به گزارش پارس به نقل ازایسنا، روزنامه فایننشیال تایمز در این گزارش نوشت: مذاکرات هسته یی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ اکنون شبیه روند صلح در خاورمیانه شده است: در زمینه روند به سختی پیش می رود و هیچ وقت در زمینه صلح موفقیت آ میز نیست. با توجه به این که چه چیزهای مهمی در این زمینه مطرح هستند تهران و کسانی که با آن مذاکره می کنند به تداوم مذاکرت علاقه دارند، حتی اگر بدانند تحقق یک دستاورد غیرممکن است.

این نکته به دنبال ناموفق بودن مذاکرات هفته گذشته در آلماتی بیش از پیش آشکار شد. مقامات غربی گفتند که مذاکرات آلماتی شکاف عمیق بین انتظارات ایران و درخواست های شش کشور را نشان داد، گرچه این نباید تعجب کسی را برمی انگیخت. آن ها در عین حال تاکید کردند که شکستی در مذاکرات صورت نگرفت و با این که توافقی حاصلی نشد برخی تحلیل گران معتقدند که هزینه های قطع این روند آن قدر بالاست که نمی توان به آن فکر کرد.

با این که تهدید اقدام نظامی اسراییل هم چنان مانند سایه تیره ای سنگینی می کند و آمریکا تاکید دارد که همه گزینه ها روی میز قرار دارد، مقامات و کارشناسان می گویند که دوره دیپلماسی هنوز تمام نشده است و حداقل تا پاییز، زمانی که رییس جمهور ایران به دنبال انتخابات ماه ژوئن کار خود را آغاز می کند ادامه خواهد داشت.

دورنمای آن چه یک توافق کوچک محسوب می شد و براساس آن ایران ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خود را در ازای برداشته شدن برخی تحریم ها از کشور خارج می کرد هم چنان بسیار کمرنگ است. اما این بحران به روش ها و شکل های دیگری به طور موقت و بدون یک توافق نامه، کمی فروکش کرده است. تهران در تداوم اقدامات یک جانبه خود به تدریج مقداری از اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خود را به صفحات سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کرده است.

مارک فیتز پاتریک، مدیر برنامه منع اشاعه و خلع سلاح در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن گفت: ایران به این ترتیب تنش ها را کاهش داده است.

ایران اعلام کرده است که مایل است درباره غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم گفت وگو کند، ولی قبل از آن برخی تحریم های که علیه اقتصاد ایران اعمال شده است باید برداشته شود. ولی برای قدرت های غربی کنار گذاشتن ابزار اصلی اعمال فشارشان توانایی آن ها برای گرفتن مصالحات حیاتی از ایران را محدود می کند و در واقع حتی این احتمال وجود دارد در حالی که مذاکرات ایران و شش کشور وجود دارد تحریم ها شدیدتر شوند.

گری سیمور، مشاور پیشین باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در زمینه منع اشاعه معتقد است که تعلیق غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم اولین گام است و موضوع مهم تر غنی سازی اورانیوم با غنای پایین است که در نیروگاه نطنز جریان دارد.

آیا راهی برای رفع این بن بست وجود دارد؟ برخی کارشناسان معتقدند که باید با صراحت به ایران نشان داد که پس از انعقاد یک توافق نامه هسته یی جامع قادر خواهد بود بخشی از توانایی غنی سازی اش را تحت نظارت های شدید حفظ کند و این ممکن است موجب شود مقامات ایران مذاکرات را به پیش ببرند.

برخی دیگر معتقدند اگر خریداران نفت ایران به کاهش واردات ادامه دهند فشاری که به ایران وارد می شود ممکن است تهران را وادار به مصالحه کند. اما اگر این کار به افزایش قیمت نفت منجر شود، آمریکا نمی تواند واردکنندگان بزرگی مثل چین و هند را وادار به کاهش هر چه بیش تر نفت شان از ایران کند.

این روزنامه انگلیسی در ادامه با بیان این که « بدون شک فضای منطقه نیز فاکتوری است که باید در زمینه ایران مورد ارزیابی قرار گیرد» ، افزود که اعمال فشار بیش تر به ایران با هدف منزوی کردن تهران در منطقه می تواند موجب سرسختی هر چه بیش تر ایران شود و پیش بینی های بین المللی درباره موضع ایران در مذاکرات را پیچیده تر کند.

فیتز پاتریک در این باره گفت: از بسیاری جهات هر چه فشار بیش تر شود ایران نیاز بیش تری برای مقاومت احساس می کند. این کشور جامعه ی بسیار مقاومت محوری دارد.