به گزارش پارس ، نبی الله احمدی در گفت وگو با (ایسنا) ، با اشاره به بازدید دو روزه اعضای کمیسیون عمران از مناطق زلزله زده استان بوشهر از تخریب حدود سه هزار خانه در روستاها و شهرهای زلزله زده این استان خبر داد و در عین حال گفت که « با توجه به زمان وقوع زلزله خوشبختانه تلفات نسبت به تخریب ها کمتر بوده است. »

وی با بیان این که « تخریب مناطق مسکونی در بافت های قدیمی و خانه های سنتی بیشتر به چشم می خورد» ، افزود: تخریب ها در خانه هایی که توسط بنیاد مسکن ساخته شده، کمتر بود اما با توجه به این که نظارت دقیقی در زمان ساخت بر روی این خانه ها وجود نداشته است، آسیب های آن باعث می شود استفاده بعدی از این منازل امکان پذیر نباشد.

وی با اشاره به « کشته شدن ۳۹ نفر و آسیب دیدن حدود هزار نفر در زلزله استان بوشهر» یادآور شد: بسیاری از آسیب دیدگان به صورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند و ۱۲۰ نفر که آسیب دیدگی آن ها عمدتا شکستگی بوده در بیمارستان ها بستری هستند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که « نیروهای هلال احمر، استانداری و فرمانداری حضور خوبی در مناطق زلزله زده داشتند» تصریح کرد: اگر مدیریت دقیق تر و کامل تری می شد، شاید نگرانی مردم هم کمتر بود، همچنین لازم است افرادی که در این مسوولیت ها خصوصا در حوزه ستاد بحران حضور دارند، آموزش های لازم را ببینند. البته مدیریت در مجموع خوب بود اما می توانست بهتر از این هم باشد.

وی به نگرانی مردم و آسیب دیدگان زلزله در مورد توزیع امکانات اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم به خاطر پس لرزه ها شب را بیرون از خانه های شان سپری می کردند؛ لذا نیاز به چادر بیش از تعداد منازل آسیب دیده بود و باید پتو و امکانات بیشتری توزیع شود، اگرچه برنامه ریزی دقیقی در این رابطه وجود داشت.

وی ادامه داد: شبکه آب روستاهای آسیب دیده تا بعدازظهر چهارشنبه حل شد و برق هم در شبکه جریان پیدا کرد اما به دلیل این که کنتورها از کار افتاده بودند، امکان وصل برق به منازل وجود نداشت؛ لذا باید مدیریت برق استان در برق رسانی خصوصا به چادرها سریعتر عمل کنند.

احمدی با اشاره به برگزاری مراسم تشییع کشته شدگان زلزله اخیر در بوشهر به صورت همزمان، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی مسوولان استان این بوده که پس از برگزاری مراسم تشییع و تدفین، آواربرداری ها توسط صاحبان منازل انجام شود.

وی با تاکید بر « لزوم رعایت عدالت در بازسازی و ارائه تسهیلات به زلزله زدگان» ، گفت: تسریع در روند بازسازی می تواند کمک زیادی به مردم کند؛ زیرا گرم شدن هوا امکان زندگی در چادرها را با سختی مواجه می کند؛ لذا خوب است که بنیاد مسکن سریع تر به بازسازی مناطق بپردازد؛ چراکه در زلزله بوشهر شرایط مثل زلزله ورزقان نبود. در آن جا هوا رو به سردی می رفت و امکان ساخت مسکن دائم به سرعت وجود نداشت.

وی تصریح کرد: بنیاد مسکن می تواند با استفاده از کمک استان های همجوار از جمله فارس و هرمزگان نسبت به اسکان دائم زلزله زدگان هرچه سریعتر اقدام کند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین خواستار رعایت مسائل بهداشتی و همچنین تامین سرویس بهداشتی مناسب در نزدیکی مراکز اسکان زلزله زدگان شد.

وی گفت: گزارش هیات اعزامی کمیسیون عمران در هفته آینده به کمیسیون ارائه می شود و با توجه به این که چند تن از اعضای کمیسیون بهداشت هم برای بررسی وضعیت زلزله زدگان به بوشهر اعزام شده بودند این گزارش ها به صورت جامع تقدیم هیات رییسه می شود که در صورت صلاحدید در صحن علنی مجلس قرائت شود.