پارس:   آیت الله العظمی مکارم شیرازی، صبح امروز در آغاز درس خارج خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از امام هادی (ع) ، اظهار داشتند: بر اساس این روایت، کسی که از خدا اطاعت کند، به خشم مخلوق اعتنایی نمی کند، ولی کسی که خدا را به خشم بیاورد، یقین داشته باشد که خداوند خشم مخلوق را هم متوجه او خواهد کرد.

  به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که باید تمامی کارهای انسان در مسیر رضای خداوند باشد، گفتند: زمانی که کار انسان در مسیر رضای خداوند برای خدمت به خلق باشد، مشکلی به وجود نمی آید، مشکل زمانی آغاز می شود که رضای خدا با رضایت خلق در دو قطب مخالف قرار می گیرد.

* تفاوت دموکراسی غربی و اسلامی

معظم له با بیان این که اگر انسان در مسیر این دو راهی رضای خدا را بر رضای خلق ترجیح دهد، در مسیر ایمان قرار گرفته است، ادامه دادند: در دنیای امروزی مسئله دموکراسی غربی و دموکراسی اسلامی مطرح است؛ دموکراسی غربی می گوید که باید ببینیم مردم چه می گویند و رضایت آنها در چیست؟ حال خلاف دین و اخلاق هم باشد آنها صاحب رای هستند و باید رای آنها را جمع کرد. بر اساس این تعریف از دموکراسی اگر افرادی به کارهای خلاف انسانی و دینی علاقه داشته باشند باید آرای آنها را جذب کنند؛ به گونه ای که قانونی را تصویب و یا قول هایی به آنها می دهند تا کار این دسته از افراد قانونی شود، مانند کاری که در برخی کشورها برای قانونی جلوه دادن همجنس بازی صورت می گیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که این کار تنها برای جذب آراء است و این تعریف از دموکراسی تنها برای رضای خلق است، تصریح کردند: در دموکراسی اسلامی انجام دادن هرکاری برای به دست آوردن آرای بیشتر، وجود ندارد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: دموکراسی اسلامی، دموکراسی هدایت شده ای است که می گوید آرای مردم وجود داشته باشد، ولی اگر در آنها انحرافی وجود داشت، باید مردم را هدایت کرد و نباید تسلیم محض خواسته های آنان شد.

* شعارهای شرک آلود انتخاباتی

ایشان با تاکید بر این که دموکراسی غربی آلوده به شرک و دموکراسی اسلامی خالی شرک است، به شرایط انتخابات کشور اشاره کردند و افزودند: در ایام انتخابات کسانی که کاندیدا می شوند با مردم صحبت هایی می کنند و قول هایی می دهند، آنها باید مراقب باشند چیزهایی را مطرح کنند که مورد رضایت خداوند است، نه این که بر خلاف رضای خدا حرفی بزنند تا آرای افرادی را که طرفدار اموری خارج از حیطه الهی هستند را جذب نمایند؛ این که برای خوشایند بدحجاب ها، قماربازها و… شعارهایی بدهیم، اینها نوعی شرک است.

* تاکید بر لزوم حرکت در مسیر الهی

معظم له با اشاره روایتی از امام علی (ع) مبنی بر این که در طریق هدایت از کمی نفرات نترسید، یادآور شدند: اگر مردم در مسیر غیر الهی گام بر دارند، ما نباید به دنبال آنها حرکت کنیم، بلکه باید آنها را هدایت نماییم، همان کاری که پیامبران الهی انجام می دادند و هیچ گاه تسلیم خواسته مشرکان نشدند.