به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به ادعای این خبرگزاری بعید است آخرین روز مذاکرات به چیزی بیشتر از تمایل برای ادامه گفت وگوها دست یابد.

یک دیپلمات غربی پنج ساعت بعد از پایان مذاکرات در روز نخست گفت: ما تبادل نظر اساسی داشتیم اما همچنان میان طرف ها شکاف عمیقی وجود دارد. ما در حال بررسی این مساله هستیم که از اینجا چه طور پیش برویم.

رویترز در ادامه ادعا کرد: در حالیکه انتخابات ۱۴ ژوئن ریاست جمهوری در ایران نزدیک است، امید به پیشرفت حتی پیش از مذاکرات روز جمعه در حالیکه ایران از پذیرش یا رد پیشنهاد رفع برخی تحریم ها در ازای محدودیت شدن برخی کارهای هسته یی خودداری کرد، اندک بود.

علی باقری معاون مذاکره کننده ایران گفت که ایران" پاسخ مفصلی به همه سوالات" داده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ایران به پیشنهادات شش کشور یک پاسخ داده است. این نوعی پاسخ است که سوالات بیشتری مطرح می کند. اما این نشان می دهد که مذاکرات جدی است.

بر اساس این گزارش آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان روز جمعه در دومین دیدار با مذاکره کننده ایران در آلماتی تلاش کردند ایران را متقاعد کنند حساس ترین فعالیت اتمی خود را به عنوان اولین گام برای یک توفق بزرگتر رها کند. اما علی باقری خاطر نشان کرد که ایران می خواهد پیش از توافق درباره ی گام های میانی بداند چطور و چه وقت به نگرانی های اصلی اش پاسخ داده می شود.

این گزارش حاکی است: ایران که تکذیب می کند به دنبال تسلیحات هسته یی باشد خواستار لغو تحریم های اقتصادی مهم – از جمله تحریم صادرات نفت و بانکها – و به رسمیت شناخته شدن علنی حق خود برای غنی سازی است.

این گزارش مدعی است: شش کشور می گویند که این حق فقط وقتی اعمال می شود که فعالیت هسته یی تحت نظارت کافی بازرسان سازمان ملل باشد و این چیزی است که ایران از ارایه اش سرباز می زند.