به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، عربستان سعودی تهدید کرده که چندین نرم افزار چت، مکالمه و پیام رسانی اینترنتی را در صورت عدم سازگاری آنها با مقررات رادیویی این کشور منع خواهد کرد.

این نرم افزار ها شامل اسکایپ، واتس اپ و ویبر هستند. ظاهرا کمیسیون ارتباطات و فن آوری اطلاعات عربستان در بیانیه ای اعلام کرده این کمیسیون تاکید دارد که در صورت عدم سازگاری این سرویس ها با مقررات عربستان اقدامات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.

مشخص نیست که این سرویس های اینترنتی چه مقرراتی را نقض می کنند اما گزارش رسانه های محلی در عربستان حاکی از این است که دولت عربستان خواهان نظارت بیشتر روی این نرم افزار هاست.

این مساله احتمالا با اعتراضات سیاسی اخیر در عربستان که بخشی از آنها از طریق سرویس واتس اپ سازماندهی شدند مرتبط است.

ایمان النفجان وبلاگ نویس برجسته سعودی به شبکه سی. ان. ان گفت: من عصبانی نیستم و تنها از اینکه دولت عربستان پیشرفت بیشتری نکرده متعجب هستم. من فکر می کردم آنها بدون توسل به منع استفاده از این نرم افزار ها، بهتر بتوانند این کار را انجام دهند.

این اولین بار نیست که دولت عربستان سرویس های پیام رسانی اینترنتی را سرکوب می کند. در سال ۲۰۱۰ این کشور به طور موقت سرویس پیام رسانی بلک بری را به دلیل عدم سازگاری با مقررات این کشور منع کرد.

در آن زمان دولت عربستان همانند تهدیدهای اخیر علیه اسکاپ، واتس اپ و ویبر اعلام کرد که امنیت مورد استفاده در شبکه بلک بری مانع نظارت بر کانال های ارتباطی آن می شود و برای امنیت ملی عربستان تهدید به حساب می آید.

به رغم تهدید های دولت عربستان، این سرویس ها هنوز در عربستان مسدود نشده اند.