به گزارش پارس به نقل از گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، علی اکبر صالحی در جمع تجار، دانشجویان، کارکنان سفارت و سایر نهادهای ایرانی مقیم و خانواده های آنها با اشاره به چالش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول حیات ۳۴ ساله خود افزود: چالش بزرگ ما با دنیای غرب، استقلال خواهی ماست و ایران با قرار گرفتن در قلب جهان و ملتی استوار تبدیل به پرچم دار احیای دین در جهان شده است.

وی همچنین تاکید کرد: آینده ایران اسلامی تابناک و روشن است چراکه در مسیر رسیدن به آرمانهای مقدس و درخشان در حرکت است.

صالحی با اشاره به مصادف بودن این روزها با ایام فاطمیه، بر ضرورت تکریم این ایام برای تذکر به خود تاکید کرد و افزود: انسان برای گمراه نشدن و حرکت در مسیر صحیح همواره نیاز به نشانه و ذکر و تذکر دارد.

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به مساله هسته یی ایران گفت: با وجود تحریم های موسوم به فلج کننده از سوی غرب، جمهوری اسلامی ایران با بکارگیری استقامت ملت رشید ایران تاکنون از این سختی ها گذر کرده و خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به روابط خوب تهران - دوشنبه، ایران و تاجیکستان را شاخه های قوی از یک درخت تنومند توصیف کرد.

در ابتدای این مراسم علی اصغر شعردوست سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت ایرانیان مقیم تاجیکستان، فعالیتهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جمله ساخت مراکز فرهنگی مانند خانه ایران، مجتمع آموزشی رودکی، زورخانه فردوسی، ساختمان جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران، دو ملت ایران و تاجیکستان را هم زبان، هم دین، هم دل و هم فرهنگ توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان پنجشنبه شب به منظور شرکت در یازدهمین اجلاس وزیران امور خارجه مجمع گفت وگوی همکاری آسیا وارد شهر دوشنبه محل برگزاری این نشست شد.

یازدهمین اجلاس وزیران امور خارجه مجمع گفت وگوی همکاری آسیا امروز (جمعه) در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار می شود و وزرای خارجه عضو این مجمع متن بیانیه نهایی اجلاس را که قبلا در نشست کارشناسان ارشد مورد بحث و بررسی قرار گرفته، به تصویب خواهند رساند.

انرژی، فقرزدایی، کشاورزی، حمل و نقل، بیوتکنولوژی، تجارت الکترونیک، صندوق زیرساختاری، موسسه استاندارد آسیایی، آموزش مجازی، صنایع کوچک و متوسط، فناوری اطلاعات، علوم و فناوری، گردشگری همکاری مالی، توسعه منابع انسانی، آموزش محیط زیست، تقویت زیرساختارهای حقوقی، امنیت جاده، بلایای طبیعی و همکاری های فرهنگی از جمله پروژه های مورد پیگیری در این مجمع هستند.

در حال حاضر ۳۲ کشور جمهوری اسلامی ایران، تاجیکستان، تایلند، چین، اندونزی، مالزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، میانمار، ویتنام، فیلیپین، سنگاپور، کامبوج، برونئی، مغولستان، یونان، هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، عربستان، کویت، قطر، عمان، امارات متحده عربی، بحرین و افغانستان عضو این مجمع هستند و ریاست سالانه آن به عهده تاجیکستان است.