به گزارش پارس به نقل از فارس از خرم آباد، قرار بود، امروز با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور عملیات اجرایی ساخت سد و نیروگاه بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی جهان با ارتفاع ۳۲۵ متر، در استان لرستان آغاز شود، اما این سفر لغو و به زمانی دیگر موکول شد. دلیل لغو این سفر هنوز مشخص نشده است.

کار مطالعه سد بختیاری از سال ۱۳۷۱ آغاز شده و تا سال ۱۳۸۸ زیر نظر مشاوران و کارشناسان داخلی و خارجی مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته است، ضمن آنکه تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار جهت احداث پروژه های زیرساختی شامل راه دسترسی اصلی، راه های دسترسی داخلی، سامانه انحراف و مطالعه این طرح هزینه شده است.

سد بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد و در میان ارتفاعات سر به فلک کشیده زاگرس در مجاورت ایستگاه تنگ پنج راه آهن سراسری (هشتمین ایستگاه حدفاصل درود - اندیمشک) ساخته می شود.

این سد از نوع بتنی دو قوسی با ارتفاع ۳۲۵ متر و طول تاج ۵۰۹ متر طراحی شده و برای ساخت آن چهار میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب بتن ریزی مورد نیاز است.

نیروگاه سد بختیاری از نوع زیرزمینی و با شش واحد توربین به قدرت ۲۵۰ مگاوات ساخته می شود و ظرفیت تولید این نیروگاه یک هزار و ۵۰۰ مگاوات و با ظرفیت تولید سالیانه سه هزار گیگاوات ساعت است.

رودخانه بختیاری به عنوان یکی از دو سرشاخه اصلی رودخانه دز از ارتفاعات جنوبی اشترانکوه لرستان سرچشمه می گیرد و در ۴۵ کیلومتر بالاتر از سد دز به رودخانه سزار می پیوندد.