به گزارش پارس به نقل ازایسنا، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با ایراد نطقی در حاشیه مشارکت در گردهمایی بین المللی فعالان حوزه قدس در قاهره پایتخت مصر تاکید کرد که منابع مالی رسمی و مردمی که از حماس حمایت می کردند، پس از بهار عربی تحت تاثیر تحولات کشورهای عربی قرار گرفت.

مشعل با توجه به اعتراض های مردمی در برخی کشورهای عربی تصریح کرد: کمک های هیچ طرفی نمی تواند چشم ما را به روی واقعیت ها ببندد و ما همواره مدافع و پشتیبان ملت ها بوده و خواهیم بود و از خواسته های آنان در زمینه اصلاحات و آزادی حمایت می کنیم.

بنا به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مشعل رهبران کشورهای عربی و اسلامی را به پیوستن به روند مقاومت علیه رژیم صهیونیستی فراخواند.

این رهبر فلسطینی افزود: برخی طرف های بین المللی به هر شیوه ممکن سعی می کنند مانع از دست یابی حماس به سلاح شوند و شدیدا مقاومت و حماس را تحت نظر دارند و به همین دلیل نبرد ما با دشمن صهیونیستی، امکانات، حمایت ها و تلاش های بیشتری را می طلبد.

انتخابات داخلی

خالد مشعل در اولین سخنرانی خود پس از انتخاب مجددش به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس برای یک دوره چهار ساله دیگر، ضمن رد هرگونه اختلافات داخلی میان رهبران جنبش متبوعش تاکید کرد که اصرار حماس بر دمکراسی و شورا موجب شد تا انتخابات این جنیش یک سال بیشتر به طول بینجامد.

مشعل در ادامه افزود: رهبران حماس همواره خدمتگزار این جنبش، اعضا و حامیان آن خواهند بود و ما خطاب به کسانی که در فکر ضربه زدن به حماس و رهبران آن هستند، می گوییم که هر کاری که می توانند انجام دهند اما یقینا کاری از پیش نخواهند برد.

رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: همدلی و انسجام میان رهبران حماس حتی از روزی که به غزه سفر کرد و مورد استقبال گرم و باشکوه رهبران و ساکنان غزه قرار گرفت، بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه برخی اسرای آزاده ای که به موجب قرارداد مبادله اسرا آزاد شدند، به جمع اعضای دفتر سیاسی حماس ملحق شده اند، متعهد شد که به زودی دیگر اسرای فلسطینی نیز از زندان های صهیونیستی آزاد شوند.

دیدار با رهبران ارتش مصر

خالد مشعل شایعات و اتهام های برخی رسانه های مصری به جنبش متبوعش مبنی بر دست داشتن حماس در حمله به پاسگاه مرزی مصر، را به شدت رد و تاکید کرد که به دعوت رئیس جمهور مصر، دیدارهایی با برخی مقامات نظامی مصر انجام داده است.

مشعل تصریح کرد: آیا این منطقی و عاقلانه است که رئیس جمهوری، سازمان اطلاعات و ارتش مصر از دست داشتن حماس در حادثه جنایتکارانه رفح و قتل نیروهای امنیتی مصری خبر داشته باشند، سپس از ما دعوت کنند تا نشست های شورای مشورتی خود را در این کشور برگزار کنیم؟

وی بار دیگر ضمن تاکید بر اینکه جنبش حماس به هیچ وجه در اوضاع و اختلافات داخلی مصر و دیگر کشورهای عربی و اسلامی مداخله نخواهد کرد، گفت: حماس سیاست آغوش باز در قبال تمامی جریان های سیاسی، ملی، لائیک و… مصر دارد و با تمامی آن ها در ارتباط بوده و در امور داخلی آنها دخالت نخواهد کرد.

آشتی ملی و عذرخواهی رژیم صهیونیستی از ترکیه

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ضمن تاکید بر اینکه آشتی ملی در راس اولویت های حماس قرار دارد، تصریح کرد که دشمن صهیونیستی و برخی طرف های بین الملل بر سر راه تحقق آشتی ملی سنگ اندازی می کنند.

خالد مشعل خاطر نشان کرد: آشتی ملی به منزله چشم پوشی حماس از اصول و برنامه های سیاسی خود نیست، بلکه ما در تلاش برای یافتن نقاط مشترک و موارد مورد توافق میان تمامی گروه های فلسطینی هستیم.

مشعل ضمن تاکید بر مخالفت حماس با روابط و مناسبات کشورهای عربی و اسلامی با دشمن صهیونیستی، تن دادن اسرائیل به عذرخواهی از ترکیه به خاطر حادثه کشتی مرمره و تسلیم شدن در برابر شروط و خواسته های ترکیه را به این کشور تبریک گفت.

آزاد سازی قدس

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که یکی از نشانه های افزایش حمایت های امت اسلامی و عربی از مساله فلسطین و قدس و پروژه آزادسازی فلسطین این است که طرف های بین الملل به ویژه آمریکا دیگر نمی توانند مانند گذشته موضع و واکنش های امت اسلامی به جنایت های دشمن صهیونیستی را نادیده بگیرند.

این رهبر فلسطینی از ملت ها و رهبران کشورهای عربی دعوت کرد قدس را نماد خود قرار دهند و تحرکات و اقداماتی عملی برای دفاع از قدس انجام داده و این آزاد سازی قدس را به یکی از دغده های اصلی خود تبدیل کرده و تنها به شعار اکتفا نکنند.

وی تاکید کرد که معادله قدرت دشمن صهیونیستی که قبلا فکر می کرد هر جنگی را در منطقه به راه بیندازد می تواند پیروز آن باشد، تغییر کرده و اکنون مقاومت با اقتدار خود دشمن را به لرزه درآورده و آرامش را از آن سلب کرده است.

خالد مشعل ضمن اشاره به اینکه تاثیر فعالیت های مبارزاتی به مراتب بیشتر از افعال و تلاش های سیاسی است، تاکید کرد: مقاومت همانگونه که در نبرد فرقان و سجیل ثابت کرد، قادر است در برابر دشمن مقاومت کند و دستاوردهای بزرگی را نیز کسب کند.

مساله اسرا

مشعل شهادت" میسره ابو حمدیه" ، اسیر فلسطینی که سه شنبه در زندان رژیم صهیونیستی به شهادت رسید را تسلیت گفت.

وی ضمن مقایسه تماس ها و دیدارهای گسترده محافل بین المللی در زمان اسارت" گلعاد شلیط" ، سرباز اسرائیلی در غزه و بی اعتنایی این محافل نسبت به جنایت های سازمان زندان های رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی و بی اعتنایی به وخامت حال آنها، تاکید کرد: حماس از هیچ تلاشی برای آزادی اسرای قهرمان فلسطینی و پایان دادن به رنج های آنان فرو گذاری نمی کند.