به گزارش پارس به نقل از فارس، ترکیه و اسرائیل بر سر پرداخت غرامت به بازماندگان حادثه کشتی های حامل کمک های انسان دوستانه به غزه توافق نکرده اند.

روز جمعه (۲ فروردین) گزارش شد « بنیامین نتانیاهو» طی مکالمه ای تلفنی با نخست وزیر ترکیه، از وی بابت حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی های حامل کمک های انسان دوستانه به غزه عذرخواهی کرده است.

در سال ۲۰۱۰ (خرداد ۱۳۸۹) نیروهای اسرائیلی به کشتی های حامل کمک های انسان دوستانه که راهی غزه بودند حمله کرده و ۹ فعال غیرنظامی ترکیه را کشتند.

این کشتی های کمک رسان را ترکیه در شرایطی به غزه ارسال می کرد که اسرائیل این شهر را محاصره کرده بود و محدودیت های شدیدی بر آن اعمال می کرد. حصر غزه پس از آن صورت می گرفت که حماس توانسته بود در سال ۲۰۰۷ در انتخابات مجلس فلسطین پیروز شود.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت گزارش داده است کمیته ای مشترک برای پیگیری بحث پرداخت غرامت به بازماندگان ۹ قربانی این حادثه تشکیل شده است؛ اما در حالی که ترکیه خواهان پرداخت غرامتی معادل ۱ میلیون دلار به خانواده هر قربانی است اسرائیل می گوید با پرداخت تنها ۱۰۰ هزار دلار موافق است.

اسرائیل علاوه بر این خواسته است ارتش ترکیه مبلغی نزدیک به همین مقدار (۷۰ هزار دلار) را به خانواده های سربازان آسیب دیده خود در این حادثه بپردازد.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه روز یکشنبه (۴ فروردین) گفته بود عادی سازی روابط با اسرائیل در گرو تحقق سه شرط خواهد بود.

اردوغان درباره مطالبات آنکارا برای صلح با اسرائیل گفت: « ما گفته ایم، عذرخواهی انجام شود، خسارت ها پرداخت شوند و حصر علیه فلسطینی ها برداشته شود. عادی سازی روابط بدون اینها صورت نخواهد گرفت. از لحظه ای که اینها اجرا شوند، عادی سازی روابط اجرا خواهد شد. »