به گزارش پارس به نقل از فارس، روسیه ابراز امیدواری کرد نشست هسته ای در آلماتی قزاقستان برای حل و فصل اختلافات مربوط به برنامه هسته ای ایران با پیشرفت همراه باشد.

« ایگور مورگولف» ، معاون وزیر خارجه روسیه، در گفت وگو با خبرگزاری اینترفکس اظهار کرد انتظار دارد با توجه به پیشنهاداتی که در دور قبلی این نشست در آلماتی به ایران ارائه شده است پیشرفت هایی در روند مذاکرات صورت گیرد.

این مجموعه از مذاکرات برای حل مناقشات مربوط به برنامه هسته ای ایران انجام می شوند.

ایران و کشورهای ۱+۵ در مذاکراتی که در روزهای ۱۸ و ۱۹ اسفند در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شد توافق کردند دور بعدی این گفت وگوها را در روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین مجدداً در آلماتی برگزار کنند.

کشورهای غربی ادعا می کنند برنامه هسته ای ایران جنبه های نظامی دارد، اما تهران ضد رد این ادعاها بر لزوم برخورداری از حقوق خود برای استفاده از مصارف صلح آمیز انرژی هسته ای تأکید می ورزد.

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره کننده ایران در پایان دور اول این مذاکرات در آلماتی درباره بسته پیشنهادی کشورهای ۱+۵ تصریح کرد: « در این دور ۱+۵ واقع بینانه تر بود اما ما تا نقطه مطلوب فاصله داریم. »

وی همچنین بار دیگر تأکید کرد ایران مخالف سلاح های هسته ای است اما خواستار به رسمیت شناخته شدن حقش برای غنی سازی اورانیوم است.