به گزارش پارس به نقل از فارس به نقل از پایگاه اینترنتی « نیوز دات کام» ، نیروی دریایی آمریکا در صدد است با استقرار ناوهای مجهز به سامانه پدافند لیزری، هواپیماهای بدون سرنشین را در امتداد سواحل ایران مورد هدف قرار دهد.

بر اساس این گزارش، این سامانه لیزری ۳۲ میلیون دلاری جدید آمریکا با هدف تخریب هواپیماهای بدون سرنشین و از کار انداختن قایق های کوچک و کور کردن حسگرهای فناوری برتر طراحی شده است و قرار است برای اولین بار در یک منطقه موثر و مهم مستقر شود.

نمونه آزمایشی سامانه تسلیحات لیزری نیروی دریایی (LaWS) بر روی ناو جنگی « USS Ponce» نصب می شود و قرار است در سال جاری میلادی به مرحله عملیاتی درآید و در سال ۲۰۱۴ در امتداد سواحل ایران مستقر شود.

این گزارش می افزاید این سامانه در محل مذکور تحت آزمایش های گسترده از جمله تیراندازی به هواپیماهای بدون سرنشین مورد نظر قرار می گیرد.

این سامانه لیزری در نهایت در صدد است قابلیت تیراندازی و تیرباران کردن موشک ها را به دست آورد و ظاهراً نمونه آزمایشی این سامانه چنین قابلیتی ندارد.

نیروی دریایی آمریکا مدعی شده است که دلیل استقرار چنین سامانه ای در خلیج فارس این است که این منطقه جزء قوی ترین محیط های موجود برای آزمایش است اما در اصل هدف آمریکا القای این پیام به ایران است: ایران بنا بر گزارش ها، به شدت در بخش ناوگان فناوری پایین و ارزان سرمایه گذاری می کند اما هواپیماهای بدون سرنشین چند بعدی و قایق های سرعتی، حمل و نقل در تنگه هرمز را تهدید می کند و چنین لیزری می تواند این هواپیماها و قایق ها را ناکارآمد کند.

دریادار « جاناتان گرینرت» رئیس عملیات نیروی دریایی اعلام کرد که « LaWS» با بخش کوچکی از هزینه سلاح های دیگر، می تواند هدف های مورد نظر را پاکسازی کند.

وی افزود که این لیزر حدود ۱ دلار از ارزش برق را برای تخریب یک هواپیمای بدون سرنشین به کار می گیرد و این در حالی است که هزینه یک موشک رهگیر حدود ۱.۵ میلیون دلار است.

با اینحال، گرینرت ادامه داد که این لیزر حداقل تا یک دهه دیگر، قادر به هدف گیری اهداف بزرگتر چون هواپیما نیست و معایبی دارد و آزمایشات نشان می دهد که شرایط جوی نامناسب چون بارندگی و همچنین ابرها می تواند اشعه های نور را از یکدیگر جدا کند و وجود دود، شن و غبار نیز می تواند بر عملکرد این سامانه تأثیر بگذارد.