به گزارش پارس ؛فارس به نقل از رویترز، یک مقام آمریکایی ادعا کرده است که پیشرفت در مذاکرات آلماتی ۲ منوط به نحوه پاسخ گویی ایران به پیشنهاد ۱+۵ در فوریه است.

این مقام آمریکایی که نامی از او برده نشده است، اظهار داشت: « این که چقدر در مذاکرات پیشرفت کنیم بستگی دارد که ایرانی ها با چه پاسخی به پیشنهاد در مذاکرات حاضر شوند. »

وی افزود: « تاکنون تهران نگاه مثبتی به مذاکرات از خود نشان داده است. ما امیدواریم این گفتگوهای مثبت اکنون با پاسخ های مشخص و اقدامات طرف ایرانی همراه شود. »

در مذاکرات ۲۶ و ۲۷ فوریه، شش کشور موسوم به ۱+۵ پیشنهادی را در آلماتی به ایران ارائه کردند که متضمن تخفیف نسبی در تحریم ها در برابر محدودسازی فعالیت های هسته ای ایران بود.

این مقام ناشناس آمریکایی در گفتگو با رویترز تلاش کرده است مسوولیت ها را در مذاکرات آلماتی ۲ متوجه ایران کند اما حاضر نشد بگوید که این آخرین فرصت برای توافق دیپلماتیک است.

وی اظهار داشت: « من امیدوارم این آخرین شانس ما نباشد. اگر مطمئن نباشیم از آنچه به دست آورده یا می توانیم به دست آوریم، قبل از نتیجه گیری نهایی به پایتخت های خود رفته و مشورت می کنیم. »

این شخص می افزاید: « من فکر می کنم ما وقت و فضا در اختیار داریم تا آنچه را که می شنویم مورد توجه قرار دهیم. امیدواریم که ایرانی ها پاسخی مشخص، اساسی و خاص ارائه کنند تا بتوانیم بر روی آن کار کنیم. »

این مقام آمریکایی در پاسخ به اینکه آیا ایالات متحده خواستار تعطیلی کامل تاسیسات فردو است یا نه، از پاسخ مستقیم خودداری کرد و گفت: « من نمی توانم پاسخ مشخصی در خصوص فردو به شما بدهم غیر از اینکه بگویم نحوه برخورد ما با این سایت هسته ای تغییری نکرده است… اما تمایل ما به از بین بردن نگرانی ها در خصوص فردو بخشی از همان پیشنهادی است که ارائه کرده ایم. »

دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ فردا در آلماتی آغاز خواهد شد. ایران ضمن تاکید بر صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای خود تاکید دارد که شش کشور پیش از هر چیز باید حقوق هسته ای ایران را در چارچوب ان پی تی به رسمیت شناسند.