به گزارش پارس به نقل از ایسنا، روزنامه انگلیسی زبان تایمز، به نقل از منابع آگاه در وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور برای اولین بار اسنادی قاطع به دست آورده اند که استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه را تایید می کند.

بنا به نوشته این روزنامه منابع مذکور در وزارت دفاع انگلیس تاکید کردند: یک نمونه از خاک منطقه ای نزدیک به دمشق به صورت محرمانه به انگلیس انتقال داده شده و پس از انجام آزمایشات لازم، مشخص شد که نوعی از سلاحهای شیمیایی در این منطقه مورد استفاده قرار گرفته است.

در این گزارش که در روزنامه تایمز منتشر شد آماده است: آزمایشات انجام شده به بخش مطالعات شیمیایی و بیولوژیکی وزارت دفاع انگلیس ارجاع داده شده است.

بنا به نوشته تایمز، ارتش انگلیس هنوز نمی تواند مشخص کند که آیا این سلاحها توسط نظام سوریه استفاده شده و یا مخالفان و نیز امکان تاکید این مساله که این سلاحها به صورت منظم استفاده شده یا خیر برای ارتش انگلیس غیر ممکن است.

وزارت دفاع انگلیس در حنوز به شکل رسمی در این باره اظهار نظر نککرده اما وزارت خارجه نسبت به احتمال استفاده از این نوع سلاحها در سوریه به شدت ابراز نگرانی کرده است.

یک مقام مسئول در وزارت خارجه انگلیس گفت: ما نگرانی دبیرکل سازمان ملل در این خصوص را درک کرده و از تصمیماتش در انجام تحقیقات در سوریه حمایت می کنیم.

این در حالیست که سازمان ملل نیز اعلام کرده که مذاکرات با دولت دمشق در خصوص آغاز تحقیقات درباره استفاده احتمالی از سلاحهای شیمیایی در سوریه ادامه دارد.

ادواردو دیل پوی، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: مذاکرات سازمان ملل در این خصوص ادامه دارد.

این اظهارات در پی آن بود که دیپلماتهای سازمان ملل روز پنج شنبه اعلام کردند که مذاکرات سازمان ملل و دمشق درباره آغاز تحقیقات در سوریه به بن بست رسیده است.

وزارت خارجه روسیه نیز پیشتر مخالفت خود را با درخواست سازمان ملل برای ورود تیم محققان سازمان ملل به سوریه برای انجام تحقیقات در تمامی اراضی این کشور اعلام کرده بود.