به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران و به نقل از خبرگزاری ها، در این میان تمامی رسانه های غربی به خواست کشورمان مبنی بر لزوم برسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم تاکید کرده اند.

با این حال در ادامه گزارشات منتشر شده طی روز گذشته برای مثال در ادامه روند" سیاه نمایی" مذاکرات آلماتی روزنامه انگلیسی" گاردین" نوشته است" نمایندگان هسته ای ایران با دیپلمات های قدرت های جهانی عضو گروه ۱+۵ مذاکرات خود را آغاز کرده اند و در این مذاکرات در آلماتی قزاقستان در جریان است. با این حال علیرغم خوش بینی های اولیه، بنظر می رسد که هر دو طرف نتوانسته اند به توافقی جامع دست یابند تا از طریق آن احتمال حمله نظامی رژیم صهیونیستی منتفی گردد. "

گاردین در ادامه شائبه سازی های خود مدعی شده است که" نمایندگان قدرتهای جهانی از مذاکرات روز جمعه ابراز ناامیدی کرده اند اما اظهار داشته اند که به مذاکره در روز شنبه ادامه خواهند داد. "

از سوی دیگر خبرگزاری" اسوشیتدپرس" با انتشار گزارشی در مورد مذاکرات هسته ای اخیر کشورمان با ۱+۵ در آلماتی به خواسته های کشورمان اشاره کرده و افزوده است" ایران خواستار لغو تحریم های اعمال شده از سوی کشورهای غربی علیه آن کشور است. همچنین ایران خواهان برسمیت شناخته شدن حق غنی سازی هسته ای اش از سوی دولت های غربی است. ایران همواره بر صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای اش تاکید کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که حق غنی سازی اورانیوم در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی (ان پی تی) را دارد. " سعید جلیلی" مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران نیز پیش از آغاز دور دوم مذاکرات آلماتی روز گذشته اظهار داشت که مذاکرات" بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران خواهد بود. "

خبرگزاری آسوشیتدپرس به کارشکنی های دولت آمریکا نیز اشاره کرده و افزوده است" یکی از دیپلمات های ارشد آمریکایی نیز اطلاع داده که دولت آمریکا قصد دارد تا در صورت عدم حصول توافق در مذاکرات اخیر هسته ای تحریم های بیشتری را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال نماید. " آسوشیتدپرس در ادامه همان خط مشی سیاه نمایی" سایر رسانه های غربی در پایان مدعی شد" در پایان نشست سه ساعته شواهدی از پیشرفت روند مذاکرات مشاهده نشد. "

با این وجود آسوشیتدپرس با هشدار در مورد تبعات حمله احتمالی نظامی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته ای ایران می افزاید" این اقدام می تواند پاسخ متقابل انتقام جویانه ایران را در پی داشته باشد که به شدیدترین شکل ممکن خواهد بود و متحدان ایران در سوریه، لبنان و فلسطین نیز به ایرانیان خواهند پیوست وضعیتی که شرایط منطقه را بغرنج تر از پیش خواهد ساخت. "

روزنامه" کریستین ساینس مانیتور" نیز با انتشار گزارشی در مورد مذاکرات هسته ای نمایندگان هسته ای کشورمان بیشتر بر خواسته های جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده و در این باره افزوده است" سعید جلیلی و سایر مقامات ایران در جریان این دور از مذاکرات بر لزوم پذیرش حق غنی سازی اورانیوم از سوی آن کشور تاکید کرده اند. ایران علیرغم خط قرمز تعیین شده از سوی" بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی همواره بر حق غنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز تاکید کرده است و در جریان مذاکرات سال گذشته در استانبول نیز خواستار رفع تحریم ها شده بود. "

در این میان بنگاه خبرپراکنی" بی بی سی" وابسته به دولت انگلیس و دستور گیرنده از عجوزه پیر آن کشور نیز در تلاش به منظور سیاه نمایی در مورد مذاکرات هسته ای کشورمان مدعی شده که این دور از مذاکرات با" پیشرفت کمی" همراه بوده است. بی بی سی در ادامه ادعای خود افزوده است" قدرت های جهانی در مورد ماهیت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران تردید دارند در حالیکه ایران در دور جدید مذاکرات هسته ای بر حق خود مبنی بر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرده است. روزنامه" وال استریت ژورنال" نیز مدعی شده که مذاکرات" آغازی شکننده" داشته است.

همچنین خبرگزاری فرانسه نیز مدعی شده که میزان" شکاف میان خواسته های ایران و درخواست های قدرت های جهانی افزایش یافته است. "