به گزارش پارس به نقل از کیهان، اکبر گنجی در وبسایت رادیو فردا می نویسد: مقاله قبلی من در دی ماه ۹۱ به دنبال این پرسش بود که چرا پنج ماه مانده به انتخابات حتی یک کاندیدا وجود ندارد. اما اینک با تعداد زیادی کاندیدا از جمله علی اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل، محمدرضا باهنر، منوچهر متکی، یحیی آل اسحاق، محمدحسن ابوترابی فرد، مصطفی پورمحمدی، علی فلاحیان، محمدسعیدی کیا، علیرضا زاکانی، محسن رضایی، حسن سبحانی، مهدی چمران، کواکبیان، عارف، روحانی، شریعتمداری و… کاندیداهای احتمالی (باقری لنکرانی، سعید جلیلی، جهانگیری، نجفی و… ) مواجهیم. یعنی پرسش فرق کرده مبنی بر اینکه چرا این همه کاندیدای ریاست جمهوری وجود دارد؟
وی با بیان اینکه « آیت الله خامنه ای به دنبال برگزاری انتخاباتی با حداکثر مشارکت مردم است و انتخابات را مظهر حماسه سیاسی و اقتدار نظام اسلامی می داند» نوشت: هدف او حضور اکثریت واجدین شرایط در پای صندوق هاست.
وی با قطعی فرض کردن رد صلاحیت کسانی چون خاتمی و مشایی و… در صورت نامزدی، افزایش تعداد نامزدها را به نفع جمهوری اسلامی ارزیابی کرد و نوشت: قطعا تعدادی از داوطلبان رد صلاحیت خواهند شد و تعدادی هم به نفع دیگران کنار می روند.
وی در عین حال تصریح کرده که اغلب نامزدها درصددند از رهبری استفسار کنند اما تاکنون کمترین اشارتی از سوی آیت الله خامنه ای دراین باره مشاهده نشده است.

هاینونن: غرب اگر قادر به مهار نیست با ایران معامله کند (خبر ویژه)

معاون سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت راهبرد مذاکره با ایران نیازمند تغییر است.
اولی هاینونن در مصاحبه با شبکه زد. دی. اف آلمان و درباره چشم انداز دستیابی به توافق بین ایران و گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته ای، گفت: کشورهای غربی اگر قادر به متوقف کردن ایران نیستند باید با این کشور وارد معامله شوند و با دادن یک پیشنهاد جدید که جذابیت اقتصادی زیادی داشته باشد آنها را راضی کنند.
معاون پیشین امور پادمان های آژانس درباره مذاکرات غرب با ایران در آلماتی گفت: به نظرم راهبرد مذاکرات هسته ای نیازمند تغییر است و باید به روش دیگری پیگیری شود.
خبرنگار این شبکه با اشاره به اظهارات باراک اوباما مبنی بر اینکه ایران یکسال تا قابلیت ساخت بمب اتم فاصله دارد، از هاینونن پرسید آیا می توان تا آن زمان صبر کرد که وی در پاسخ گفت: این موضوع بسته به این است که خط قرمز شما کجا تعیین شده باشد. برخی حتی غنی سازی ۲۰ درصدی ایران را نیز نمی پذیرند و این مرحله را خط قرمز می دانند عده ای هم معتقدند که خط قرمز برای ایران زمانی است که این کشور به حد کافی سانتریفیوژ برای تولید اورانیوم با درصد غنی سازی بالا در اختیار داشته باشد.
هاینونن ادامه داد: گروه سومی هم هستند که بر این باورند ایران اورانیوم غنی سازی شده با درصد بالا در اختیار دارد اما به زمان نیاز دارد تا آن را تبدیل به سلاح اتمی کند، در نتیجه باید ببینیم منظور از فرصت و خط قرمز برای آنها چه مرحله ای است.
این مقام سابق آژانس در پاسخ به این سوال که ایران چه زمانی به حد کافی پلوتونیوم مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی [! ؟ ] را در اختیار خواهد داشت، گفت: این مرحله به زمان زیادی نیاز دارد و به فرض راه اندازی رآکتور آب سنگین اراک تا سال ۲۰۱۴، برای اینکه بتواند اولین محموله پلوتونیوم خود را بدست آورد بیش از یکسال دیگر زمان نیاز دارد و نزدیک ترین زمان برای این کشور اواخر سال ۲۰۱۵ خواهد بود.