به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در استانبول اعلام کردند به تلاش های خود برای حل و فصل" دیپلماتیک" بحران سوریه ادامه می دهند اما به دلیل افزایش تلفات انسانی در سوریه هرچه سریعتر باید مرحله انتقالی آغاز شده و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت کناره گیری کند.

احمد داوود اوغلو در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما روابط بسیار خوبی با آمریکا داریم که این روابط در دوره رئیس جمهوری کنونی آمریکا گسترش یافته است.

وی ادامه داد: در دیدار با کری موضوعات مختلفی از جمله پرونده سوریه، روابط ترکیه، آنکارا، صلح فلسطین و موضوعات عراق را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: ترکیه تلاش می کند به زودی کمپینی از کشورهای دوست سوریه را با همراهی آمریکا تشکیل دهد و از این طریق به مخالفان کمک کند.

احمد داوود اوغلو افزود: نخست وزیر ترکیه به زودی به آمریکا سفر خواهد کرد و موضوعات مختلفی از جمله عادی سازی روابط با اسرائیل را با مقامات واشنگتن به بحث و مذاکره می نشیند.

وی ادامه داد: ما مذاکرات مستقیمی با مقامات اسرائیلی داشته ایم که این مذاکرات مثبت بوده است.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: در مذاکراتی که با خانواده قربانیان کشتی مرمره آبی داشتیم آنها نیز خواسته هایی دارند که باید برآورده شود و آن خواسته ها بهبود وضعیت ساکنان غزه و مجازات عاملان حمله است چرا که ترکیه نیاز به غرامت مالی ندارد و خواسته های خانواده های قربانیان باید متوجه قرار گیرد.

جان کری نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: ترکیه و اسرائیل دو هم پیمان استراتژیک آمریکا هستند و واشنگتن تمام تلاش خود را برای عادی شدن روابط میان این دو و بازگشت سفرای آنها به کار خواهد بست.

وی ادامه داد: ما خواهان گسترش روابط تل آویو- آنکارا هستیم و این روابط را برای برقراری امنیت در منطقه ضروری می دانیم. جدول زمانی خاصی برای عادی شدن روابط میان دو طرف وجود ندارد اما امیدواریم هر چه زودتر روابط این دو از سر گرفته شود.

جان کری به پرونده سوریه نیز اشاره کرد و گفت: مشکلات در سوریه روز به روز بیشتر می شود و روند صلح و انتقال سیاسی قدرت هرچه سریعتر باید در این کشور آغاز شود.

وی ادامه داد: پس از ترکیه به فلسطین و اسرائیل می روم و سپس به لندن خواهم رفت تا در نشستی وزارتی درباره سوریه شرکت کنم. ما تلاش می کنیم تا مرحله انتقالی در سوریه هر چه سریعتر آغاز شود.

در ادامه کری با اشاره به کشته شدن یک دیپلمات آمریکایی در افغانستان به خانواده این دیپلمات تسلیت گفت و تاکید کرد: آمریکا با تروریسم در هر جای دنیا که باشد مخالف است و اقدامات تروریستی علیه شهروندان خود در افغانستان و یا شهروندان ترکیه در شرق این کشور را محکوم می کند.

کری گفت: واشنگتن از خلع سلاح حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) استقبال می کند و آن را گام بسیار مهمی در برقراری صلح میان این گروه و دولت ترکیه می داند و همه این ها مرهون تلاش های ستودنی دولت ترکیه است.

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در رابطه با پرونده هسته ای ایران نیز گفت: شکاف بزرگی در مذاکرات هسته ای قزاقستان به وجود آمد که ما امیدواریم این شکاف پر شود.

وی ادامه داد: ما خواهان حل و فصل دیپلماتیک این مساله هستیم اما مسئولان ایرانی باید بدانند که مذاکرات دیپلماتیک برای همیشه در جریان نخواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: اگر ایرانی ها انرژی هسته ای مسالمت آمیز می خواهند همانند دیگر کشورها این را اثبات کنند و راه های زیادی برای ثابت کردن آن وجود دارد. مذاکرات دیپلماتیک نیازمند وقت است و اصولا چنین مذاکراتی پیچیده و حساس است.