به گزارش پارس به نقل ازایسنا، منوچهر متکی در همایش" سراسری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان" که صبح امروز در دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: بستر لازم برای ایجاد فرهنگ تولید باید فراهم شود و توزیع ثروت طبق موازین اسلامی باید مقدس شمرده شود و هدفمندی یارانه ها و پرداخت کنونی آن با رفع نواقصی تداوم می یابد.

وی افزود: در گذشته قانون گذار در پرداخت یارانه ها با دو مشکل روبه رو بود؛ مشکل اول مربوط به سرعت بالا رفتن قیمت ها است و اشکال دوم مربوط به این است که ۵۰ درصد یارانه ها به مردم داده می شود و از ۷۱ هزار میلیارد تومانی که بین مردم توزیع می شود فقط ۳۰ درصد یارانه ها صرف تولید می گردد؛ که این امر باعث ایجاد تورم در جامعه است که باید کنترل شود.

وزیر سابق امور خارجه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در بجنورد در خصوص مشکلات اقتصادی جامعه، تصریح کرد: ۲۰ درصد مشکلات اقتصادی مربوط به تحریم ها از سوی بیگانگان است و نیمی از این مشکلات مربوط به عدم مدیریت صحیح اقتصادی است.

عضو ائتلاف پنج گانه اصول گرایان در خصوص برنامه خود در رابطه با مهار تورم تصریح کرد: پیشرفت و عدالت دو مولفه جدا ناپذیر هستند؛ در وضعیت کنونی توزیع درآمد و ثروت عادلانه نیست که این امر مستلزم توجه به دو قطب جامعه می باشد که یک قطب دهک های پایین جامعه است که شامل ۵ دهک آسیب پذیر می باشد که دخل و خرجشان با هم مطابقت ندارند و دولت یازدهم باید جایگاه این قاعده را با قشر متوسط عوض نماید.

متکی افزود: تورم و بیکاری دو معلول توزیع ناعادلانه درآمدهاست که باید با نگاه مجدد به تولید در کشور مرتفع شود؛ در شرایط کنونی ۸۰ درصد تولید در کشور دولتی است که این امر بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به این که" تولید شاه کلید برون رفت از وضع موجود به وضع مطلوب است" افزود: کل هزینه های مربوط به تامین اجتماعی در کشورهای پیشرفته بر عهده دولت است در حالی که به گفته متخصصین ۲۵ درصد هزینه های مربوط به تامین اجتماعی در ایران برعهده این نهاد می باشد.

وزیر سابق امور خارجه تصریح کرد: در طول ۳۴ سال انقلاب اسلامی جز به اعتقاداتم، انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری به هیچ کسی دیگری مدیون نیستم و وارد شدن من به عرصه انتخابات به این دلیل است که معتقدم کارهای بزرگی می توان برای خدمت به ایران اسلامی انجام داد.

وی مکتب سازی و قرائت از اسلام را مربوط به حوزه روحانیت دانست و خاطرنشان کرد: دولت جایگاهش ایجاد برنامه استراتژیک برای کشورداری است و متولی امور دینی مردم نیست بلکه هدفش برطرف کردن نیازهای مردم است و جایگاه ولایت فقیه برای تبیین مقام اسلام و مکتب سازی است.

متکی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی با تاکید بر اینکه" مقام معظم رهبری بدون هیچ ادعایی در ۳۴ سال گذشته ورود کارشناسانه به این موارد از جمله مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته اند" ادامه داد: مبارزه با مفاسد اقتصادی تنها حربه ای برای جریان سازی انتخاباتی نیست و رییس جمهور آینده باید امورات را بشناسند و راهکارها را مطالعه نمایند و از طریق پرداخت تسهیلات سیستماتیک با مبارزه با مفاسد اقتصادی برخیزد.

عضو ائتلاف پنج گانه اصول گرایان با انتقاد از وضعیت کنونی اقتصادی جامعه، افزود: سیستم بانکی در دنیا جایگاه ثابتی دارد که تحصیلات خود را به خط تولید پمپاژ می نماید در حالی که یکی از مشکلات اقتصادی ما همین عدم پرداخت تسهیلات سیستماتیک به مردم است.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با اشاره به اینکه" بخشی از نیروهای اصولگرا ائتلافی سه یا پنج نفره خواهند کرد" افزود: قرار بر این شد از ده تا ۱۵ اردیبهشت ماه یک نفر از ائتلاف بر اساس نظرسنجی به عنوان نامزد منتخب، که بیشترین میزان محبوبیت را در بین مردم دارد به عنوان نامزد معرفی شود و بقیه به نفع او عقب نشینی نمایند.

متکی با بیان اینکه" از محسن رضایی درخواست کردم که در ائتلاف ما شرکت کنند" ، گفت: محسن رضایی فعلا در حال بررسی برای مشارکت در این ائتلاف است.

وزیر سابق امور خارجه وجه تمایز خود را از دیگر نامزدها، شناخت مشکلات جامعه به صورت همه جانبه دانست و ادامه داد: هرگز به دنبال منفعت شخصی و هیچ مقامی نبودم ولی تاکنون به لطف خداوند و عنایت مدیران کشوری چندین منصب را تجربه کرده ام و هم اکنون مشکلات جامعه و راهکارهای مربوط به آن را به طور جامع می شناسم و درصدد رفع آن خواهم بود.

وی در رابطه با هزینه های تبلیغاتیش، تصریح کرد: هنوز هیچ کسی برای هزینه کردن در راستای حمایت از بنده برنخاسته ولی من پیشنهاد می کنم اگر کسی خواسته باشد مال خود را در راه حلال هزینه کند می تواند درجهت تبلیغات برای بنده این امر را متقبل گردد.

عضو ائتلاف پنج گانه اصول گرایان در خصوص وضعیت مالی خود گفت: در سال ۱۳۵۳ به استخدام آموزش و پرورش در آمدم و در طول سی و چهار سال گذشته یک متر زمین هم از دولت های جمهوری اسلامی ایران نگرفته ام و تنها راه امرار معاش من، حقوق کارمندی ام است و خانم بنده، دکتر داروساز است، دارای دو فرزند هستیم که هر دو ازدواج کرده اند، در سال ۱۳۶۷ بنده در تهرانپارس خانه ای به مبلغ ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خریده ام که تاکنون چندین بار آن را معاوضه کردم و هم اکنون دارای یک آپارتمان کوچک و فاقد ماشین هستم.

به گزارش ایسنا همچنین نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اگر آمریکا به طرف تداوم شیطنت ها نرود، می شود مذاکره کرد، مشروط به این که آمریکا به این تصمیم رسیده باشد.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان، منوچهر متکی در جلسه پرسش و پاسخ با مردم شهرستان نیشابور نیز افزود: معتقد نیستم تا ابد با آمریکا رابطه نداشته باشیم، مبنای ما مخالف مذاکره با آمریکا نیست.

وی تصریح کرد: به هرحال حکومت آمریکا مشروع و قانونی است، مثل رژیم صهیونیستی نیست که مشروعیت نداشته باشد، پرونده قطوری بین ایران و آمریکا از جریان کودتای ۲۸ مرداد تا امروز وجود دارد که با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده است.

وی افزود: مذاکره شرایط خودش را دارد، باید طرفین آماده مذاکره باشند، یعنی رفتارها مشی مذاکره ای داشته باشد.

وزیر سابق امور خارجه با اشاره به برخی سخنان اوباما، ادامه داد: کسی که فکر می کند هنوز فشارها بر روی مردم ایران می تواند تاثیرگذار باشد، قابلیت مذاکره ندارد، آمریکا باید بفهمد راهبرد فشار بر ایران، کارساز نیست.

وی درباره نقاط مثبت و منفی دولت های نهم و دهم، تصریح کرد: دولت های مذکور گام های فراوانی را برای پیشرفت کشور برداشتند تا جایی که رهبر معظم انقلاب نیز در این باره تجلیل های زیادی داشتند برای مثال تولید برق در فرمان پایان دولت هشتم، ۳۶ هزار مگاوات بود که در دولت اخیر به حدود ۷۰ هزار مگاوات رسید، البته دولت دهم حاشیه های زیادی داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: دولت، محل بررسی مشکلات و معیشت مردم و ارائه راهکار برای کشورداری است، قرائت از دین و تعریف مکتب ربطی به دولت ندارد؛ این کار مراجع و روحانیت به عنوان افراد دین شناس است، شان دولت این است که بگوید فلان قرائت از دین را من می گویم، دولت وقتی با دین مردم دستکاری کرد دچار انحراف می شود.

متکی در ادامه با اشاره به تاثیر تحریم های بیگانگان بر اقتصاد ایران، اظهار کرد: صاحب نظران می گویند تحریم ها حداکثر تا ۲۰ درصد اقتصاد ما را تحت تاثیر خود قرار داده است و این بدان معناست که ۸۰ درصد اقتصاد ما به خاطر سوءتدبیر است، باید دقت کنیم که حق آزمون و خطا و اشتباه در تصمیم گیری را نداریم.

وی تاکید کرد: ائتلاف ها قصد دارند تدبیر کنند، تعداد کاندیدها بر اساس مقبولیت کم شود و امیدوارم به این قصد عمل شود.

وی با بیان این که « صلاحیت فرد و رأی آوری یعنی جمهوری اسلامی» ، اظهار کرد: صلاحیت به لحاظ اسلامی و رای آوری به لحاظ این که مردم تعیین کننده هستند؛ زیرا نمی توانیم اسلامیت و جمهوریت نظام را نادیده بگیریم.

این فعال سیاسی تصریح کرد: اگر دو مجموعه ائتلاف باشد می توانند مسیر را ادامه دهند، چنانچه نگرانی از بابت رقبا بود، می توانند با هم ادغام شوند.

وی با اشاره به این که « دهک های پایین درآمدی قاعده جمعیتی کشور را تشکیل می دهند» گفت: معمولا کشورهای پیشرفته به دنبال این هستند که قاعده پایین جامعه را به طبقه متوسط ارتقا دهند و دولت یازدهم نیز باید این موضوع را جز اهداف خود قرار بدهد.