به گزارش پارس به نقل از (ایسنا) در ایام تعطیلات نوروز در گفت وگوهایی با فعالان سیاسی دیدگاه های ایشان را درباره راهکارهای « تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» جویا شده است که مشروح آن را در زیر می خوانید.

میرتاج الدینی: حضور سلایق گوناگون سیاسی و حداکثری مردم در انتخابات حماسه آفرین خواهد بود

معاون رییس جمهور در اجرای قانون اساسی به ایسنا گفت: رهبر فرزانه و حکیم انقلاب همیشه با نگاه بلند، جامع و فراگیر خود و همچنین آینده نگری و با تحلیل مسائل دقیق داخلی و خارجی نامگذاری هایی را انجام می دهند که امسال نیز با توجه به شرایط با عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری کرده اند.

حجت الاسلام و المسلمین میرتاج الدینی با اشاره به نامگذاری سال ۹۲ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی، اظهار کرد: وقتی از بیان حماسه سیاسی و اقتصادی استفاده می شود برای تحقق آن باید اتفاقات و تلاش هایی در این دو عرصه رخ بدهد که در مقیاس بالاتر از سال های گذشته باشد که بتوان اسم آن را حماسه گذاشت و در واقع این با کارهای روزمره و عادی تفاوت دارد.

وی با بیان این که « ما در عرصه سیاسی و اقتصادی به کارهای بزرگ، تاثیرگذار، سرنوشت ساز و تاریخی نیاز داریم» ، به حماسه سیاسی اشاره کرد و گفت: مصداق و تجلی این حماسه را می توان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو دید و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند همه سلایق سیاسی که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی قرار دارند و فعالیت می کنند باید در این عرصه حضور داشته باشند و رای مردم نیز تعیین کننده است و در واقع این سخن امام را به گونه ای دیگر بیان کردند که ایشان می فرمودند میزان رای مردم است.

وی با بیان این که « با حضور سلایق گوناگون سیاسی و حضور حداکثری مردم در انتخابات ما شاهد یک حماسه خواهیم بود» ، گفت: حضور باشکوه مردم در عرصه انتخابات علاوه بر این که یک حماسه است آثار سیاسی و بین المللی نیز دارا می باشد؛ چراکه مردم تصمیم نهایی را می گیرند و در سرنوشت خود مشارکت می کنند.

این عضو هیات دولت با تاکید بر این که « ملت ما ملتی حماسه آفرین و تاریخ ساز است و کارهای بزرگ و حماسی نیز از سوی ملت هایی حماسی که دارای عزم و اراده هستند صورت می گیرد» ، ادامه داد: ملت بزرگ ایران این توانمندی و استعداد را دارد که در عرصه های سیاسی مختلف از جمله انتخابات حماسه بیافریند و ان شاءالله تمام دنیا شاهد خواهد بود که مردم ایران با حضور باشکوه خود در انتخابات یک حماسه بزرگ سیاسی را ایجاد خواهند کرد و مردم با حضور باشکوه خود تداوم انقلاب را تضمین می کنند و بار دیگر بر آرمان های خود تاکید می کنند.

وی به حماسه اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: دولت و ملت برای ایجاد حماسه و انجام کارها ی بزرگ و تحول آفرین در عرصه اقتصادی نیز آماده هستند و دولت نیز با برنامه ریزی هایی که انجام داده به صورت جدی تر در این عرصه فعالیت خواهد کرد و از طرف دیگر ملتی که از فشار تحریم ها عبور کرده آب دیده شده و برای این تحولات آماده است.

وی با بیان این که « در این عرصه طی سال های گذشته تجربیات خوب و مفیدی حاصل شده و می توان از این تجربیات برای پیشبرد این موضوع استفاده کرد» گفت: کشور ما دارای ظرفیت های خوبی در زمینه کشاورزی، معادن، نیروی انسانی متخصص و… است و این ها کمک می کند که ان شاءالله ما در عرصه اقتصادی تحول رو به جلویی داشته باشیم به نحوی که هم معیشت و رفاه مردم ارتقا پیدا کند و در عرصه های مختلف نیز شاهد توسعه و پیشرفت و تحقق عدالت باشیم.

علوی: بین حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، رابطه علت و معلولی وجود دارد

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان نیز در گفت وگو با ایسنا تاکید کرد: مقام معظم رهبری با شناختی که از مردم دارند، حضور بالنده آنها در انتخابات را پیش بینی کرده و از آن به عنوان حماسه یاد کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی با اشاره به این که « در سال جاری علاوه به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، در بعضی از حوزه انتخابیه، انتخابات های میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و همچنین مجلس خبرگان رهبری را پیش رو داریم» ، گفت: انجام این انتخابات ها توسط مردم، حماسه ای است که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است.

وی افزود: مردم باید با تجربه هایی که دارند، در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو فرد عاقل و با تدبیری انتخاب کنند. مردم باید فردی را انتخاب کنند که بتواند کشور را همراه با مقام معظم رهبری و در مسیر رشد و بالندگی قرار دهد. مردم باید در یک حماسه سیاسی فردی را به عنوان رییس جمهور انتخاب بکنند که برنامه اش دست یافتن به حماسه اقتصادی مورد نظر مقام معظم رهبری باشد.

وی با بیان این که « بین حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، رابطه علت و معلولی برقرار است» ، خاطر نشان کرد: طبیعی است هنگامی که مردم با حضور پرشور خود در انتخابات و خلق یک « حماسه سیاسی» یک فرد عاقل و با تدبیر را به عنوان رییس جمهور انتخاب می کنند، او نیز با توجه به مشکلات موجود، سامان دادن این مسائل اقتصادی را در اولویت کاری خود قرار می دهد و ان شاءالله مشاهده خواهیم کرد که با برنامه ریزی صحیح وی، حمایت رهبری و همراهی مردم، « حماسه اقتصادی» بزرگی به وقوع می پیوندد.

این عضو مجلس خبرگان در پایان با بیان این که « عناوین انتخاب شده توسط مقام معظم رهبری در چند سال اخیر، دارای یک بعد اقتصادی است» ، تصریح کرد: مسائل اقتصادی در بلندمدت نتیجه می دهند و باید با برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به این نتیجه مطلوب برسیم.

مقام معظم رهبری نیز با توجه به این مسائل، در چند سال اخیر سال را با یک عنوان اقتصادی نامگذاری کرده اند تا با یک حرکت مستمر و برنامه ریزی شده بتوانیم کشور را به اهداف اقتصادی پویا رسانده و درواقع یک حماسه اقتصادی را رقم زنیم.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران: مسوولین شرایط جامعه را درک کنند

هم چنین یک عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران تاکید کرد: مقام معظم رهبری با نامگذاری هر سال، به انرژی های موجود در جامعه جهت می دهند.

مجتبی شاکری با بیان این مطلب به خبرنگار سیاسی ایسنا، افزود: جامعه و مردم همواره دارای انرژی هایی هستند، باید برای این انرژی ها برنامه ریزی کرد که این برنامه ریزی در ابتدای هر سال و توسط مقام معظم ر هبری انجام می گیرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری با نامگذاری هر سال یک نوع جهت دهی به انرژی جامعه می دهند. ایشان هر ساله به مهمترین مسائل مطرح در جامعه توجه کرده و با درایت خویش نامی مناسب برای سال انتخاب می کنند.

وی با یادآوری این که « مقام معظم رهبری امسال را « سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» نامگذاری کرده اند» ، گفت: رهبری با توجه به این که در سال جدید، انتخابات قوه مجریه که ۹۵ درصد خدمات نظام از طریق این قوه انجام می گیرد، را در پیش داریم و همچنین در سالی که گذشت شاهد افزایش تحریم ها از سوی نظام سلطه بودیم، شعار « حماسه سیاسی؛ حماسه اقتصادی» را به عنوان مسیری برای نظام قرار دادند.

این فعال سیاسی با اشاره به اقتصادی بودن عناوین سال های اخیر، افزود: رهبر معظم انقلاب با انتخاب یک عنوان اقتصادی برای سال های اخیر، به جامعه این نکته را یادآوری می کنند که پرداختن به بحث اقتصاد، نیاز جامعه است. ایشان امسال نیز از زاویه ای دیگر به این موضوع پرداختند.

وی گفت: با توجه به شعار « حماسه اقتصادی» و همچنین بحث « اقتصاد مقاومتی» که هر دو از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده اند، در سال جدید باید برای مقابله با شرایط احتمالی که دشمن برای ما پیش بینی کرده، خود را آماده کنیم و به نحوی برنامه ریزی کنیم که از این میدان، پیروز خارج شویم.

این عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران با تاکید بر این که « علت تحقق نیافتن شعار سال های گذشته، کم کاری بعضی از مسوولان نظام بوده است» ، اظهار کرد: در طی این سال ها مسوولین به طور کامل به منویات رهبری نپرداختند و همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند، در مواردی پازل دشمن را تکمیل کرده اند.

وی ادامه داد: اگر مسوولین با برنامه ریزی های صحیح اقتصاد ما را به سمت جدا شدن از نفت می بردند و اقتصاد ما به فروش نفت وابسته نبود، قطعا امروزه دچار این مشکلات اقتصادی نمی شدیم.

وی در پایان با تاکید بر این که « مسوولین باید به خود بیایند و شرایط جامعه را درک کنند» گفت: قطعا با برنامه ریزی های صحیح مسوولین و فرهنگ سازی از طریق رسانه ملی و همدلی و مشارکت مردم، شعار « حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» محقق خواهد شد.

آرین منش: کشور برای رسیدن به اهداف اقتصادی پیش بینی شده، به یک جهش نیاز دارد

نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز تدوین طرح اقتصاد مقاومتی و همچنین مشارکت جدی مردم در انتخابات های پیش رو را از راهکارهای عملی شدن شعار « حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» دانست.

جواد آرین منش با بیان این که « شرایط اقتصادی کشور، شرایط ویژه ای است» به ایسنا گفت: طی ۳۴ سالی که از عمر انقلاب می گذرد، می توان گفت که در مقطع کنونی کشور در شرایط ویژه و حساسی قرار دارد؛ چراکه از یک سو در دهه چهارم انقلاب و دهه پیشرفت و عدالت قرار داریم و باید به اهداف پیش بینی شده در برنامه پنجم توسعه و همچنین چشم اندازهای اقتصادی برسیم و از سوی دیگر برای رسیدن به این اهداف، با موانع سختی که ناشی از تحریم های اقتصادی و فشارهای دشمن است، روبرو هستیم.

وی اظهار کرد: در شرایط عادی کشور نمی تواند به اهداف پیش بینی شده خود برسد. برای رسیدن به این اهداف باید یک جهش بزرگ در اقتصاد کشور ایجاد شود که مقام معظم رهبری از آن به عنوان « حماسه اقتصادی» یاد کرده اند.

وی با اشاره به این که « در سال جدید دو انتخابات مهم را در پیش داریم» ، خاطرنشان کرد: سال ۹۲ سال سرنوشت سازی است؛ چراکه دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهر و روستا را در پیش داریم و برای اولین بار است که این دو انتخابات سرنوشت ساز، بطور همزمان برگزار می شوند.

آرین منش گفت: همان طور که در قانون اساسی آمده، رییس جمهور بعد از رهبری، عالی ترین مقام کشور است و انتخاب این فرد نیز کار بسیار مهمی است که به یک حماسه حضور نیاز دارد.

وی با اشاره به این که « امسال اولین انتخابات بعد از فتنه ۸۸ بر گزار می شود» تصریح کرد: این انتخابات به هوشمندی مجدد مردم نیاز دارد. این انتخابات مشارکت تمام عیار شخصیت ها و جریان های سیاسی و آحاد مردم را می طلبد.

نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم باید در انتخابات پیش رو با خلق یک حماسه سیاسی گذشته را نداشته باشد، بلکه نقاط قوت تمام دولت های گذشته در آن دولت جمع شده باشد.

آرین منش در پایان به تبیین راهکارهای تحقق بخشیدن شعار « حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» پرداخت و گفت: تدوین طرح اقتصاد مقاومتی و اجرای مفاد اقتصادی قانون برنامه پنجم توسعه کشور در عرصه ی اقتصادی و مشارکت جدی مردم و حضور سلایق مختلف سیاسی در انتخابات پیش رو از راهکارهایی هستند که به عملی شدن شعار سال می انجامند.

نواب: مقام معظم رهبری همواره به دنبال نشاط سیاسی مردم بوده اند

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: مردم باید با حضور فعال خود در انتخابات شعار « حماسه سیاسی» را تحقق ببخشند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری امسال تحت عنوان « حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری از قبل و بعد از انقلاب همواره به دنبال حضور و نشاط جوانان و مردم در عرصه سیاسی کشور بوده اند.

وی افزود: مقام معظم رهبری بر خلاف خواست دیگران همواره خواستار حضور فعال، پررنگ و با نشاط مرد در صحنه هستند. در نظر ایشان حضور پررنگ مردم و نشاط سیاسی که امسال به « حماسه سیاسی» آن را تعبیر کرده اند، بر همه امور برتری دارد.

وی با اشاره به این که « در سال جاری دو انتخابات در پیش داریم» گفت: مقام معظم رهبری تلاش می کنند که مردم حضوری پررنگ و فعال در صحنه سیاسی کشور داشته باشند و این حضور خود را به یک حماسه سیاسی تبدیل کنند. ایشان حضور پرنشاط مردم در صحنه سیاسی کشور را باعث بیمه شدن کشور می دانند و معتقدند که این حضور، همه مشکلات را حل می کند.

این فعال سیاسی با تاکید بر این که « بخش دوم شعار سال یعنی « حماسه اقتصادی» در امتداد شعار سال گذشته – تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی – است» اظهار کرد: « حماسه اقتصادی» یعنی ایرانی آن قدر کار کند که کار خود را به حماسه تبدیل کند و این حماسه نیز باید خودکفایی کشور را به دنبال داشته باشد.

وی با بیان این که « علت محقق نشدن شعارهای سال های گذشته تحریم ها و یکسری کوتاهی های داخلی بوده است» گفت: شاید دلیل محقق شدن شعار سال های گذشته، نبود اراده کافی بود.

وی با تاکید بر این که « حضور پررونق مردم در انتخابات شعار « حماسه سیاسی» را محقق خواهد کرد» افزود: فعال کردن اقتصاد و افزایش صادرات غیرنفتی و همچنین تبدیل تهدید های اقتصادی به فرصت از راهکارهایی است که موجب تحقق شعار « حماسه اقتصادی» می شود.

سیدرضا اکرمی: حماسه سیاسی در انتخابات متبلور می شود/موانع خلق حماسه اقتصادی برطرف شود

همچنین یک عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به نامگذاری سال ۹۲ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی به ایسنا گفت: برای تحقق چنین حماسه ای باید چندین کار کلیدی و اساسی انجام داد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، درباره راهکارهای تحقق حماسه اقتصادی به خبرنگار سیاسی ایسنا اظهار کرد: باید در ابتدا موجودی جامعه و کشور چه از نظر معادن، منابع و امکانات مالی مورد ارزیابی و شناسایی قرار گیرد، مثلا مشخص شود چند نوع معدن در کشور داریم و چرا از برخی از آنها استفاده حداکثری نمی شود یا از ۴۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی که در کشور وجود دارد چگونه باید استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید مشخص شود که از نیروی انسانی متخصص کشور به چه میزان استفاده یا از شهرک های صنعتی عظیمی که در کشور وجود دارد به چه میزان بهره برداری شده است. در واقع راهکار اول این است که بدانیم موجودی جامعه از نظر امکانات و منابع چقدر است و از طرف دیگر بررسی شود که از این موجودی چقدر استفاده شده است؟ چرا استفاده جامع از آنها صورت نگرفته است؟ آیا اراده و مدیریتی وجود نداشته یا موانع دیگری وجود داشته است؟

این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه" اگر موانعی در این راستا وجود دارد باید شناسایی و برطرف شود" ، به اهمیت مدیریت در عرصه اقتصاد اشاره کرد و گفت: اگر کار در این راستا به دست اهل و افراد کاردان سپرده شود یک نوع جواب می دهد و اگر به اهلش سپرده نشود به نحو دیگری نتیجه خواهد داد.

وی با تاکید بر این که « باید مشکلاتی مدیریتی در عرصه اقتصاد را برطرف کنیم» ، به اهمیت تقویت بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: باید بخش خصوصی را تقویت کنیم و در عین حال بر آن نظارت داشته باشیم.

اکرمی همچنین به حماسه سیاسی اشاره کرد و با بیان این که « تبلور این حماسه در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود» ، اظهار کرد: در این عرصه باید کسانی حضور پیدا کنند که واقعا شرایط لازم برای تصدی ریاست قوه مجریه را داشته باشند.

این عضو جامعه روحانیت با تاکید بر این که « کسانی که در این عرصه حضور پیدا می کنند باید از قبل دارای برنامه باشند» ، گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید دقیقا بدانند که موقع حضور در پاستور چه چیزی را تحویل می گیرند. آن ها باید نیازهای جامعه را تشخیص و برای آن راه حل داشته باشند و برای حل مشکلات برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت داشته باشند.

وی با تاکید بر ضرورت تعیین تیم و گروه از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری تصریح کرد: کار در جامعه ما توسط یک یا چند نفر عملیاتی نمی شود بلکه باید کاندیداها دارای تیم متشکل از افراد متخصص در عرصه های مختلف باشند به نحوی که این تیم بتواند برای حل مشکلات موجود در جامعه برنامه ریزی و آن ها را رفع کند، تنش ها در جامعه را به حداقل برساند و برای پیشبرد امور در کشور برنامه ریزی های متناسب انجام دهد.

رئوفیان: توجه به سیاست و اقتصاد، نیاز کشور است

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین تاکید کرد: مقام معظم رهبری با نامگذاری امسال به نام سال « حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» به دو موضوع حیاتی و مورد نیاز کشور، تاکید و توجه ویژه ای داشته اند.

ابوالقاسم رئوفیان به ایسنا گفت: مقام معظم رهبری همواره در نامگذاری سال ها، بر اساس اقتضائات و نیاز کشور عمل می کنند، ایشان در نامگذاری سال ها مباحثی را انتخاب می کنند که هم در داخل و هم در منطقه و عرصه بین المللی مورد توجه باشند.

وی افزود: ایشان به خاطر در پیش داشتن انتخابات ریاست جمهوری و همچنین ضرورت برنامه ریزی در راستای تحولی بنیادین در عرصه اقتصادی کشور، این سال را به نام سال « حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» نامگذاری کردند و با عنایت به این نامگذاری، توجه مردم و مسوولین را به دو مهم جلب کردند.

این فعال سیاسی، بکارگیری همتی مضاعف در راستای برگزاری یک انتخابات باشکوه را عامل تحقق « حماسه سیاسی» دانست و گفت: مواجهه ی منطقی با تحریم ها و همچنین پرداختن به حل مشکلات معیشتی مردم و ارتقای سطح زندگی آنان نیز از عوامل تحقق یافتن شعار « حماسه اقتصادی» است.

وی با بیان اینکه « شاه بیت قسمت دوم شعار سال، توجه به تولید و کار و سرمایه ایرانی است» تاکید کرد: در ماه های پایانی سال گذشته سیاست های کلی در خصوص تولید و کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد که چنانچه به این سیاست ها توجه لازم نشود، اقتصاد کشور شکوفا نخواهد شد، چرا که شکوفایی اقتصادی ما مرهون توجه به مساله تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی است.

وی « همدلی بین قوا و نهادهای فرا قوه ای» را از راهکارهای تحقق « حماسه سیاسی» دانست و گفت: مردم باید با حضور پرشور و حداکثری خود در انتخابات، توطئه های دشمن را خنثی سازند و یک حماسه دیگر بیافرینند.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در پایان گفت: با توجه به مبانی اقتصاد اسلامی و مشورت با متخصصین و همچنین بکارگیری کسانی که می توانند برنامه های خوب اقتصادی را به نحو شایسته به مرحله ای اجرا بگذارند می تواند به شعار « حماسه اقتصادی» تحقق بخشید.

راه چمنی: انتخاب شعار « حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» اقدام حساب شده ای بود

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی نیز به ایسنا گفت: با توجه به انتخابات های پیش رو در سال جاری و همچنین مشکلات اقتصادی موجود، مقام معظم رهبری بهترین عنوان را برای سال ۹۲ انتخاب کردند.

محمدرضا راه چمنی در این زمینه، اظهار کرد: انتخاب شعار « حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» توسط مقام معظم رهبری، اقدام شایسته و حساب شده ای بود که در بهترین زمان انجام گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها را پیش داریم، شعار « حماسه سیاسی» به مسوولین برگزاری انتخابات این جهت را می دهد که باید تمام همت خود را برای ترغیب و تشویق مردم برای حضور گسترده در انتخابات و مشارکت حداکثری به کار گیرند.

وی با اشاره به این که « مردم از سلایق سیاسی مختلفی برخوردارند» ، گفت: مسوولان انتخابات باید به نحوی برنامه ریزی کنند که زمینه حضور همه سلایق در انتخابات فراهم شود و همگان بتوانند با حضور در این انتخابات یک « حماسه سیاسی» را رقم بزنند.

این فعال سیاسی با تاکید بر این که شعار « حماسه اقتصادی» در امتداد شعار سال گذشته است، تصریح کرد: سال گذشته آن طور که انتظار می رفت، مسوولان نتوانستند شعار « تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» را به خوبی تحقق بخشند.

وی افزود: مقام معظم رهبری با انتخاب شعار« حماسه اقتصادی» قصد دارند به مسوولان این جهت را بدهند که علاوه بر اینکه باید در جهت رقم زدن یک « حماسه سیاسی» برنامه ریزی کنند، باید در جهت رفع نیازها و مشکلات اقتصادی مردم نیز برنامه هایی داشته باشند.

وی در پایان با بیان این که « مردم نیز مثل مسوولان باید برای تحقق شعال سال برنامه ریزی بکنند» ، ادامه داد: در سال جدید باید به گونه ای برنامه ریزی شود که علاوه بر کاهش تاثیرات تحریم ها، در جهت مقابله با تحریم های احتمالی تلاش کنیم و بتوانیم اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری را تحقق بخشیم.

عسگری: همه امسال باید یک دفاع مقدس در حوزه اقتصادی داشته باشند

نماینده پیشین مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نامگذاری سال جدید با عنوان « حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» را نتیجه تدبیر و دوراندیشی رهبر معظم انقلاب دانست.

حجت الاسلام والمسلمین علی عسگری در این زمینه به خبرنگار سیاسی ایسنا ابراز کرد: عناوینی که هر ساله توسط مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال انتخاب می شود برگرفته از الزامات، شرایط ها و اولویت های اساسی کشور است.

عسگری افزود: در ابتدای هر سال، سیاست های کلی نظام از سوی رهبری مشخص می شود که این سیاست گذاری ها باید توسط مردم و مسوولین مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به این که « کشور سال های اقتصادی سختی را پشت سر گذاشته است و تحریم های انجام گرفته توسط دشمن با هدف فلج کردن نظام بوده است» ، گفت: جمهوری اسلامی ایران سالهاست که با دشمنان در جنگ اقتصادی قرار دارد و این جنگ و تقابل دشمن با نظام و انقلاب هنوز هم ادامه دارد، در سال جدید نیز همگان باید تلاش کنند در این جنگ تلاش مجدانه ای از نوع دفاع مقدس و آن هم در حوزه اقتصاد و با انگیزه تحقق یافتن اهداف اقتصاد مقاومتی داشته باشند و یک « حماسه اقتصادی» را رقم بزنند.

این فعال سیاسی با بیان این که « در سال جاری انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم» ، تاکید کرد: همان گونه که مقام معظم رهبری هم فراخوان دادند، در این انتخابات همه دلسوزان نظام و گرایشات و سلایق مختلف سیاسی باید با همدلی در کنار هم حضور داشته باشند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب، با این فراخوان ملی، همگان را برای آفرینش یک « حماسه سیاسی» و یک حماسه حضور دیگر دعوت کردند و همچون امام خمینی این اطمینان را به آنها دادند که" میزان رای ملت است. "

عسگری با اشاره به این که « عدم توجه مسوولین به منویات رهبری، عامل محقق نشدن شعار سال های اخیر است» ، اظهار کرد: اشکال در رهبری و مردم نیست، چرا که رهبری ما یک رهبری بی نظیری است و مردم نیز همواره پشتیبان دولت و نظام بوده اند، اشکال در حوزه اجرایی و مدیریت میانه است، ما شاهد هستیم که اکثر مسوولین در عملی کردن استراتژی های مطرح شده توسط مقام معظم رهبری در آغاز هر سال یا ناتوانند و یا اینکه با رفتارهای سلیقه ای خود به درستی نمی توانند این منویات را پوشش دهند.

نماینده پیشین مردم مشهد در پایان ضمن تاکید بر اینکه" عزم ملی و عزم مسوولان، یکی از راهکارهای تحقق شعار « حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» است، تصریح کرد: مردم باید با خلق یک حماسه سیاسی، رییس جمهور کارآمد و با تدبیری انتخاب کنند که بتوانند با تیم اجرایی خود، بر چشم اندازها و سیاست های اعلامی از سوی رهبری عمل کرده و بتواند شرایط کشور را از وضع فعلی عبور دهد.

ابطحی: حماسه سیاسی و اقتصادی لازم و ملزوم هستند

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: با تدبیر، امید دادن به مردم، بیان صادقانه مسائل، نظارت دقیق، پیشگیری از تخلفات و فتنه ها می توانیم انتخابات پرشوری را مثل گذشته رقم بزنیم و دشمن را مایوس کنیم.

محمدجواد ابطحی در این باره ابراز عقیده کرد: نمادهایی که مقام معظم رهبری در آغاز سال مطرح می کنند برای یک سال نیست، بلکه راهکاری است که مسوولان نظام و مردم باید آن را تعقیب کنند تا به اهداف نظام و انقلاب برسیم.

وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال « حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» افزود: نامگذاری سال در راستای نامگذاری های گذشته نشان دهنده نیاز جامعه به تحرک و تلاش مضاعف است.

این نماینده سابق مجلس با بیان این که « دشمن سعی دارد ایران را در صحنه بین المللی منزوی کند» خاطرنشان کرد: تلاش های دشمنان با هوشیاری و آگاهی مردم و راهنمایی های رهبر فرزانه انقلاب تا به حال نتیجه نداده است.

وی با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری گفت: دشمنان با توجه به اتفاقات سال ۸۸ معتقدند می توان از انتخابات به عنوان ابزاری علیه نظام استفاده کرد و شیوه اعتراض را سازماندهی کرد، بنابراین تلاش دارند انتخابات با حضور حداقلی برگزار شود.

ابطحی با اشاره به افزایش فشار تحریم ها تصریح کرد: دشمنان به دنبال افزایش فشار تحریم ها و با تاکید بر عنصر اقتصاد از جمله گرانی، تورم و کاهش ارزش پول ملی، می خواهند مردم را دلسرد کنند تا در انتخابات حاضر نشوند یا اعتراضی وارد شوند.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری با توجه به اشرافی که به مسائل دارند می گویند باید حماسه سیاسی آفرید که با بیانات ایشان نباید جای تردیدی در بین مسوولان و مردم باقی بماند و باید تلاش مضاعف داشته باشند که حتی رکورد مشارکت ۸۵ درصدی دوره پیش انتخابات ریاست جمهوری را هم بشکنند.

ابطحی تصریح کرد: اگر در سال ۸۸ ابهت حضور پرشور مردم در انتخابات شکسته نمی شد، همان زمان آمریکا به دست بوسی ایران می آمد، چون تصمیم جدی داشت که در رفتار خود تجدیدنظر کند، اما اتفاقات سال ۸۸ به آمریکا امید داد که فتنه در ایران پاگیر شده است.

وی افزود: در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، آمریکا ناچار است که دست های خود را به عنوان تسلیم بالا ببرد و حماسه سیاسی چنین رقم می خورد که انقلاب به پشتوانه عنایت الهی، اتکای مردم به خداوند و وحدت امت و امام خدشه ناپذیر می شود و روز به روز اقتدار ایران اسلامی در جهان بیشتر می شود.

این نماینده سابق مجلس با بیان این که « حماسه اقتصادی و سیاسی لازم و ملزوم هستند» گفت: اگر بخواهیم حماسه سیاسی رقم بخورد مردم باید بپذیرند در تنگناهایی که دشمان ایجاد می کند شعار" هیهات من الذله" را فراموش نکنند.

ابطحی با بیان این که « باید سطح توقعات را پایین آورد، از اسراف جلوگیری کرد و الگوی مصرف درست را پیاده کرد» گفت: فشار در حوزه اقتصاد با بصیرت مردم بی نتیجه خواهد ماند و حماسه اقتصادی با حضور مردم در صحنه تولید تحقق می یابد چون با بالا رفتن تولید ملی وابستگی به بودجه نفت کاهش پیدا می کند و می توانیم بدون اثرگذاری نفت در صحنه معادلات اقتصادی روی پای خود بایستیم و ایران را به عنوان الگوی جهان معرفی کنیم.

قربانی: نتیجه انتخابات پیش رو می تواند در کشور حماسه ایجاد کند

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز به ایسنا گفت: ملت ایران با انتخاب فرد عملگرا، قانونمند، اهل اعتدال در گفت وگو با سایر قوا و کشورها و البته دارای ویژگی های مثبت گذشتگان می توانند یک حماسه سیاسی رقم بزنند.

حجت الاسلام والمسلمین موسی قربانی در با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات شوراها و ریاست جمهوری یازدهم به عنوان یک امر سیاسی اظهار کرد: اهمیت انتخابات شوراها در امور داخلی است چراکه شوراها با تصمیمات خوب در اداره شهرها و روستاها می توانند نتیجه مثبت به بار آورند.

وی با اشاره به این که « انتخابات ریاست جمهوری برد داخلی و بین المللی دارد» افزود: رییس جمهور می تواند در ایجاد فضای محبت و برادری و همکاری در کشور موثر واقع شود یعنی رییس جمهور هم می تواند دواگر باشد هم می تواند فضای اخوت در کشور ایجاد کند. و البته می تواند در خارج از کشور با بیان منطقی و به موقع و پرهیز از حرف های نابجا در عرصه بین المللی در مورد ارتباطات ایران با کشورهای خارجی موثر واقع شود.

قربانی اظهار کرد: اگر هر دو انتخابات پیش رو به درستی انجام شود و رییس جمهوری روی کار آید که به فرموده مقام معظم رهبری ویژگی های مثبت قبلی ها را داشته باشد و از تجربه آنها درس بگیرد و ویژگی های منفی شان را کنار گذارد، نتیجه انتخابات می تواند حماسه یی بزرگ باشد که آفریننده ی آن ملت ایران هستند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: امسال با عنوان حماسه سیاسی نامگذاری شده است چون می تواند نتیجه انتخابات در شوراها و ریاست جمهوری به گونه ای باشد که در کشور حماسه ایجاد کند.

قربانی تصریح کرد: اگر حماسه سیاسی رخ دهد قطعا در عرصه اقتصادی هم تاثیرگذار است.

وی با اشاره به وجود بداخلاقی ها، قانون گریزی و دعوا در کشور گفت: اگر مسوولان وقتی را که صرف نزاع و رفع نزاع می کنند برای مطالعه جهت حل مشکلات مردم صرف کنند، وضعیت بهتری خواهیم داشت.

قربانی با اشاره به این که « در حال حاضر به لحاظ اقتصادی جایگاه هفدهم در دنیا را داریم» خاطرنشان کرد: اگر رییس جمهوری از حماسه سیاسی برخیزد که ویژگی های مثبت دیگران را منهای ویژگی های منفی داشته باشد حتما در عرصه اقتصاد هم حماسه اتفاق می افتد تا مشکلات مردم رفع شود، تورم مهار شود که در سایه ی همدلی با سایر قوا با وجود منابع غنی ایران حتما چنین امری امکان پذیر است.

سیداحمد خاتمی: قطع وابستگی ما به نفت، قله حماسه اقتصادی است

یک عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نامگذاری سال ۹۲ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی گفت: نامگذاری که توسط ایشان سالهاست در حال صورت گرفتن است ابتکاری ستودنی است و یک موضوع تشریفاتی نیست.

آیت الله سیداحمد خاتمی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایسنا، با بیان اینکه" این نامگذاری ها نشأت گرفته از یک نگاه نیازشناسانه برای اداره کشور و حل مشکلات است" ، ادامه داد: با توجه به این نامگذاری ها باید مسئولان و مردم در این جهت همسو با یکدیگر حرکت کنند تا به اهداف بایسته برسیم.

وی ادامه داد: یک معنای نامگذاری سال جدید به عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی این است که به حمدالله مردم از گردنه های سخت و مشکل عبور کرده اند و به یاری خداوند در مسیر دستیابی به سوی قله هستند که البته این دستیابی نیاز به شور و نشاط مجدد دارد و مقام معظم رهبری آن را به حماسه سیاسی و اقتصادی تعبیر کرده اند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به مسایل اقتصادی اظهار کرد: در عرصه حماسه اقتصادی باید از اقتصاد متکی به نفت عبور کنیم و در واقع در این عرصه، قله آنجاست که اقتصاد ما وابسته به نفت نباشد و به گونه ای اقتصاد کشور را سامان دهیم که اگر روزی اراده کردیم برای تنبیه دشمنان شیرهای نفت کشورمان را ببندیم بتوانیم این کار را انجام دهیم؛ البته در این ارتباط باید در راستای حمایت از تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیز تلاش کرد و رسیدن به آن قله از این مسیر عبور می کند.

این عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین به موضوع حماسه سیاسی اشاره کرد و گفت: مردم ما در طول این ۳۴ سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد و اکنون در سال سی وپنجم آن هستیم، همواره حضوری حماسی در راهپیمایی ها، انتخابات و دیگر عرصه هایی که حضور همگان لازم بوده، داشته اند و حماسه سیاسی دیگری که ملت ایران در انتخابات در سال ۹۲ پیش رو دارد، انتخابات یازدهم ریاست جمهوری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور باشکوه مردم در انتخابات ریاست جمهوری مظهر حماسه سیاسی، اراده عمومی، اقتدار ملت و در نهایت استقلال همه جانبه کشور خواهد بود.

فلاحت پیشه: امسال گذر دیپلماتیک از بحران ها در دستور کار قرار گیرد

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: ایران سال جدید را سالی پرکار در زمینه دیپلماسی برای خود بداند و گذر دیپلماتیک از بحران ها را در دستور کار خود قرار دهد.

حشمت الله فلاحت پیشه، با اشاره به نامگذاری سال جدید به عنوان" حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" ، خاطرنشان کرد: امیدواریم همه چیز صرفا ختم به یک نامگذاری محدود نشود و مسئولان آن را تبدیل به یک راهبرد کنند؛ راهبردهای سالیانه ای که بر اساس آن هم مدیریت ها شکل گیرد و هم منابع تخصیص یابد.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری وارد سال ۲۰۱۴ میلادی خواهیم شد، افزود: بسیاری از تحولات منطقه ای و جهانی در این یک سال در منطقه ای که ما در قلب آن قرار داریم شکل می گیرد که بخش عمده ای از این تحولات هم مربوط و معطوف به ایران است. ایران کشوری است که برای اولین بار به طور جدی تحریم ها آثارش را در اقتصادش گذاشته است. از سوی دیگر کشوری است که پس از هشت سال، با انتخابات پیش رو، انتظار تغییر جدی در عرصه اجرایی اش را می کشد؛ در عین حال کشوری است که باید بخش دیگری از راه چشم انداز بیست ساله اش را به دشواری در حوزه اقتصادی و توسعه ای سپری کند. اینها شرایط خاصی است که ما در سال جاری با آن مواجه هستیم.

فلاحت پیشه همچنین با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ در فروردین ماه امسال ادامه داد: اولین موضوعی که مواجهه با آن به صورت جدی شکل می گیرد مسائل سیاست خارجی ماست، چراکه به صورت رسمی اعلام کردند که در ۱۶ فروردین در مذاکرات آلماتی بین ایران و ۱+۵ به سمت توافق پیش می روند اما این توافق بدون پشتیبانی سیاسی و اقتصادی در داخل کشور حتما به ضرر ایران تمام می شود.

این نماینده پیشین مجلس توضیح داد: طرف غربی بر روی دو موضوع کار کرده است، که یکی از آنها، تفرقه میان سیاستمدران در داخل ایران و دیگری، ناامیدی مردم در عرصه های مربوط به اقتصاد. مردم ایران دین خود را به جا آورده اند همان طور که در راهپیمایی ۲۲ بهمن شاهد آن بودیم. پس از آن هم در انتخاباتی که پیش رو است، حتما این موضوع به عنوان یکی از عوامل موثر در توان چانه زنی ایران موثر خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال جاری گفت: فضای انتخابای فضایی است که می تواند تبدیل به یک حماسه سیاسی شود اما در عین حال برخی تلاش می کنند آن را تبدیل به نقطه ضعف سیاسی برای ایران کنند. تجربه انتخابات ۸۸ هم یکی از تجربه های منفی است که در این باره شکل گرفته است.

فلاحت پیشه ادامه داد: وظیفه مردم این است که حضور گسترده توام با مشارکت عقلانی داشته باشند و از رفتارهای احساسی پشیمان کننده خودداری کنند و انتخاب عاقلانه ای داشته باشند. مسئولان هم باید فضای انتخابات را به گونه ای شکل دهند که مردم در آن احساس کنند رقابت سیاسی سالم در حال شکل گیری است و فضا به صورت تخریبی شکل نمی گیرد. حماسه سیاسی در ایران زمانی رخ می دهد که وحدت بین نخبگان و حضور عقلانی مردم در انتخابات را شاهد باشیم که نتیجه آن را در میز سیاست خارجی مان و در تقویت توان چانه زنی کشورمان خواهیم داشت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در زمینه اقتصادی نیز که بیشتر وظیفه مسئولان است و به صورت جدی با کاهش بیش از یکصد هزار میلیارد تومانی بودجه نفتی کشور مواجه هستند، باید به گونه ای عمل کنند که بودجه را به صورت حداقلی و انقباضی اجرا کنند، بی انظباطی های گذشته را تکرار نکنند و مانع شوند که ناامیدی در زمینه اقتصادی به سراغ مردم بیاید. سال جاری سال توام با تقابل با خارجی ها نیست.

وی اضافه کرد: معتقدم یکی از شاخصه های قوت یک کشور، توان انطباق و توافق با خارج است. در سال جاری هم اگر کشور بتواند به صورت عقلانی برخورد کند حتما می تواند بسیاری از مشکلاتش را با خارج حل کند. ایران باید امسال را سالی پر کار در زمینه دیپلماسی برای خود بداند و گذر دیپلماتیک از بحران ها را در دستور کار خود قرار دهد.