به گزارش پارس به نقل از فارس، یک ماه پیش شهر رقه (در شمال شرق سوریه) در یک یورش از سوی جبهه النصره و دیگر گروه های سلفی جهادی، سقوط کرد و حالتی از وحشت، هراس، ویرانی و غارتگری بر چهار سوی این شهر و حومه آن سایه انداخت.

قبور عمار یاسر و اویس قرنی در اسارت وهابیون

در این میان مقام و بارگاه قبور حضرات « عمار بن یاسر» صحابی بزرگوار و شهید واقعه صفین، « اویس قرنی» تابعی بزرگوار و « أبی بن قیس النخعی» دیگر تابعی والامقام به اسارت وهابیون سیاه دل افتاد.

فرار علوی ها، شیعیان، مسیحیان و عشایر کرد از رقه

خانواده هایی از طایفه علوی، مسیحی، شیعی و حتی برخی از عشایر کردی مقیم این شهر، هراسان و با شتاب از ترس قتل عام و حمام خون طایفه گری القاعده فرار کرده و به دیگر شهرهای سوریه پناه برده و به خیل آوارگان این کشور پیوستند.

اهالی و ساکنان این شهر به خوبی آگاه شده که افراد و رهبران گروه های مهاجم جاهل و با اساس تعالیم و آئین اسلام و حتی اندیشه اهل سنت در ستیز هستند و به روشنی دریافتند که هرجا القاعده و جبهه النصره می رود، خونریزی و ویرانگری به همراه دارد، گویا این شیوه رفتاری و تعامل با مردم، یک رویه و یک اصل اخلاقی است که نزد این گروه های تکفیری وهابی است.

طالبان شامی پلیس امر به معروف و نهی از منکر در رقه تشکیل داده اند

ساکنانی که در این شهر مانده، مرعوب انتقام و خشونت های « طالبان شامی» هستند. گروه های وهابی مسلح طی این ماه اخیر بر تمام ارکان زندگی و معیشتی اهالی این شهر مسلط شده و جاهلانه و بر اساس فتاوی شیوخ آل سعود و آل ثانی امور مردم را اداره می کنند.

پلیسی که در این شهر و حومه ایجاد شده، شبیه شرطه امر به معروف و نهی از منکر آل سعود، می باشد و خشونت، خشک مقدسی و افراط گرایی اساس چیره یافته بر تعامل و گفتمان فرماندهان این شرطه می باشد.

راه اندازی دادگاه ویژه با آموزه های ابن تیمیه

دادگاهی که توسط فرماندهان گروه های وهابی (اغلب گروه های فعال در این شهر سوری نیستند) در این شهر دایر شده تا حدود زیادی شبیه دادگاه های طالبان افغانستان است که بر اساس فتاوی ابن تیمیه و دیگر مفتی های جریان های تکفیری، عمل و قضاوت می کند.

خشونت و شدت عمل و رفتار رهبران این گروه های افراطی حتی معارضان سیاسی و معارضان مسلح سوریه را نیز به وحشت انداخته و باعث عدم حضور و فعالیت گروه ها و سازمان های معارض سوریه مانند « شورای ملی سوریه که در دوم اکتبر۲۰۱۱ در استانبول ساخته شده» و « ائتلاف ملی سوریه که در نوامبر۲۰۱۲ در دوحه پایه ریزی شده» در این منطقه شده است.

مرگ دموکراسی در رقه

این وضعیت نشانگر مرگ آینده دموکراسی به هر سبکی، هر مکتبی و هر شکلی می باشد و خود معارضان با چشمان خود دیدند که چگونه فرماندهان و مفتی های این گروه های منافقانه و به نام شرع اسلامی و حکم الهی جان های انسان های بی گناه به مخاطره می اندازد و به پوشالی ترین بهانه آدم ها را سر می برند و مثله می کنند.

مشکلات سلفی ها و جبهه النصره در شهرهای اشغال شده

سلفی های حاکم بر این شهر همانطوری که خود معارضان و خبرنگاران خارجی گزارش می دهند، هم اکنون با انواع معضلات و چالش ها روبرو ست. اعتراض های مردمی به شیوه های گوناگونی پدید و آشکار می شود. معارضان سوریه تا این لحظه گزارش چند فقره تظاهرات و تحصن اهالی معترض، دادند.

غارت و به سرقت بردن تأسیسات صنعت نفت و حتی فرآوردهای نفتی یکی از پدیده های روزمره بود. این شهر که به اصطلاح توسط سلفی های خارجی جبهه النصره آزادشده، هر روز شاهد درگیری و منازعه میان گروه های جهادی بر سر جاه های نفتی و درآمد آن است و گاهی این خصومت ها به آتش کشیدن چاه های نفتی پایان می یابد. تا اکنون حدود نه حلقه چاه نفت در این منطقه آسیب دیده و برخی از این جاه ها هنوز در آتش می سوزد.

برخی از اهالی این شهر می گویند که گروه جبهه النصره و لواء احرار الشام در اداره کردن این منطقه، بیشترین نقش داشته و تعامل و رفتار جریان لواء احرار الشام را ملایم تر از تعامل خشن جبهه النصره می دانند.

اخیراً اعلام شده که جبهه النصره امتدادی از القاعده در عراق است و جبهه النصره و نیز جریان دولت الاسلام در عراق بخشی و زنجیره ای از امتداد، هم هستند و بطور مشترک تحت عنوان دولت اسلامیه عراق و سوریه، فعالیت می کنند.

اداره برق و آب و کنترل بزرگترین سد خاورمیانه بدست احرار الشام

نهادهای برق و آب این شهر در پی سقوط این شهر به عهده احرار الشام گذاشته شده و هم اکنون تأسیسات برق، آب و سد رئیسی این شهر توسط جریان سلفی افراط گرای حاکم بر این شهر به تصرف، درآمده است.

تأسیسات یکی از بزرگترین سدهای منطقه خاورمیانه« سد الفرات» (۴۰ کیلومتری جنوب غربی بلده الطبقة) که در زمان حکومت حافظ اسد و توسط روس ها پایه گذاری شده هم اینک در تصرف گروه احرار الشام، می باشد.

گروه های تکفیری با توجه به تبعات منفی تجربه « تل ابیض» شهر و معبر مرزی استان رقه با ترکیه، دیگر این تجربه تلخ و زشت تکرار نمی کنند و غارتگری در رقه و حومه قدغن شد که مبادا اهالی این شهر در قبال این اقدام غیر انسانی و نامشروع عکس العمل شدیدی از خود نشان داده و علیه آنها شورش و قیام کنند.

علیرغم اینکه در نزد فرماندهان جبهه النصره و احرار الشام استعمال دخانیات و سیگار کشیدن به عنوان بدعت، حرام و شرعاً قدغن است ولی آنها بخوبی می دانند که اغلب جوانان سوریه به سیگار و دیگر مواد دخانیات اعتیاد دارند، لذا در اجرای مقررات تحریم سیگار و دخانیات تساهل به عمل آورده و همچنین زی و نحوه لباس « مدل سلفی طالبان» بر اهالی این شهر مرد و زن تحمیل نکردند.

برخی از جوانان به دلیل بیکاری و نبودن منبع ارتزاق برای خانواده مجبور به پیوستن به گروه های مسلح شده ولی این مردان اعتراف می کنند که هیچ نزدیکی و توافق فکری و عقیدتی با این گروه ها و ایدئولوژی آن ندارند.

یکی از علل این امر عشیره ای بودن جهان بینی اغلب اهالی این منطقه است. حدود هشتاد در صد جمعیت بومی استان رقه، قبیله ای و از عشایر عرب منطقه رود فرات می باشند.