به گزارش پارس به  نقل ازایسنا ٰغلامحسین دهقانی گفت: از زمان حملات دهشتناک هسته یی به هیروشیما و ناکازاکی در سال ۱۹۴۵، خلع سلاح هسته یی همواره یکی از بالاترین اولویت های جهانی بوده و اولین قطعنامه ای که توسط مجمع عمومی سازمان ملل در اولین جلسه خود در ۲۴ ژانویه ۱۹۴۶ به تصویب رسید، خواستار حذف کلی بمب های اتمی شد.

وی افزود: متاسفانه باقی ماندن هزاران سلاح هسته یی در زرادخانه های قدرت های هسته یی و در خاک کشور های هم پیمان آنان، صلح و امنیت بین المللی و موجودیت تمدن بشری را تهدید می کند.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن دستور کار این نشست تحت عنوان « توصیه هایی برای تحقق عینی خلع سلاح هسته یی» ، کمیسیون خلع سلاح باید این اصل را سر لوحه خود قرار دهد که هیچ دلیل حقوقی، سیاسی و یا امنیتی برای داشتن سلاح های هسته یی توسط هیچ کشوری وجود ندارد و امحای کامل این سلاح ها تنها تضمینی است که از طریق ان می توان تهدید این قبیل سلاح ها را از بین برد.

سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل اختصاص میلیاردها دلار از سوی کشورهای دارنده سلاح های هسته یی برای انجام آزمایشات اتمی و توسعه نسل جدید سلاح های هسته یی، ساخت تاسیسات جدید تولید سلاح های هسته یی و جایگزینی این قبیل سلاح ها را مایه نگرانی جدی دانست.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قویا از همه کشورها از جمله اعضای هسته یی ناتو می خواهد که به تعهدات حقوقی مصرح در ان. پی. تی پایبند بوده و داشتن، استفاده و یا تهدید به استفاده از سلاح های هسته یی را از دکترین نظامی و امنیتی خود حذف کنند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آغاز فوری مذاکرات برای تدوین کنوانسیون سلاح های هسته یی جهت جلوگیری از به دست آوردن، آزمایش، تولید، توسعه، ذخیره و انتقال سلاح های هسته یی و از بین بردن آن ها را دارای اولویت بالا و ضروری می داند.

دهقانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است بهترین راه برای عدم اشاعه سلاح های هسته یی، علاوه بر اجرای کامل و غیرگزینشی مفاد ان. پی. تی، تضمین جهانشمولی آن به ویژه در خاورمیانه است؛ زیرا در خاورمیانه سلاح های هسته یی رژیم صهیونیستی که تنها غیر عضو ان. پی. تی در این منطقه می باشد و با کمک برخی از دولت های دارنده سلاح های هسته یی به آن دست یافته است، صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را به طور جدی تهدید می کند.

وی افزود: برای غلبه بر مشکل خطر سلاح های هسته یی در خاورمیانه، ایران ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح های هسته یی را در سال ۱۹۷۴ پیشنهاد نمود، اما علی رغم تصویب چندین قطعنامه از سوی مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین تصویب قطعنامه در خصوص خاورمیانه توسط کنفرانس بازنگری ان پی تی در سال ۱۹۹۵، تلاش ها برای ایجاد چنین منطقه ای بواسطه امتناع رژیم اسرائیل برای پیوستن به ان. پی. تی و قرار دادن همه تاسیسات هسته یی خود تحت نظارت جامع پادمان های آژانس بین المللی بی نتیجه مانده است.

وی به لغو برگزاری کنفرانس ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح های هسته یی در سال ۲۰۱۲ اشاره کرد و افزود: علی رغم ادعای آمریکا مبنی بر این که دولت های منطقه خاورمیانه نتوانستند در خصوص شرایط قابل قبول برای برگزاری این کنفرانس به تفاهم برسند، واقعیت انست که جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای عربی قبلا آمادگی خود را برای شرکت در این کنفرانس اعلام نموده بودند و رژیم اسرائیل تنها طرفی بود که شرکت در این کنفرانس را رد کرد. این واقعیتی است که آمریکا نیز نتوانسته آن را بپوشاند و در بیانیه خود اعلام کرد که« نمی تواند از کنفرانسی حمایت کند که هیچ دولتی در منطقه در آن کنفرانس تحت فشار و یا انزوا قرار گیرد. »

سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قویا هرگونه پیش شرط برای برگزاری این کنفرانس را رد می کند و معتقد است رژیم صهیونیستی باید تحت فشار فزاینده ای قرار گیرد تا بدون هرگونه پیش شرطی در این کنفرانس شرکت نماید.