به گزارش پارس به نقل از کیهان، روزنامه واشنگتن پست با درج این مطلب نوشت: مقامات کنگره آمریکا دو هفته پیش در حالی کوبیدن بر طبل مداخله نظامی این کشور در جنگ داخلی سوریه را تشدید کردند که تبعات بلندمدت پیشنهادهای قانونگذاران درباره چنین مداخله ای را نادیده گرفته اند. همزمان، « جان مک کین» سناتور جمهوری خواه از ایالت آریزونا و از مدافعان اصلی مداخله نظامی در سوریه از اشتباهات آمریکا در عراق نیز سخن گفت.
مک کین و سناتور « کارل لوین» نماینده دمکرات ایالت میشیگان و رئیس کمیته خدمات نیروهای مسلح سنا از « باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا خواستند در صورت درخواست آنکارا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در داخل مرز شمالی سوریه از ترکیه حمایت و قدرت هوایی حکومت اسد را تضعیف کنند.
اما این دو نماینده آمریکایی از اشاره به این مطلب که اگر اسد با حمله به پایگاه های موشکی ترکیه به چنین حملاتی پاسخ دهد یا از سامانه های دفاع هوایی سوریه برای حمله به منافع آمریکا و هم پیمانانش استفاده کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ پاسخ واضحی ندادند.
واشنگتن پست نوشت: سناتورها همچنین تردید ژنرال ماتیس در مورد در اختیار نهادن سلاح به مخالفان اسد را به دلیل « پیچیده بودن اوضاع سوریه» نادیده گرفتند. این ژنرال آمریکایی گفته بود باید تا اندازه ای مطمئن شویم که این تسلیحات به دست دشمنان ما نمی افتد.
واشنگتن پست افزود: اکنون صرفنظر از این که حمایت نظامی از برخی نیروهای (به اصطلاح) « خوب» مخالف سوری تا چه اندازه دشوار و هزینه بر خواهد بود، بد نیست که به چشم انداز آینده بپردازیم. معمای کنونی آمریکا که سناتور مک کین و ژنرال کین از اشاره به آن خودداری کردند این است که دولت های جدید آسیای مرکزی و خاورمیانه خواه در عراق، افغانستان یا تمایلی به حضور گسترده نیروهای خارجی در کشورشان حتی برای کمک به آموزش نیروهای نظامی بومی ندارند. مردم این کشورها به ویژه علاقه مند به حضور نیروهای آمریکایی نیستند. ژنرال کین در تشریح این موضوع گفت: در سال ۲۰۰۹ زمانی که مساله توافقنامه استقرار نیروها در عراق و ادامه حضور آنها پس از سال ۲۰۱۰ مطرح شد با توجه به نزدیک شدن به انتخابات این کشور در سال ۲۰۱۰ هیچ یک از نامزدهای انتخابات جرات حمایت از حضور نیروهای آمریکایی را نداشتند و در این صورت شانس آنها برای انتخاب شدن کاهش می یافت.