به گزارش پارس به نقل از مهر به بلاروس، رامین مهمانپرست سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه با حضور در دانشگاه علوم اقتصادی بلاروس در شهر میسنک، در مراسم افتتاح مرکز ایران شناسی و آموزش زبان فارسی در بلاروس حضور پیدا کرد و به اتفاق رئیس این دانشگاه مرکز ایران شناسی دانشگاه علوم اقتصادی را رسما افتتاح کرد.

حمید صفری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلاروس طی سخنانی اظهارداشت: مرکز ایران شناسی و آموزش زبان فارسی در کشور بلاروس ۱۵۰ زبان آموز دارد که ۱۴ نفر آنها در دانشگاه علوم اقتصادی هستند.

وی ادامه داد: این دانشجویان باید ظرف یک سال به زبان فارسی تسلط پیدا کنند و راه اندازی این مرکز موجب می شود تا مقدمات راه اندازی تدریس رشته زبان و ادبیات فارسی در این دانشگاه فراهم شود.

صفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه دانشگاه دیگر در بلاروس مرکز ایران شناسی و آموزش زبان فارسی دارند.

به گزارش مهر، این مرکز ۴ ماه قبل کار خود را آغاز کرده که با حضور مهمانپرست به صورت رسمی افتتاح شد.

شیموف ولادیمیر نیکلایوچ رئیس دانشگاه علوم اقتصادی بلاروس نیز در این مراسم اظهارداشت: ۸ ماه قبل صحبت درباره افتتاح این مرکز گفتگوهایی انجام شد و امروز کار آن رسما آغاز شد در حالی که از سه سال قبل با کشور چین برای افتتاح مرکزی مشابه گفتگو کرده ایم اما هنوز نتیجه نداده است. بنابراین این امر نشان دهنده این است که کسی راه را به اتمام می رساند که در آن راه قدم بردارد.

مهمانپرست در این مراسم با زبان آموزان بلاروسی گفتگو کرد.

وی گفت: ایران از یک تمدن ۷ هزار ساله برخوردار است که در صورت آشنایی با زبان فارسی می توانید علاوه بر شناخت ایران با تمدن آن نیز آشنا شوید.

یکی از زبان آموزان حاضر مطالبی از روی کتاب درسی خود که به زبان فارسی بود برای مهمانپرست قرائت کرد.

مهمانپرست نیز به زبان آموزان حاضر قول داد تا برنامه سفر آنان به ایران برای یادگیری بهتر زبان فارسی و آشنایی با ایران و جاذبه های آن پیگیری کند.