به گزارش پارس ، « علی اکبر سیبویه» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سلطنت عمان در گفت وگو با فارس، با اشاره به روابط تاریخی ایران و عمان گفت: اسلام عامل وحدت و همگونی و یگانگی فرهنگ های ۲ کشور بوده و به لحاظ ایمان و صداقت و باورهای دینی که بعد از اسلام در بین ایرانیان رسوخ کرده و اصالتی که در بین مردم عمان از آن زمان بود این باورهای دینی و اصالت ها و فرهنگ باعث شد که از قرون متمادی این ۲ ملت در جوار هم زندگی برادرانه و صادقانه تا به امروز داشته باشند.

وی افزود: در نیم قرن اخیر تحولات منطقه روابط ۲ کشور را وارد مرحله نوینی از همکاری های مجدانه بر مبنای همان علقه ها و ریشه های تاریخی کرده است.

تاکید رهبران ۲ کشور بر گسست ناپذیر بودن مناسبات

سیبویه با اشاره به روابط ریشه دار و ناگسستنی ۲ کشور، اظهار داشت: رهبران ۲ کشور همواره تاکید دارند که روابط ایران و عمان علیرغم اینکه ایران یک کشور غیر عربی است، آنچنان به هم عجین شده که گسست ناپذیر بوده و هر ۲ طرف بر این باورند.

وی افزود: روابط امروزی ما با عمان از حیث سیاسی متمایزترین، درخشانترین و قویترین روابط سیاسی در مقایسه با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

تهران و مسقط اهمیت استراتژیک تنگه هرمز را درک می کنند

سفیر ایران در ادامه تسلط ایران و عمان را بر تنگه هرمز که تنها آبراه نفت رسانی منطقه به شمار می رود را با اهمیت توصیف و اضافه کرد: تهران و مسقط اهمیت استراتژیک این تنگه را درک می کنند و بر همیاری و همکاری و کمک یکدیگر برای حفظ این تنگه تلاش می کنند.

سیبویه در ادامه با اشاره به تلاش های دشمنان جهان اسلام و راه اندازی جنگ شیعه و سنی در منطقه، گفت: راه اندازی جنگ های شیعه و سنی که در منطقه می شود اساسش از فرسنگ ها آنسوتر است که ایجاد می شود و برخی ها که خود هم کاسه غربی ها هستند به همین مسائل دامن می زنند، اما وجود آگاهی در بین مسؤلان ۲ کشور باعث شده که زیر چتر نفاقی که منطقه را فرا گرفته نروند و ۲ کشور همدیگر را باور کرده اند و به یکدیگر اعتقاد دارند.

وی گفت: وجود یک عمان آگاه، قدرتمند و خوش فکر و راهگشا یک بازوی خوب برای جمهوری اسلامی ایران برای شکست دادن این بار فتنه است که منطقه را فراگرفته است.

سیبویه در ادامه افزود: فضاهایی در بین ۲ کشور در ماه های آینده ایجاد خواهد شد که این علقه ها را هرچه بیشتر به یکدیگر پیوند خواهد زد.

سفیر ایران با اشاره به مشورت مستمر مقامات ایران و عمان درباره مسائل ۲ جانبه و منطقه ای، اظهار داشت: ما امروزه در سطوح مختلف و بویژه در منطقه و بین الملل همه گونه مشورت برای پیشبرد امور به نفع وحدت مسلمین و دور کردن از فتنه ها را داریم و همچنین سطح عالی بین ۲ کشور نیز این مشورت ها وجود دارد و به ندرت اتفاق افتاده که در یک موضوعی اختلاف نظر وجود داشته باشد و هر ۲ کشور تلاش می کنند تا فتنه ها را دور کنند و در جمع برادری زندگی کنند.

تشکیل کمیته عالی راهبردی ۲ جانبه ایران و عمان

سیبویه برگزاری چهارده دور اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بین ۲ کشور را بسیار مهم و نتیجه بخش توصیف و تاکید کرد: به قدری سطح روابط رشد کرده که به این نتیجه رسیده ایم که کمیسیون راهبردی ۲ جانبه را تشکیل دهیم و بر این اساس کمیته راهبردی ۲ جانبه سال گذشته در عمان برگزار شد و بزودی در تهران برگزار می شود.

وی افزود: در این کمیته راهبردی سیاست های کلی روابط ۲ جانبه، منطقه ای و بین المللی مورد ارزیابی قرار می گیرد و ۲ کشور با سیاست و نگاه راهبردی واحد به مصاف مسائل و چالشی می روند که با درایت و همت و حکمت رهبران ۲ کشور یکی پس از دیگری از بین برداشته شود چرا که افق های بسیار روشنی فرا روی ۲ کشور قرار دارد.

روابط اقتصادی همگام با روابط سیاسی ارتقا پیدا خواهد کرد

سفیر ایران در عمان، با اشاره به اینکه روابط اقتصادی در ۲ کشور به خوبی نتوانسته همگام با روابط سیاسی رشد کند، خاطرنشان ساخت: در کنار روابط ممتاز سیاسی، روابط اقتصادی به سطح مناسبات سیاسی ارتقا پیدا نکرده، اما ظرف مدت اخیر به صورت شبانه روزی تلاش شده تا روابط اقتصادی همگام با روابط سیاسی ارتقا یابد.

وی افزود: اقدامات زیادی در این جهت انجام شده و امیدواریم در آینده خودش را نشان دهد.

سیبویه یکی دیگر از مسائل ۲ جانبه را که کمتر مورد اهمیت قرار گرفته، روابط فرهنگی دانست و گفت: روابط فرهنگی می تواند بعد جدیدی در جوشش و تحول مناسبات ایجاد کند و اخیراً اقداماتی در زمینه همکاری های دانشگاهی، علمی، حوزوی، هنری و برگزاری نمایشگاه های هنرهای تجسمی انجام شده که می تواند در این جهت مفید و مؤثر باشد.

احداث خط لوله گاز ایران به عمان در آینده ای نزدیک

دیپلمات ارشد کشورمان در عمان، در ادامه به مذاکرات انتقال گاز ایران به عمان اشاره کرد و گفت: به زودی خبر خوشی درباره احداث خط لوله گاز ایران به عمان به مردم ۲ کشور خواهیم داد و آن را جشن خواهیم گرفت و این حرکت بسیار خوب و مسیر متحول کردن روابط اقتصادی ۲ کشور را بوجود می آورد.

وی تصریح کرد: به دلیل وجود همین روابط ممتاز و حسنه، ما اولویت را به عمان می دهیم و اگر چه سایر با کشورهای منطقه برادر و همجوار هستیم، ولی روابط ایران و عمان روابط دیگری است.

روابط پارلمانی ایران و عمان وارد مرحله نوینی می شود

سفیر ایران در مسقط، سفر رئیس مجلس شورای عمان به تهران را با اهمیت دانست و گفت: این سفر روابط پارلمانی ۲ جانبه را وارد مرحله نوینی می کند و با همیاری روابط پارلمانی می توان حرف موثرتری در مجالس بین الملل داشت.

سیبویه اضافه کرد: سنت مشورت در بین مجالس ۲ کشور رسوخ کرده و روابط پارلمانی در چارچوب روابط برادری رو به جلو است و امیدواریم این سفر با نتایج مثبت و درخشانتری خاتمه پیدا کند و در روابط ۲ کشور بیش از پیش مؤثر و مفید باشد.