به گزارش پارس به نقل از مجله مهر: سه رئیس جمهور قبلی ایران روحانی زاده و آهنگرزاده بودند. متولدین کرمان، یزد و سمنان. حالا در انتخابات پیش رو طیف های مختلفی شرکت کرده اند. فقط سه نامزد بار دیگر از استان سمنان برای انتخابات اعلام آمادگی کرده اند.
حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، هم استانی محمود احمدی نژاد است. او هم سمنانی است و در سال ۱۳۲۷ در سرخه سمنان متولد شده است. فامیلی روحانی گویای شغل پدر هم هست. پدر او از روحانیون شناخته شده شهر بود و از همین رو هم وی ابتدا در حوزه علمیه سمنان و سپس در سال ۱۳۴۰ وارد حوزه علمیه قم شد.
دیگر نامزد اهل سمنان حسن سبحانی است. نماینده مردم دامغان در مجلس پنجم، ششم و هفتم و استاد اقتصاد دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۲ متولد شده است. پدر او رفتگر و کارگری ساده بوده است. از همین رو هم بود که سبحانی پس از گذاران دوره سه ساله اول متوسطه برای کمک به اقتصاد خانواده اش راهی دانشسرای مقدماتی دامغان می شود که با هزینه دولت و به طور شبانه روزی اداره می شد.
جمع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، یک سمنانی دیگر هم دارد. مصطفی کواکبیان فرزند پنجم حاج ملاحاجی کواکبیان است که از شخصیت های متدین محله جهادیه شهر سمنان بود. کواکبیان متولد ۱۳۴۱ است.

تهرانی های ائتلاف
به غیر از محمد باقر قالیباف که متولد ۱۳۴۰ طرقبه مشهد است، غلامعلی حداد عادل و علی اکبر ولایتی متولد تهران هستند. علی اکبر ولایتی تیرماه سال ۱۳۲۴ در رستم آباد یکی از روستاهای شمیران از توابع تهران به دنیا آمده و پدرش کارمند بوده است. حداد عادل دو ماه بزرگتر از ولایتی است و اردیبهشت ماه سال ۱۳۲۴ در تهران متولد شده است. نام پدر حدادعادل رضا است. پدربزرگ حداد عادل که جزو اولین تراشکارهای ایران است و تراشکار دستگاه های ضرب سکه ضرابخانه بوده، مکانیک و راننده ماشین دودی زمان مظفرالدین شاه هم بوده و بعدها وارد شغل کامیون داری می شود. رضا یکی از ۴ پسر او هم به تبع پدر وارد شغل کامیون داری و صنعت حمل نقل می شود. وی نماینده ویژه شهید رجایی در امور بنادر و گمرکات هم بود. قالیباف عضو دیگر این ائتلاف همانگونه که گفته شد در در طرقبه متولد شده و پدرش از کسبه قدیم و از معتمدان منطقه خود بود.
بالاخره گفته اند محمد شریعتمداری هم متولد تهران است. شریعتمداری در زندگی نامه خود نوشته است « پدرم حاج نورالدین شریعتمداری از مبارزان و رنجیدگان رژیم ستم شاهی و فرزند آیت الله حاج شیخ جلال الدّین شریعتمداری مجتهد و نوه آیت الله العظمی حاج شیخ علی شریعتمداری و نتیجه آیت الله العظمی آخوند ملا محمد جعفر شریعتمداری استرآبادی (هر دو از مراجع تقلید زمان) و مادرم از خانواده مذهبی و روحانی عطار، نوه حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمود عطار از علمای مشهد مقدس بوده و اصالتاً اهل مشهد است» .

علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی نیز در طیف نامزدهای متولد تهران است. پدر او حاج حسین زاکانی از پهلوانان و کشتی گیران مطرح کشور بود که اردیبهشت ماه سال ۹۰ دار فانی را وداع گفت.

نایب رئیس های قمی و کرمانی
سید محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس دیگر مجلس که در کنار محمدرضا باهنر وارد کارزار انتخاباتی شده است در سال ۱۳۳۲ در شهر قم در خانواده ای اهل علم به دنیا آمد. او هم مثل حسن روحانی، روحانی زاده است. پدر بزرگوارش آیت الله سید عباس ابوترابی، فرزند آیت الله سید ابوتراب و مادرش دختر آیت الله سید محمد باقر علوى قزوینى است.
محمدرضا باهنر یک سال از محمد حسن ابوترابی فرد بزرگتر است، متولد کرمان است و پدر او به واسطه مغازه کوچکی که در سرگذر محله داشت امرار معاش می کرد.
منوچهر متکی یکی از گزینه های جبهه پیروان خط امام و رهبری در کنار محمدرضا باهنر و یحیی آل اسحاق هم کارگر زاده است. او متولد ۱۳۳۲ در روستای گز، شهرستان بندر گز استان گلستان است. پدرش محمدعلی ابتدا در آسیاب پدری و برای مدتی در راه آهن بندر گز به کارگری مشغول بود. او ۴۰ سال باقیمانده عمرش را نیمی به کشاورزی و نیم دیگر تا ۱۳۷۰ با فروش زمین کشاورزی به کاسبی در مغازه کوچکی در بندر گزر روزگار می گذراند.
در طیف نامزدهای جبهه پیروان خط امام و رهبری، یحیی آل اسحاق یکی از ۹ فرزند یکی خانواده شلوغ است. متولد قم است اما شناسنامه اش صادره از زنجان است.

نامزد خیاط زاده
آل اسحاق می گوید: « اجداد من تا هفت نسل پیش از من، روحانی بوده اند و پدرم، روحانی و همواره انقلابی بوده است. با پیشینه ای که در خانواده ام وجود داشت، همه ما در بطن جریان انقلاب بودیم. پدرم آن روزها فعالیت های سیاسی می کرد… ما در دهه ۴۰ یک خانواده ۹ نفره بودیم من ۷برادر و ۲خواهر داشتم و خودم هم برادر بزرگتر بودم. تا کلاس شش ابتدایی درس خواندم اما بعد از آن به دلایل اقتصادی نتوانستم ادامه بدهم. به همان دلایل مجبور شدم شاگرد نانوا بشوم» .
مصطفی پورمحمدی دیگر نامزد انتخابات پیش رو متولد ۱۳۳۸ و فرزند مرحوم حاج حسین پورمحمدی است. پدرش خیاط بوده و به گفته مصطفی پورمحمدی « لباس آقایان روحانی رو می دوخت» . او گفته است با مباحث سیاسی در خیاطی پدر آشنا شده است
محسن رضایی هم که در مسجد سلیمان متولد شده است کارگرزاده است. در بین چهره های اصلاح طلب محمدرضا عارف، همشهری سید محمد خاتمی و متولد یزد است. پدر او حاج میرزا عارف از بازاریان اصیل یزد بوده است.

برخی نامزدهای انتخابات هم مانند کامران باقری لنکرانی هم درباره پدر خود جایی صحبت نکرده اند.