر خود یعنی اسفندیار رحیم مشایی را به عرصه انتخابات وارد و برای حضور وی تاییدیه بگیرد، ادامه داد: اگر دولت بتواند این اقدام را انجام دهد آقای هاشمی و اصلاح طلبان وارد عرصه خواهند شد اما اگر نتواند جریان دولت همین جا تمام می شود؛ در این صورت فقط سنتی ها می مانند و یک نامزد اصلی که به اعتقاد من علی اکبر ولایتی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت بتواند مشایی را وارد عرصه انتخابات کند در این صورت انتخابات به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

در ادامه این نشست عبدالرضا داوری که به عنوان نماینده حامیان دولت در این مناظره شرکت کرده است، گفت: امیدواریم انتخابات ۹۲ یک بهار دیگر را در عرصه سیاسی کشور رقم بزند.

وی با اشاره به اینکه در هر انتخاباتی گروه یا سازمان هایی حضور پیدا می کنند، ادامه داد: هر گروهی که بتواند در توزیع منابع کمیاب ثروت، قدرت و منزلت عادلانه تر رفتار کند ماندگارتر خواهد بود.

وی اظهار داشت: آن چه در انتخابات ۹۲ در حال وقوع است ادامه فرآیندهایی است که در طول ۱۰۰ سال گذشته در ایران رخ داده است.

سلیمی نمین، تاریخ دان، دیگر فرد شرکت کننده در این مناظره با بیان این که حضور افراد شرکت کننده در این مناظره به قطبی شدن فضا خواهد انجامید، گفت: قطبی شدن فضای سیاسی انتخابات را پدیده نامبارکی می دانم چرا که در فضای قطبی تعقل وجود نداشته و درستی مواضع مد نظر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه قطبی شدن فضا به ماجرای" هاشمی- احمدی نژاد" می انجامد و در این صورت همه تصور می کنند که برد یکی باخت رقیب را در پی خواهد داشت، تصریح کرد: هاشمی باید این برداشت غلط که حاکمیت میراث خانوادگی آنهاست را تغییر دهد. همچنین احمدی نژاد هم باید بداند که بیان نقاط ضعف رقیب برد وی را در پی نخواهد داشت.

در ادامه این نشست زیباکلام به آمدن و نیامدن هاشمی یا خاتمی اشاره کرد و گفت: این مساله منوط به تایید گرفتن احمدی نژاد برای آمدن مشایی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اگر احمدی نژاد نتواند این تاییدیه را بگیرد نه هاشمی وارد صحنه خواهد شد و نه خاتمی اظهار داشت: اصولگرایان خواهند گفت که آمدن کواکبیان، عارف و روحانی نشانه آزادی فضای انتخابات است و جریانات سیاسی کشور در عرصه انتخابات حضور دارند اما باید بدانیم که جامعه این افراد را به عنوان نمایندگان اصلاح طلب نمی شناسد.

وی افزود: اگر فرد دیگری به جز هاشمی و خاتمی به عنوان نامزد اصلاح طلبان وارد عرصه سیاسی شوند باید کسی باشد که از سوی رهبری اصلاحات مورد تایید قرار بگیرد.

زیبا کلام با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چرا اصولگرایان نمی خواهند هاشمی و خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند افزود: پاسخ این است که در این صورت برد آنها حتمی است.

وی با بیان اینکه یک احتمال برای شرکت این دو (هاشمی و خاتمی) در انتخابات وجود دارد و آن هم زمانی است که احمدی نژاد کارت ورود مشایی را برای انتخابات بگیرد، گفت: اگر مشایی وارد عرصه سیاسی شود حتی رای سنگینی می آورد بنابراین اصولگرایان چاره ای ندارند که برای حذف مشایی از خاتمی و هاشمی بهره ببرند.

در ادامه داوری با بیان این که احمدی نژاد در دل جریان اصولگرایی قرار ندارد و مرزبندی گفتمان حامیان احمدی نژاد و بقیه جریان اصولگرایی شفاف شده و بین آنها جدایی اتفاق افتاده است تاکید کرد: توجه به سوابق احمدی نژاد نشان می دهد که جریان حامیان احمدی نژاد از جریان اصولگرایی جدا هستند.

وی همچنین حضور دولت در عرصه انتخابات را پیش فرضی دانست که رسانه ها و تحلیل گران سیاسی بدون سند و مدرک مطرح می کنند و گفت: برخلاف آن چه که در رسانه ها مطرح شد جریان حامی دولت جمع بندی مشخصی برای انتخابات ندارد.

در ادامه این نشست سلیمی نمین اعلام رهبری برای اصولگرایان و اصلاح طلبان را نوعی دیکتاتوری یا استبداد رای دانست و یادآور شد: اگر اصلاح طلبان حزب بودند داشتن رهبری برای ایشان معنا می داشت اما اصلاح طلبان فقط یک طیف سیاسی هستند پس اینکه گفته شود عارف وارد خواهد شد اگر رهبری اصلاح طلبان آن را تایید کند نوعی استبداد رای است.

وی با اشاره به این که مطلب مطرح شده مبنی بر اینکه هاشمی نخواهد آمد مگر اینکه مشایی وارد شود، ادامه داد: البته دعوای هاشمی و احمدی نژاد کنونی مصلحتی است چون در پشت پرده با یکدیگر یک دست هستند.

زیبا کلام در واکنش به این سخنان سلیمی نمین با بیان این که تضاد و تقابل بین هاشمی و احمدی نژاد وجود ندارد و تضاد این دو یک رقابت زرگری است، گفت: این رقابت را یک بچه دبستانی هم می فهمد.

وی با بیان این که من در سال ۹۰ گفتم که اصلاح طلبان در انتخابات مجلس حضور نخواهند داشت، ادامه داد: شاهد این مدعا عدم رای آوری کواکبیان حتی در استان سمنان بود.

وی با بیان اینکه اگر شما اصرار دارید که کواکبیان، روحانی یا شریعتمداری نمایندگان بخشی از اصلاح طلبان هستند گفت: باید اجازه داد که خاتمی در انتخابات شرکت کند تا ببینید که مردم چه کسی را انتخاب می کنند.

داوری نفر بعدی این مناظره بود که وی نیز از اعلام جنگ زرگری میان هاشمی و احمدی نژاد از سوی سلیمی نمین انتقاد کرد و گفت: شاید این موضوع در غوغاسالاری سیاسی و رسانه ای کشور مطرح شده باشد اما واقعاً این گونه نیست.

وی با سخنان مقام معظم رهبری در سال ۸۳ اشاره کرد و گفت: ایشان در یک جمعی فرمودند مارکسیست ها حرف بی ربط زیاد می زنند اما یک جمله کلیدی دارند و آن این که مبارزه علم است.

داوری با اشاره به اینکه تفاوت خاتمی و احمدی نژاد این است که خاتمی به شعارهای خود پایبند نماند ولی احمدی نژاد پایبند ماند، تاکید کرد: تضاد کنونی در کشور بین مدیریت مردمی و غیرمردمی در ۴ حوزه اقتصاد، فرهنگ و اجتماع، سیاست داخلی و سیاست خارجی است.

وی با اشاره به این که مدیریت اقتصاد در دو گروه جامعه گرایی و بازارگرایی تعریف می شود و مدیریت فرهنگ و اجتماع به دو گروه فطرت گرایی و اقتدارگرایی، اظهار داشت: یکی از این دو گروه سیاست داخلی را تامین بستر مناسب برای مشارکت آحاد جامعه می داند و گروه دیگر محدود بین احزاب و گروه های خاص است.

وی ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی نیز گروهی به توانمندی بومی معتقد است و گروه دیگر به سازگاری با محیط پیرامون.

داوری با اشاره به اینکه اصلاح طلبان و اصولگرایان تضاد فرعی در کشور است خاطرنشان کرد: تضاد اصلی بین مدیریت مردمی و مدیریت غیرمردمی است. اصلاح طلبان بدنه رهبری واحد ندارند اما در درون جریان اصولگرایی چنین چیزی نیست و نقش جامعه مدرسین و روحانیت در این مساله غیرقابل انکار است.

در ادامه سلیمی نمین با بیان اینکه با توهین نمی توان استدلال بنده را درباره رهبری حزبی و استبداد رای خاتمه داد گفت: رهبری حزبی می تواند کسی را از حقوق مدنی محکوم کند اما یک جبهه فکری نمی تواند فردی را با گرایش های فکری خود طرد کند.

وی با بیان اینکه آقای هاشمی در دیدار با حسن روحانی از وی دفاع کرد پس نمی توان گفت که حسن روحانی قرابتی با جریان هاشمی ندارد تصریح کرد: البته هاشمی چون خودش را راس این جریان می داند حس می کند رای بیشتری هم خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه وجود برخی نکات مثبت و منفی برای آنها نگرانی ایجاد کرده و لذا با تشکیک و احتیاط وارد عرصه سیاسی می شوند خاطرنشان کرد: هاشمی قطعاً خواهد آمد و حضور روحانی به جهت آماده کردن فضا برای آمدن هاشمی صورت می گیرد.

سلیمی نمین یادآور شد: تشویق افراد برای ورود به عرصه به معنای عدم تمایل برای حضور هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری نیست.

وی با بیان اینکه من در بیان دعوای زرگری بین هاشمی و احمدی نژاد از لفظ احمدی نژاد کنونی استفاده کردم تاکید کرد: استفاده از آدم های هاشمی مثل مرتضوی یا نعمت زاده در سمت های کلیدی دولت احمدی نژاد نشانه پیوند پشت صحنه هاشمی و احمدی نژاد کنونی است.