به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمدرضا باهنر در جمع مردم شهرکرد افزود: سال ۹۲ با تدبیر مقام معظم انقلاب به نام حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی، نامگذاری شده که عمق اعتماد و اعتقاد رهبر را به مردم نشان می دهد.

وی ادامه داد: باور ایشان این است که اگر ملت ایران اراده کند، نه تنها تهدیدات اقتصادی، امنیتی و تحریم ها را خنثی می کند بلکه از این تهدیدات به عنوان سکوی پرش برای رسیدن به اهداف خود استفاده خواهد کرد.

دبیرکل جامعه مهندسین با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر، تصریح کرد: این انتخابات با حضور پرشور مردم می تواند به یک حماسه باشکوه سیاسی تبدیل شود.

باهنر با اشاره به تحولات اخیر در مسائل اقتصادی کشور، اظهار کرد: در چند سال اخیر درآمد سرانه کاهش زیادی داشته، علی رغم پیشرفت و تلاش هایی که انجام شده است اما درخور شان ملت ایران نبوده است.

وی ادامه داد: ملت ایران در بعد سیاسی، الگوی جدیدی به نام مردم سالاری دینی یعنی دموکراسی به طور کامل و مبتنی بر اسلام عزیز را که یک پیام جدید بود، به دنیا معرفی کرد، اگر در تحولات کشورهای همسایه، خاورمیانه و اسلامی در بحث بیداری اسلامی دقت داشته باشیم، ظرف یکی، دو سال گذشته، تعدادی از دیکتاتورها که ظلم می کردند، توسط مردم به زیر کشیده شدند، اما این کشورها پس از انقلاب خود دچار مشکل شدند.

باهنر ادامه داد: کشور ایران با این وسعت و جمعیت و مطالبات بالا، پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب، همچنان متعهد بوده و هم آوایی و همدلی مردم بیشتر شده است، به طوری که این اتحاد بزرگترین سرمایه کشور شده است.

به گفته وی، نظام جمهوری اسلامی بر ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حرف های نویی داشته و دارد اما در بعد اقتصادی یک پیام روشن و مشخص برای جهان معاصر نتوانستیم تولید کنیم؛ در بخش های مختلف، آمار و اطلاعات نشان می دهد که تلاش ها زیاد بوده، مثلا در برخی از مناطق محروم، مردم اگر چه مشکلات دارند، اما مشکلات اساسی چون، آب، جاده و مدرسه حل شده و مطالبات مردم ارتقا پیدا کرده است.

باهنر با بیان اینکه حماسه سیاسی ضرورت امروز جامعه است، خاطرنشان کرد: نیمه دوم سال ۹۰ و سال ۹۱ فشارهای سنگین اقتصادی به کشور تحمیل شد که برخی از این فشارها متاثر از تحریم هاست، امروز فشار گرانی و بیکاری به خانواده ها کاملا ملموس است، البته برخی می خواستند تمام این فشارها را تحت تاثیر تحریم ها معرفی کنند، در حالی که بسیاری مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم ها ندارد، تحریم ها موثر بوده اما ۷۰،۸۰ درصد آنها به برخی سیاست های ضعیف و متنوع برمی گردد که فکر می کنم مدبرانه تر می شد آنها را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: سال ۹۲ انتظار یک حماسه اقتصادی در سایه اقتصاد مقاومتی را داریم، تجربه نشان داده ملت ایران هرجا با هم متمرکز شده اند و با اراده جمعی حرکت کرده اند، توانستند کارهای سخت را به انجام برسانند، نمونه اش رشد در بخش علم و فناوری ظرف چند سال گذشته است.

باهنر افزود: در سال ۸۴ به دستور رهبر انقلاب، سند چشم انداز ۲۰ ساله در مجمع تشخیص مصلحت نظام آماده شد و رهبر معظم انقلاب با یکسری اصلاحات آن را تایید کردند؛ الان پس از گذشت ۷ سال از آغاز این سند، در برخی از بخش ها همچون تولید علم و فناوری، رشد بالایی وجود داشته اما در برخی بخش ها، مثل بخش اقتصادی، رشد پایین بوده است.

وی ادامه داد: در این سند، رشد اقتصادی ناشی از ارتقای بهره وری ۵.۸ درصد دیده شده بود، در حالی که ظرف هشت سال گذشته، متوسط رشد اقتصادی، زیر چهار درصد بوده است، از طرفی نقدینگی در کشور، سالانه بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است.

باهنر تصریح کرد: افزایش نقدینگی باید متناسب با بزرگ شدن اقتصاد باشد، در غیراینصورت ایجاد تورم می کند.

وی با بیان اینکه در سند چشم انداز ۲۰ ساله بودجه دولت باید جدا شود، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی اواخر سال ۹۰ تاسیس شد و علی رغم همه گرفتاری ها حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار در آن ذخیره شده تا تبدیل به فعالیت اقتصادی فعال شود، اگرچه در اثر تحریم ها، قسمتی از این پول ها در اختیار ما نیست و بانک های خارجی به راحتی آن را در اختیار ما قرار نمی دهند اما برنامه این است که این ذخیره را سال به سال افزایش دهیم، اگرچه بودجه امسال هنوز تصویب نشده، اما ۲۶ درصد از درآمد نفت، باید در صندوق ذخیره ارزی ذخیره شود تا به اقتصاد بخش خصوصی کمک شود.

وی به مشکلات بنگاه های زودبازده اشاره کرد و ادامه داد: امروزه بنگاه ها مشکلاتی چون کمبود عوامل تولید مانند مواد اولیه، سرمایه در گردش، نبود امکان مجوزات لازم و نداشتن بازار مصرف را دارند و حتی علی رغم بالا بودن نرخ بیکاری، برخی بنگاه ها، زمین گیر شدند.

باهنر با بیان اینکه در سطح کلان، کارآمدی بزرگترین چالش قوه مجریه است که باید حل شود، خاطرنشان کرد: دولت نهم و دهم نکات مثبت بسیاری داشته اما نقاط ضعفی هم داشته؛ در این دولت، ساختارهای کشور به طور کامل به هم ریخت، مثلا سازمان برنامه و بودجه نیاز به اصلاح داشت اما اصلاح به معنای انحلال نیست، در این دو دولت سازمان برنامه بودجه، شورای پول و اعتبار و شورای اقتصاد، منحل شد.

وی ادامه داد: حماسه اقتصادی باید در سطح بنگاه ها، خانواده ها و سطح کلان کشور اتفاق بیافتد.

باهنر افزود: حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای بسیار مهم است، چرا که میزان حضور مردم، ضریب امنیتی کشور را بالا می برد و طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، همه سلایق سیاسی در چارچوب قانون می تواند وارد عرصه انتخابات شوند لذا ظلم است که همه اصلاح طلبان چوب فتنه گران را بخورند، اصلاح طلبان قانونمند باید در انتخابات شرکت کنند و قانون محور رفتار همه باشد.

باهنر تصریح کرد: در کشور روزنه های امید بسیاری وجود دارد و از همین تهدیدات می توان فرصت ساخت، ملت ایران نشان داده هرجا اراده کند، توانسته کار کند، البته عمده فشارهای اقتصادی به کشور، امنیتی و سیاسی است، به طور مثال در جریان هسته یی، دو حرف وجود دارد، یکی اینکه کشور می خواهد فناوری غنی سازی هسته یی داشته باشد و حق ماست که به آن دسترسی داشته باشیم، دوم اینکه کشور قصد استفاده غیرصلح آمیز از این انرژی را ندارد.

وی افزود: بزرگترین مرجع تقلید شیعیان که رهبر انقلاب هستند، فتوا دادند که استفاده نظامی از وسایل کشتار جمعی حرام است و این فتوا قرار است به عنوان سند صلح آمیز در سازمان ملل به ثبت جهانی برسد، اگر استکبار می فهمید فتوا یعنی چه دیگر مشکلی با بحث هسته یی نداشت، اما مشکل آنها بحث هسته یی نیست، دشمنان می خواهند نظام جمهوری اسلامی نباشد.

وی با اشاره به انتخابات سال ۹۲ گفت: این انتخابات سه قطبی است، اصلاح طلبان پررنگ یا کمرنگ حضور دارند و عارف، شریعتمداری، حسن روحانی احتمالا از این طیف کاندیدا شوند، قطب بعد قطب رییس جمهور است که قاعدتا کاندیدا دارد و آن هم مشخص است و اگر این کاندیدا نتواند عبور کند، افراد دیگری هستند، قطب سوم اصولگرایان هستند که در جمعیت آنان یک پراکندگی به چشم می خورد و آقایان ولایتی، حداد عادل و قالیباف اعلام کردند که با هم هستند و یک نفر از آنها وارد عرصه انتخابات می شود و ما هم از این پیشنهاد استقبال کردیم.

وی ادامه داد: ائتلاف ۱+۲ کارشان را شروع کرده اند، جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز آقایان آل اسحاق، متکی، و بنده را معرفی کردند که پس از برقراری ارتباط دکتر پور محمدی و آقای ابوترابی نیز برای حضور در انتخابات ابراز علاقه کردند؛ گروه سومی نیز به صورت مستقل از اصولگراها در بحث انتخابات حضور دارند که از بین ۵ نفر یک نفر مشخص می شود.

باهنر افزود: ائتلاف ۱+۲ احتمالا به یک نفر برسند، بقیه را هم به ائتلاف دعوت می کنیم تا از بین اصولگرایان در نهایت یک نفر در انتخابات شرکت کند، البته حضور دیگر کاندیداها از طیف اصولگرایان در انتخابات موردی ندارد، اما بحث سر قبول داشتن ساز و کار سیستم است، تا بر جبهه اصولگرایی یک مدیریت واحد اعمال شود.

وی اظهار داشت: تا ۱۵ اردیبهشت از بین ۵ نفر احتمالا یک نفر مشخص می شود، ۱+۲ حتما یک نفر را معرفی خواهد کرد و بقیه اصولگرایان را نیز به ائتلاف دعوت می کنیم.

نایب رئیس مجلس همچنین در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان گفت: مهمترین عامل تورم در کشور، افزایش غیرعادی نقدینگی در کشور است.

محمدرضا باهنر افزود: قرار نیست فقط از دولت نهم و دهم انتقاد شود بلکه در این دولت اقدامات موثر و خوبی نیز صورت گرفته که قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه دولت گذشته نقاط ضعف و قوت را در کنار هم داشته، تصریح کرد: مساله پرکاری و تلاش زیاد، اصرار بر خدمت رسانی، احیای شعارها و آرمان های انقلاب اسلامی، داشتن روحیه خدمت و ساده زیستی از جمله نقاط قوت دولت نهم و دهم بوده که باید در دولت آینده این مشی را ادامه داد.

باهنر، مساله و مشکل اساسی خانواده ها را در کشور تورم و بیکاری دانست و افزود: مهمترین عامل تشنج و تورم، افزایش غیرعادی نقدینگی در کشور است به طوری که رشد نقدینگی باید متناسب با رشد اقتصادی باشد اما این در حالی است که میزان رشد اقتصادی کشور زیر ۴ درصد و میزان رشد نقدینگی بالای ۲۰ درصد است که بیانگر عدم تناسب است.

وی با بیان اینکه با افزایش تقدینگی باید میزان تولید را نیز بالا برد، تصریح کرد: نقدینگی مانند آب پشت سدی است که باید کانال کشی شده و به مزارع برسد در غیر این صورت نه تنها این آب و سد مفید نخواهد بود بلکه سد سرریز کرده و باعث ایجاد سیل می گردد.

باهنر، اولین برنامه دولت آینده را کنترل نقدینگی دانست و افزود: باید هزینه های دولت کنترل شود و با ایجاد برنامه های طولانی مدت از هدر دادن پول دولت و دوباره کاری جلوگیری کرد، همچنین با حمایت از تولید و اصلاح ساختارهای حکومتی می توان نقاط ضعف دولت نهم و دهم را تصحیح کرد.

وی با اشاره به مشخصه های خوب و مثبت آقای احمدی نژاد که دولت بعدی دنباله روی این نقاط مثبت است، تصریح کرد: ایراداتی نیز مانند نداشتن خرد جمعی وجود داشته که باید در دولت آینده جبران شود.

محمدرضا باهنر، با بیان اینکه کشور ذخایر زیادی چون نفت، گاز، مس، فولاد و جنگل دارد افزود: مهمترین سرمایه کشور نیروی انسانی آموزش دیده، بااراده ومتدین است.

وی انتخابات آینده را حداقل سه قطبی اعلام کرد که این جریانات سیاسی اصولگرایان، اصلاح طلبان و حامیان دولت هستند.

باهنر گفت: دعوت می شود همه کاندیداهای اصولگرایی دور هم جمع شوند تا به یک سازوکار واحد برسند.

وی افزود: آقای هاشمی رفسنجانی و آقای خاتمی علی رغم اصرار برخی افراد اعلام کرده اند که قصد کاندیدا شدن را ندارند.

باهنر ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردم سالاری دینی است که همه موارد توسط مردم انتخاب می شود و این نظام نیازمند چند حزب شناسنامه دار است که نظام حزبی با نظام ولایت می توانند در کنار هم باشند.

باهنر مهمترین مشکل جوانان استان را معضل بیکاری و عدم توسعه مناسب صنعت در استان دانست و افزود: این استان در بخش کشاورزی پیشرفت های خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران دو انتخابات تاثیرگذار-انتخابات ریاست جمهوری ونمایندگان شهر و روستا- در یک روز برگزار می شوند، افزود: میزان حضور مردم در پای صندوق های رای ضریب امنیت ملی کشور را بالاتر می برد.