به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که اخیرا سفر خود به افغانستان را به پایان رساند، در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی می کند کره شمالی به زودی اقدام نظامی انجام دهد، گفت: خیر. اما نمی توانم ریسک کنم که این کشور این کار را نخواهد کرد.

وی این مساله را عامل تقویت دفاع موشکی از سوی پنتاگون و دیگر تصمیمات به منظور مقابله با تهدیدات احتمالی دانست.

ژنرال دمپسی خاطرنشان ساخت: آمریکا خود را برای تحریکها و اقدامات بیشتر کره شمالی آماده می کند و در حال بررسی این خطر است که آنها احتمالا در یکی از دو سالگرد مهم ملی در کشورشان در ماه آوریل مصادف با تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره شمالی و همچنین سالروز خلق ارتش کره شمالی دست به اقدام بزند.

ژنرال" جیمز تورمن" ، فرمانده ۲۸ هزار نظامی آمریکایی در کره جنوبی نیز اعلام کرد: به عنوان اقدام احتیاطی به جای آنکه به واشنگتن سفر کند تا در مقابل چند کمیته کنگره این کشور حاضر شود، در شهر سئول خواهد ماند.

ژنرال تورمن همچنین از کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا و کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان این کشور و همچنین کمیته فرعی تخصیص بودجه دفاعی مجلس نمایندگان آمریکا تقاضا کرد تا غیبت وی را تا زمانی که بتواند به ایراد شهادت بپردازد، موجه بداند.

ژنرال دمپسی در ادامه خاطرنشان ساخت که در خصوص افزایش تنشها در شبه جزیره کره با ژنرال تورمن رایزنی کرده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تاکید کرد که هم ژنرال تورمن و هم ژنرال" جونگ سئونگ جو" ، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی تصمیم گرفتند که بهتر است به جای آنکه به واشنگتن بروند در سئول بمانند.

ژنرال دمپسی تاکید کرد که وی به جای ملاقات شخصی با تورمن و ژنرال جونگ در واشنگتن از طریق ویدئو کنفرانس با آنها رایزنی خواهد کرد.

این در حالی است که به گفته یک مقام دفاعی بلندپایه آمریکا، پنتاگون بنا به تصمیم چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا آزمایش یک موشک بالستیک قاره پیمای خود را که قرار بود چند روز دیگر در پایگاهی در ایالت کالیفرنیا انجام شود به تاخیر انداخته است و علت آن نگرانی در خصوص سوء برداشتها از پرتاب این موشک است.

همچنین ژنرال دمپسی گفت که از جزئیات تصمیم در خصوص به تعویق افتادن آزمایش موشکی آمریکا آگاهی ندارد زیرا مشغول به سفر به افغانستان بوده است.

یک مقام امنیتی کره جنوبی نیز اظهار کرد: کره شمالی ممکن است در تدارک برای یک آزمایش موشکی و یا اقدام تحریک آمیز دیگری باشد.

همچنین یک مشاور باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا نیز گفت که اگر کره شمالی آزمایش دیگری انجام دهد، ما شگفت زده نخواهیم شد و آنها در گذشته نیز این کار را انجام داده اند.

" دن پیفایفر" ، دستیار باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفت که مساله این است که کره شمالی باید اقدامات خود را متوقف کرده و عمل به وظایف بین المللی خود را آغاز کند و خود را در موضعی قرار دهد که بتواند به هدف بیان شده خود یعنی توسعه اقتصادی دست پیدا کند. در حالی که این هدف تنها زمانی اتفاق می افتد که آنها بار دیگر به جامعه بین الملل ملحق شوند.

وی تاکید کرد: این مسئولیت کره شمالی است که اقدام درست را انجام دهد و آنها سرچشمه مشکل هستند و تنها راه حل این مشکل قدم برداشتن آنها به عقب است. اگر آنها این کار را انجام ندهند، پیامدی متوجه آنها خواهد شد. در این صورت آنها هرچه بیشتر خود را در جهان منزوی ساخته و به خود آسیب خواهند رساند.

همچنین سناتور جان مک کین گفت که رهبر کره شمالی در حال" بازی با آتش" است.

مک کین در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: ما در گذشته نیز شاهد مقابله های مکرر، مذاکرات و مشوقهایی به کره شمالی برای رفتار بهتر بودیم و امیدوار بودیم که آنها از برنامه هسته ای خود دست بردارند در حالی که آنها هرگز این کار را نکرده اند. بنابراین همه این اقدامات ناموجه است.

وی افزود: همچنین ما این چرخه را بارها و بارها در ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته مشاهده کرده ایم. آنها دست به تقابل می زنند سپس بحران به وجود می آید و بعد ما به آنها مشوقهایی نظیر غذا پیشنهاد می دهیم و در این میان کره شمالی همچنان به کارهای خود ادامه می دهد.

مک کین تاکید کرد که کلید حل این مشکل به دست چین است.