به گزارش پارس به نقل از مهر، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در همایش مشق حماسه که به همت جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی امروز پنجشنبه در مرکز فرهنگی سید الشهدا (ع) برگزار شد به جایگاه تقوا پرداخت و گفت: خوبی های بسیار مهم و کلیدی که در مفاهیم اخلاقی جنبه اولی دارند همه برای تحقق تقواست و عدالت یکی از فضایلی است که مادر همه فضائل محسوب می شود.

پناهیان به تعریف معنای عدالت با نگاه همه جانبه پرداخت و گفت: خداوند در قرآن کریم عدالت را ذیل تقوا قرار می دهد و می فرمایند عدالت پیشه کنید که عدالت شما را به تقوا می رساند.

وی با بیان اینکه جامعه ما جامعه خوشبختی است و تقوا در آن موج می زند اظهار داشت: اکنون جامعه جمیع فضایل را مطالبه می کند و از مرحله درک ضرورت ایمان گذشته و دنبال تابلوی تقواست.

پناهیان به تعریف تقوا پرداخت و گفت: تقوا یعنی برای اقامه حق مسیری را انتخاب کنیم تا آئین نامه خداوند متعال همه رعایت بشود. اقامه حق کار ساده ای نیست اگر تقوا را رعایت نکنیم.

وی با بیان اینکه سیاسیون همه دنبال اجرای حق و اقامه حق هستند تصریح کرد: اما اگر کسی در اجرای حق آئین نامه ها را اجرا کرد محدودیت پیدا می کند و نمی تواند هر رفتاری را انجام دهد. برای اقامه حق سیاستمدار باید از تقوا استفاده کند و تقوا در عرصه عمل بسیار ظریف و پیچیده است و افراد باتقوا افراد مظلوم و غریبی هستند.

پناهیان با اشاره به اینکه همه می توانند بگویند می خواهیم عدالت اجرا کنیم اظهار داشت: اما اهل تقوا نمی توانند بگویند ما آدم متقی هستیم بلکه دیگران باید بگویند و آنها را تایید کنند.

وی با اشاره به اینکه گاهی برخی جلوی چشم آدم تقوا را رعایت نمی کنند تصریح کرد: متاسفانه در مورد این افراد نمی شود افشاگری کرد زیرا عدم رعایت تقوا از سوی برخی افراد مثل بی حیایی می ماند و نمی شود گفت که این فرد بی حیا است مگر اینکه کسی خودش را رسوا کند.

وی با بیان اینکه همه دلسوزان سیاست باید طبق نظر مقام معظم رهبری تقوا را در عرصه سیاسی جاری کنند اظهار داشت: اتفاقی نیفتد که افراد پر سر و صدا که تقوا را رعایت نمی کنند جلو بزنند. مردم ما هوشمند هستند و تقوا در عرصه سیاست را به خوبی درک می کنند.

پناهیان ادامه داد: اکثرا تقوا شکل حماسی پیدا می کند و حماسه می شود و محدودیت هایی که تقوا ایجاد می کند مقدمه حماسه است حتی در شاهنامه فردوسی سیاوش یک مظلومیت دارد و این مظلومیت ناشی از محدودیت هایی است که رعایت تقوا ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه مسئله تقوا که مقام معظم رهبری فرمودند بی ارتباط با حماسه نیست خاطرنشان کرد: حماسه به شیوه خاص پرداختن به حق است که منجر به ایجاد شکوفایی در تاریخ حیات انسان می شود و اینجا می خواهم اصطلاحی را مطرح کنم به نام حماسه سوز که این اصطلاح در مقابل اصطلاح حماسه ساز قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه تقوا در عرصه سیاست بسیار مهم است اظهار داشت: سیاسیون برای رعایت نکردن محدودیت های تقوا امکاناتی دارند و برای افراد قدرتمند اجرا کردن تقوا سخت است و اگر این افراد تقوا را رعایت نکنند چیزی از تقوا باقی نمی ماند.

مشاور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اینکه اثر سیاسیون روی وضعیت معنوی جامعه بیشتر از تربیت خانوادگی است تصریح کرد: پس ما بیش از هر چیزی باید یقه سیاسیون را بگیریم خیلی وقت ها سخنرانی خوب در زمینه تقوا یک صدم اثر تقوای سیاسی یک رجل سیاسی را ندارد.

پناهیان با بیان اینکه آن چیزی که حماسه ساز می شود رعایت محدودیت ها است تصریح کرد: کسی به هیتلر و صدام نمی گوید حماسه ساز. درست است که آنها زیاد آدم کشته اند ولی چون محدودیت ها را رعایت نکرده اند حماسه ساز محسوب نمی شوند ولی ما در انقلاب اسلامی حماسه را رقم زدیم.

وی با بیان اینکه در مقابل کلمه حماسه ساز، کلمه حماسه سوز وجود دارد ادامه داد: بعضی ضد حماسه اند و حماسه سازان در مقابل حماسه سوزان بستگی به بصیرت مردم همیشه پیروزند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امیدوارم عرصه انتخابات عرصه تقابل حماسه سازان و حماسه سوزان نباشد اظهار داشت: ولی اگر چنین شد و حماسه سوزان در مقابل حماسه سوزان قرار گرفتند ما تا آخر ایستاده ایم.

وی به تفاوت حماسه ساز و حماسه سوز پرداخت و گفت: حماسه سازان عزت را به ذلت ترجیح می دهند ولی حماسه سوزان منفعت را به عزت ترجیح می دهند و یا اینکه حماسه ساز حق طلبی را دنبال می کند اما حماسه سوز حق طلبی را با خودخواهی جابجا می کند و هر دوی آنها را از دست می دهد.

پناهیان با بیان اینکه حماسه ساز از حق برای مصلحت جامعه استفاده می کند اظهار داشت: اما در مقابل حماسه سوز از حق علیه مصلحت سوءاستفاده می کند و هر کسی از حق علیه مصالح جامعه استفاده کرد حماسه سوز است یا اینکه حماسه سازان بیشتر از قانون، قانونمداری می کنند ولی حماسه سوز حتی حداقل قانون را رعایت نمی کند.

وی در پایان افزود: حماسه ساز خوبی های خود را اندک می بیند و بدی ها را بزرگ اما حماسه سوز خوبی های خود را بزرگ و بدی هایش را کوچک می بیند و امیدوارم ما از جمله افراد حماسه ساز باشیم.