به گزارش پارس به نقل از مهر، " هنری کیسینجر" سیاستمدار کهنه کار آمریکایی از مرگ" مارگارت تاچر" نخست وزیر اسبق انگلیس ابراز تاسف کرد. وی در گفتگو با شبکه سی ان ان گفت: تاچر نخست وزیری مقتدر و زن بزرگی بود و برای چندین دهه مهمترین سیاسمتدار انگلیس به شمار می رفت.

کیسینجر افزود: بزرگترین دستاورد تاچر برای انگلیس موفقیت این کشور در مهمترین بحران های سیاسی زمان وی بود. دستاورد بزرگ تاچر برای آمریکا نیز بهبود و گسترش روابط فراآتلانتیکی این کشور بود، انگلیس در زمان تاچر به همپیمان اصلی آمریکا تبدیل شد.

وزیر خارجه اسبق آمریکا در ادامه اظهار داشت: وی از معدود سیاستمدارانی بود که به پایان یافتن جنگ سرد در صورت انعطاف پذیری بیشتر غرب در مقابل رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی اعتقاد داشت. تاچر با به رسمیت شناختن" میخائیل گورباچف" به عنوان رهبر نوگرای شوروی و برقراری روابط نزدیک با وی، زمینه تغییر را به وجود آورد.

به گفته کیسینجر، پس از همکاری های تاریخی چرچیل و روزولت، می توان از دوران نخست وزیر تاچر که همزمان با ریاست جمهوری" رونالد ریگان" در آمریکا بود، به عنوان دوران تثبیت روابط و برقراری مناسبات ویژه دو کشور یاد کرد.

در همین حال" دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه تاچر یک رهبر بزرگ بود، مرگ وی را ضایعه بزرگی برای این کشور خواند.

تاچر که به خاطر مواضع محکمش در میان سیاستمداران انگلیس به بانوی آهنین مشهور بود، برای سه دوره از ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ نخست وزیری این کشور را عهده دار بود. رسانه های جهان ساعتی پیش از مرگ رهبر اسبق حزب محافظه کار انگلیس در سن ۸۷ سالگی خبر دادند. وی طی سال های اخیر از بیماری آلزایمر رنج می برد.