به گزارش پارس به نقل ازایسنا، کاترین اشتون، رییس هیات مذاکره کننده ۱+۵ با ایران در پایان دو روز مذاکرات" آلماتی ۲" در یک نشست خبری افزود: مواضع ایران و ۱+۵ با یکدیگر فاصله دارد و دو طرف تصمیم گرفتند برای بررسی بیش تر به کشورهای خود برگردند.

او خاطرنشان کرد که دو طرف تلاش زیادی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات انجام دادند.

وی ادامه داد: مذاکرات ما طولانی و فشرده بود. ما درباره طرح اعتمادسازی که در" آلماتی ۱" ارایه کردیم واضح شد که مواضع دو طرف از لحاظ ماهوی از هم فاصله دارند.

او گفت: به زودی با دکتر جلیلی تماس می گیرم بعد از این که به پایتخت های مان بازگشتیم و برای این که ببینیم چگونه پیشرفت کنیم تماس می گیرم.

اشتون در پاسخ به سوال خبرنگار صدای آمریکا مبنی بر این که به نظر هر دو طرف برای زنده نگه داشتن مذاکرات تلاش می کنند و با وجود ادامه فعالیت های هسته یی فکر می کنید تحریم ها مانع ایران می شود؟ گفت: ما از شورای امنیت دستورالعمل داریم تا تلاش دیپلماتیک کنیم و اعتماد کنیم که برنامه ایران صرفا صلح آمیز است و این فرآیند را ادامه می دهیم.

اشتون تاکید کرد که گفت وگوها فقط برای مذاکره نیست و در دو روز گذشته به طور فشرده و مفصل صحبت کردیم و بر روی جزییات تمرکز کردیم. تحریم ها نیز برای عملی شدن این فرآیند است.

نماینده ۱+۵ در مذاکره با ایران در پاسخ به خبرنگار کریستین ساینس مانیتور مبنی بر این که ایران گفته به اندازه کافی برای شان مشخص نیست که سرانجام این فرآیند چیست؟ گفت: دو مساله است؛ نیت ما این است که ایران پاسخ به طرح ما دهد و طرح اعتمادسازی سعی دارد راهی را پیدا کند تا فضایی ایجاد کنیم برای مذاکرات جامع و این باعث می شود به همدیگر اعتماد بیش تری پیدا کنیم.

وی ادامه داد: مشخص است که مرحله نهایی چیست و آژانس هم به این مساله اشاره کرده است.

اشتون در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز مبنی بر این که حس کردید ایران انعطافی نشان دهد؟ گفت: برای اولین بار بود که ما تبادل نظر کردیم و روی جزییات بحث می کردیم. سوال می کردیم و پاسخ مستقیم می گرفتیم. از این لحاظ مهم بود، اما محتوا مهم تر است.

نماینده ۱+۵ در پاسخ به خبرنگار بی بی سی انگلیسی درباره شکاف میان دو طرف گفت: اولین مشکل این است که طرح ما که روی میز گذاشتیم درباره اش یک پاسخ روشن بگیریم و در هر مذاکره به عناصر مختلف آن نگاه می کنیم. ما بسته ای داریم که می خواهیم بدانیم به اندازه کافی محتوایی است و ما را به مرحله اعتمادسازی می رساند یا نه.