به گزارش پارس ، " فیصل عبدالساتر" کارشناس لبنانی مسائل راهبردی در گفت وگو با فارس، ایران هراسی را ایجاد ترس و هراس در دل کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس نامید و اظهار داشت: آمریکا با به راه انداختن موج ایران هراسی در تلاش است تا ایران را به عنوان یک دشمن بالقوه و خطری بزرگ برای منطقه معرفی کرده و کشورهای عربی منطقه را از نزدیک شدن به این کشور باز دارد.

وی با بیان اینکه آمریکا موج ایران هراسی را برای تامین امنیت خود به راه انداخته است خاطر نشان کرد: آمریکا درصدد است تا به این وسیله حضور خود در منطقه را توجیه کرده و به کشورهای کوچک و بزرگ عربی نشان دهد که برای حفاظت و حمایت از آنها در مقابل ایران در منطقه حضور پیدا کرده است.

کارشناس لبنانی مسائل راهبردی با تاکید بر اینکه افکار عمومی کشورهای عربی نسبت به همه توطئه های ریز و درشت آمریکا آگاهی و اشراف کامل دارند افزود: همه سخنان آمریکا دروغی بیش نیست و همگان بر این امر واقفند که آمریکا تنها به دنبال سیطره بر کشورهای عربی برای غارت و چپاول ثروت ها و منابع خدادادی آنهاست.

عبدالساتر از ایالات متحده آمریکا به عنوان یک کشور بیگانه در منطقه نام برد و تصریح کرد: کشورهای منطقه باید بتوانند کشورهای دوست و همسایه را محترم شمرده و از دخالت دادن بیگانگان در امور داخلی خود پرهیز کنند تا به این وسیله مانع از سیطره پیدا کردن بیگانگان بر منطقه گردند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به هیچ وجه قصد خروج از خاورمیانه را ندارد اظهار داشت: نیروهای نظامی آمریکایی از بعد از اشغال افغانستان تا کنون از هر کشوری خارج می شوند به کشور دیگری منتقل شده و در آنجا مستقر می شوند؛ همچنان که از عراق خارج شده و در کویت مستقر شدند.

کارشناس لبنانی مسائل راهبردی با تاکید بر اینکه سیاست حضور نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را" جورج دبلیو بوش" بنیانگذاری کرد گفت: این سیاست بوش در خاورمیانه هم اینک به باتلاقی برای آمریکا تبدیل شده است و ایالات متحده حتی اگر بخواهد نمی تواند از این باتلاق خودساخته خارج شود.

عبدالساتر حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه را ناشی از داشتن منافع با ارزش در کشورهای این بخش از قاره آسیا عنوان کرد و افزود: علاوه بر همه اینها تا زمانی که برخی کشورهای منطقه همواره پذیرای نیروهای آمریکایی باشند این کشور استکباری هیچ گاه از منطقه خارج نخواهد شد.

وی تغییر دید و نگرش کشورهای عربی منطقه را لازمه خارج شدن آمریکا از میان کشورهای حوزه خلیج فارس دانست و گفت: این کشورها لازم است درک درستی از نیازهای خود پیدا کرده و قدرت تشخیص دوست از دشمن را پیدا کنند تا بتوانند بدون وابستگی و احساس نیاز به یک ابرقدرت استکباری به حیات سیاسی و اجتماعی خود در میان سایر کشورهای منطقه ادامه دهند.

کارشناس لبنانی مسائل راهبردی از ایران به عنوان قدرت اول منطقه نام برد و افزود: جمهوری اسلامی ایران قادر است همه نیازهای کشورهای منطقه را برآورده سازد و آنان را از داشتن نیاز به کشورهای غربی بی نیاز سازد؛ اما متاسفانه کشورهای غربی به دلیل وابستگی طولانی به کشورهای غربی حاضر و قادر به پذیرش این مساله و جایگزین کردن دوستی ایران به جای دوستی با کشورهای غربی نیستند.

عبدالساتر در ادامه به دلایل دیگر آمریکا برای حضور در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: آمریکا حل بحران ها و مشکلات این منطقه از قاره آسیا را بهانه و دستاویزی برای ادامه حضور نیروهای نظامی آمریکایی و غیرآمریکایی در منطقه قرار داده و عنوان می کند که برای حل بحران کشورهای این منطقه باید و لازم است در میان آنها حضور داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه کشوری که ملتش از بحران های شدید اقتصادی و معیشتی رنج می برد نمی تواند از عهده رفع مشکلات سایر کشورها برآید خاطر نشان کرد: مردم آمریکا وقتی پای صندوق های رای حاضر می شوند به سیاست خارجی آنها کاری ندارند بلکه از روسای جمهور خود انتظار حل مشکلات داخلی و معیشتی را دارند؛ به عبارت دیگر هیچ یک از کشورهای خارجی برای ملت آمریکا در درجه اهمیت قرار ندارند.

کارشناس لبنانی مسائل راهبردی با تاکید بر اینکه رای دهندگان آمریکایی تنها برای حل معضل بیکاری و مشکلات معیشتی برای بار دوم به اوباما رای داده اند تصریح کرد: رای دهندگان آمریکایی اوباما را برای توسعه سیاست خارجی انتخاب نکرده اند؛ بلکه ملت آمریکا پس از رکود بزرگ اقتصادی غرب شرایط نابسامانی را سپری می کند و رای دهندگان آمریکایی قطعا اوباما را انتخاب کرده اند تا به جای دخالت در امور سایر کشورهای خارجی، سروسامان دادن به اوضاع اقتصادی ملت خود را سرلوحه کارها قرار داده و بحران اقتصادی را از کشورشان مرتفع سازد.

عبدالساتر در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه آمریکا به عنوان یک ابرقدرت استکباری قادر نخواهد بود مشکلات خاورمیانه و سایر نقاط جهان را به تنهایی مرتفع سازد اظهار داشت: دوران کدخدامنشی ایالات متحده به سر آمده است و آمریکا باید تکروی را کنار گذاشته و از کشورهای تاثیرگذار و دارای نفوذ و قدرتمندی مانند روسیه، چین، ایران و کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) نیز برای حل مشکلات جهانی کمک بگیرد.

وی مشکلاتی مانند بحران سوریه و بحران در سایر کشورهای عربی، بحران افغانستان، مساله هسته ای ایران و موضوعاتی مانند موضوع فلسطین و لبنان را چالش های پیش روی اوباما در دور دوم ریاست جمهوری برشمرد و خاطر نشان کرد: همه این چالش ها پیش روی اوباما قرار دارد اما کاخ سفید به تنهایی قادر به رفع تمامی این مشکلات نیست و ناچار است و باید که از کشورهای تاثیرگذار منطقه ای و جهانی نیز کمک بگیرد.

کارشناس لبنانی مسائل راهبردی با تاکید بر اینکه آمریکا دیگر به تنهایی قادر به تعیین سرنوشت بحران ها و مشکلات منطقه و جهان نیست تصریح کرد: آمریکا باید بپذیرد که کشورهای محوری و قدرتمند دیگری در سطح جهان به وجود آمده اند و ایالات متحده بیش از این نمی تواند حضور و مقبولیت آنها در عرصه جهانی را نادیده بگیرد.