به گزارش پارس به نقل ازایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در یک کنفرانس خبری مشترک با دیدیر بورخالتر، همتای سوییسی اش از احیای مذاکرات در ژنو حمایت کرد، به شرطی که پیونگ یانگ با گفت وگو و مذاکره با روسیه، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا و چین موافقت کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، لاوروف و همتای سوییسی اش تاکید کردند که یک توافق کلی در این زمینه صورت نگرفته است.

لاوروف در پاسخ به سوالی گفت: اگر بتوانیم این مذاکرات را مجددا برقرار کنیم مسلم است روسیه از آن حمایت می کند.

کره شمالی در سال ۲۰۰۵ به طور اصولی با کنار گذاشتن برنامه هسته یی اش از جمله زرادخانه کوچکی از تسلیحات هسته یی در ازای دریافت کمک و مشوق های دیپلماتیک از سایر اعضای مذاکرات شش جانبه موافقت کرد. اما پیونگ یانگ در سال ۲۰۰۹ از مذاکرات کنار کشید و پس از آن آزمایشات هسته یی بیش تری را انجام داد.

کره شمالی اخیرا هشدار داد که تسلیحاتش در حالت آماده باش قرار دارد و به سمت دشمنانش هدف گرفته شده است، ولی برنامه های مشخصی برای انجام یک آزمایش هسته یی یا موشکی جدید اعلام نکرد.

وزیرامور خارجه سوییس گفت که کشورش پیشنهاد میزبانی این مذاکرات را داده است، ولی" مسلم است که همه کشورهای دخیل باید در زمینه آن به توافق برسند و این هنوز اتفاق نیفتاده است" .

اخیرا گمانه زنی ها درباره توانایی کره شمالی برای تحقق تهدیدات هسته یی اش بالا گرفته است. برخی مقامات در واشنگتن معتقدند که پیونگ یانگ توانایی هدف قرار دادن آمریکا با سلاح هسته یی را دارد و برخی مقامات کره جنوبی معتقدند که کره شمالی هنوز به چنین توانایی دست نیافته است.