به گزارش پارس به نقل از خراسان، در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی، بحث ها و گمانه زنی ها درباره مواضع دو طرف و نتیجه احتمالی این مذاکرات شدت یافته است. در این میان، خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از نزدیک در جریان مذاکرات هسته ای ایران بوده، معتقد است رویکرد ۱+۵ در مقابل ایران دارای انسجام نیست. در همین حال گری سیمور از اعضای پیشین هیئت آمریکایی در گروه ۱+۵ تاکید کرده است: آمریکا مذاکرات ۱+۵ را بستری برای تحریم بیشتر ایران می بیند.

به گزارش خبرگزاری « اینتر پرس سرویس» ، خاویر سولانا، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا که زمانی دبیرکلی « ناتو» را نیز بر عهده داشته، معتقد است در شرایطی که دور جدید مذاکرات هسته ای ایران روز ۱۶ و ۱۷ فروردین برگزار می شود، گروه ۱+۵ نشانه هایی از عدم وحدت فزاینده را از خود به نمایش می گذارد. به گزارش « تابناک» ، سولانا که در جلسه ای در موسسه « بروکینگز» سخن می گفته، اشاره کرده در مذاکرات پیش رو، به طور خاص روسیه و چین احتمالاً با هرگونه افزایش تحریم ها و یا دیگر فشارها علیه ایران مخالفت می کنند. وی که در فاصله سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ مسئولیت مذاکرات هسته ای ایران را بر عهده داشته می گوید: « به نظر من سطح سازگاری و انسجام ۱+۵ رو به کاهش است. این کاهش، نخست به واسطه مسئله سوریه است. به یاد داشته باشید که در موضوع سوریه، چین و روسیه موضعی متفاوت با آمریکایی ها و اروپایی ها دارند و این موضوعی مهم است. این موضوع کوچکی نیست؛ زیرا برای ایران، سوریه بسیار مهم است. اگر ما در این موضوع با هم نباشیم، حل مسئله دشوارتر خواهد شد» .

سولانا می افزاید به نظر وی، سوریه آنچنان برای ایران با اهمیت است که اصولاً رسیدن به توافقی بر سر مسئله ایران، بدون توجه به سوریه ممکن نیست. اما به اعتقاد وی، سوریه تنها موضوع مطرح نیست. وی اشاره می کند که در اجلاس اخیر گروه « بریکس» در آفریقای جنوبی، رهبران برزیل، روسیه، هند، چین و کشور میزبان که به طور تاریخی بیانیه های خود را به موضوعات اقتصادی محدود کرده بودند، مشترکاً نسبت به « تهدیدات اقدام نظامی و همچنین تحریم های یکجانبه علیه ایران» ابراز نگرانی کرده و خواستار آن شدند که « همه عدم توافقات با تهران، از روش های سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود» . به بیان سولانا، این قدرت های نوظهور به طور فزاینده ای نسبت به فشارهای غرب برای متوقف کردن واردات نفت و گاز آن ها از ایران ناخشنود هستند؛ به ویژه با توجه به آخرین برآوردها که نشان می دهد در صورت خارج ماندن نفت و گاز ایران از بازار، قیمت این فرآورده ها احتمالاً در سال آینده افزایش می یابد.

وی می گوید « این موضوعی است که چین و دیگران خواستار آن نیستند» و می افزاید ممکن است چین برای تضمین نرخ رشد اقتصادی بالای خود، ناچار به افزایش واردات از ایران شود.

سولانا در ادامه به نقش روسیه در مسائل ایران و سوریه می پردازد و می گوید غرب باید در هر دوی این موضوعات، ارتباط خود با روسیه را تقویت کند. وی که دو هفته پیش در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کرده، می گوید سطح بالایی از بی اعتمادی نسبت به ایالات متحده و نیات این کشور درباره سوریه، در مسکو وجود دارد. بر این اساس، سولانا می افزاید: « نگرانی من این است که آن ها (روس ها) در موضوع ایران نیز سرد شوند و ما توافق موجود میان گروه ۱+۵ را از دست بدهیم» . از دیدگاه وی، تا همین لحظه نیز انسجامی که ۱+۵ از خود نشان داده، یک « معجزه» بوده؛ اما این انسجام اکنون در معرض خطر قرار دارد. رادیو فرانسه نیز با اشاره به این که کارشناسان بین المللی پیش بینی کرده اند که بخت پیشرفت در دور تازه مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی که قرار است تا پایان هفته جاری برگزار شود، بسیار کم است نوشت: این کارشناسان که در میان آنها خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشت، روز دوشنبه در مرکز تحقیقات بروکینگز واشنگتن گرد هم آمدند و نسبت به هر گونه پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور ابراز تردید کردند. وی همچنین مدعی شد که جلیلی، تنها « حامل پیام» است.

گری سیمور: آمریکا مذاکرات ۱+۵ را بستری برای تحریم بیشتر ایران می بیند

گری سیمور، مشاور ارشد سابق باراک اوباما در امور خلع سلاح که به تازگی کاخ سفید را ترک کرده، نیزدر این نشست گفت که تصور یافتن یک راه حل در این مذاکرات، واقع بینانه نیست.

وی اظهار داشت: مسئله این است که اختلافی عمیق میان دو طرف این مذاکرات در زمینه اهداف آن وجود دارد. این اظهارات در حالی است که روز جمعه، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در حاشیه یازدهمین نشست مجمع همکاری آسیایی در تاجیکستان، در دیدار با یارلان ادریسوف، وزیر امور خارجه قزاقستان، درباره نشست آتی ابراز امیدواری کرد و گفت: « فرآیند حل مسئله، آغاز شده و این بسیار مهم است. » فارس، نیز نوشت: در حالی که کمتر از یک هفته تا آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای موسوم به ۱+۵ باقی مانده است، رسانه های جریان اصلی غرب و مقامات این کشور همچنان در تلاشند با ارائه تصویری تاریک از مذاکرات پیش رو بر احتمال عدم موفقیت مذاکرات هسته ای تأکید کنند. در همین راستا، « گری سیمور» ، یکی از اعضای کلیدی سابق دولت اوباما در مذاکرات ۱+۵ با ایران گفت بعید می داند توافقی در مذاکرات آلماتی ۲ حاصل شود. « گری سیمور» دیروز (۱۳ فروردین) گفت: « آمریکایی ها و کشورهای ۱+۵ هم از این مذاکرات برای این استفاده می کنند تا نشان دهند ایرانی ها سر سخت و غیرمعقول هستند و بنابراین به تحریم های بیشتری نیاز است. » سیمور گفت دو طرف حتی هنگام گفت وگو درباره اقدامات اعتمادسازی که می تواند موجب توافقات کلی شود هم با یکدیگر اختلافاتی جدی دارند. کشورهای ۱+۵ از ایران می خواهند تأسیسات هسته ای قم را تعطیل کند، غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف کند و اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده فعلی را به کشور دیگری منتقل کند و در مقابل آن اندکی از تحریم ها کاسته شود؛ ایرانی ها در مقابل می گویند باید تمامی تحریم ها در عوض تعهد به تعلیق غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی برداشته شوند.

زمینه چینی واشنگتن پست برای شکست آلماتی

در این میان به گزارش خبرگزاری فارس در حالی که کمتر از یک هفته تا زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ باقی مانده، « ری تکیه» عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا با انتشار یادداشتی در روزنامه « واشنگتن پست» ، به فضای مثبت حاکم بر مذاکرات « آلماتی ۱» اشاره کرده و نوشته است که نباید به ایران اجازه داد غنی سازی را ادامه دهد. آنچه که در یادداشت اخیر تکیه بیش از هر چیز به چشم می آید این است که وی اساسا ماهیت برنامه هسته ای ایران را نظامی در نظر گرفته و این طور القا می کند که ایران در اصل برای سرپوش گذاشتن بر نیات اصلی برنامه هسته ای خود مذاکرات را ادامه می دهد. وی با همین فرضیه غلط هم نتیجه گرفته است که نباید به ایران اجازه غنی سازی حتی ۵درصدی داد. تکیه در بخشی از این یادداشت می نویسد: تهران می داند که با هر بار ساخت تجهیزات هسته ای جدید، ریسک مورد حمله قرار گرفتن را افزایش داده است. برای کاهش این خطر است که دیپلمات های ایرانی تاکید می کنند که ۱+۵ حق غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسد. هدف از این امر دستیابی به پوششی قانونی بر برنامه هسته ای است. وی سپس به دیپلمات های غربی توصیه می کند که این حق را به رسمیت نشناسند، چراکه « حمله آمریکا یا اسرائیل به تأسیسات غیرقانونی ایران توجیه پذیرتر از زمانی است که این تأسیسات از سوی اعضای دائم شورای امنیت قانونی شناخته شود. در عین حال به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه خبری تحلیلی المانیتور در گزارشی از قول مقامات آمریکایی گزارش داد آمریکا در حال بررسی طرح ارائه مشوق های بیشتر به ایران در مذاکرات آتی قزاقستان است. این پایگاه خبری همچنین به نقل از منابع دیپلماتیک ادعا کرد ایران در حال بررسی طرح کشورهای ۱+۵ برای تعلیق غنی سازی اورانیوم برای یک دوره ۶ ماهه و تبدیل ذخایر فعلی اورانیوم خود به اکسید برای استفاده در مصارف پزشکی است. بر اساس این گزارش، کارشناسان هسته ای ایران در گفت وگوهای کارشناسی در استانبول درباره این طرح با کارشناسان کشورهای ۱+۵ مذاکره کرده اند. پایگاه المانیتور از قول یک تحلیلگر مسائل هسته ای که نتایج مذاکرات کارشناسی استانبول به اطلاع وی رسانده شده است می نویسد: « مقامات آمریکایی در نشست کارشناسی استانبول حساس ترین گفت وگوها تا حال حاضر را با ایران داشتند. »

مهمانپرست: ایران در مذاکرات آلماتی به دنبال احقاق حق خود بر مبنای معاهده ان پی تی است

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات آلماتی به دنبال احقاق حقوق خود بر مبنای معاهده ان پی تی است، گفت: طبیعی است که در هر گامی که دو طرف با توافق هم دنبال می کنند در یک بخشی باید به رسمیت شناختن حقوق جمهوری اسلامی ایران در فعالیت هسته ای نزدیک شود و همچنین ابهامات غرب که البته اساسی هم ندارد، برطرف شود.